נכנס יין - יצאה השקעה: כך תשקיעו בתעשיית היינות

בין הכוס השלישית לרביעית בליל הסדר אפשר גם לחשוב על אופציית ההשקעה בחברות ומדדים הנוגעים לתעשיית היינות - שיציבה יותר משוק המניות ורושמת תשואה טובה לאורך השנים

בקבוק יין/שאטרסטוק
בקבוק יין/שאטרסטוק

שוקי ההון בעולם מתאוששים. אחרי רבעון ראשון סוער, נראה היה כי האביב מביא עימו את הרגיעה המיוחלת. שיפור בנתוני המאקרו בארה"ב ובסין לאחרונה, החזיר את הביטחון למשקיעים וחששות המיתון העולמי נראים כעת רחוקים. לצד הבנקים המרכזיים ומחירי הנפט, שימשיכו לעמוד במוקד, יתרכזו המשקיעים בעונת הדוחות וינסו להעריך האם שפל רווחיות החברות מאחורינו. להערכתנו, התשובה חיובית.

חג פסח שבפתח הינו חגם של היקבים והייננים בארץ. כ-300 יקבים פועלים בארץ, מהם כ-60 יקבים מסחריים, כאשר סך מכירות היין בישראל מוערך בכמיליארד שקל, כמחציתם מייבוא.

כמחצית הצריכה המקומית מתרכזת בחג הפסח ובראש השנה, כאשר הצריכה המקומית ממשיכה לגדול משנה לשנה. במכון ייצוא היין המקומי מעריכים כי בשנה החולפת יוצאו יינות מקומיים בהיקף של כ-39 מיליון דולר, עליה כמותית, המנטרלת שערי חליפין של 6%. יעד הייצוא המרכזי הינו צפון אמריקה, אליה מופנה כ-65% מהייצוא, ולאחריה אירופה עם 25% מהייצוא ואסיה עם 7% בלבד אך שם קצב הצמיחה המהיר ביותר.

גידול בסין

צריכת היין בעולם נמצאת בגידול מתמיד. את הצריכה לנפש מובילות קרואטיה, סלובניה, צרפת , פורטוגל ושוויץ - כולן עם צריכה של מעל 40 ליטר לשנה לאדם. ישראל, למרות הגידול המרשים בשנים האחרונות, עדיין משתרכת מאחור עם פחות מ-8 ליטר ממוצע לאדם לשנה. לפי נתוני הארגון העולמי ליין (OIV), עקפה איטליה את צרפת בשנה החולפת והפכה ליצואנית היין הגדולה בעולם. היצוא האיטלקי עמד על 5 מיליארד יורו, כאשר הייצוא לסין גדל במהירות ועלה ב-20% בשנה החולפת ועמד על 80 מיליון אירו.

ומה קשור יין להשקעות? השקעות אלטרנטיביות כוללות בתיקי השקעות מפוזרים גם השקעות אלטרנטיביות כמו באומנות או יין. בניגוד לתחום הפיננסי השוקק יועצים ופעילים בתחומי האומנות, בתעשיית היינות מעטים הם המומחים היכולים לייעץ כיצד לבנות אוסף בעל ערך לאורך שנים.

מדדים רבים ושונים בוחנים מחירי יינות לאורך שנים, כאשר המקובלים בהם הםLiv-ex 100 , 150 Burgundy, Wine Auction Index ועוד.

החוקרים דימסון ורוסו הראו במחקר שערכו כי מחיר היין, כפי שנדגם לפי מחירי המכירות הפומביות בלונדון, עלה בשנים 1900-2012 ב-4.1% בממוצע לשנה, תשואה שנייה רק למניות ועדיפה על השקעות אלטרנטיביות כאומנות או אג"ח. מספר מחקרים נוספים, למשל של וייסקופף ומאסט שפורסמו בשנים 2010-2011 ובחנו את מחירי היין בתקופות זמן קצרות יותר, הראו כי מחירי היין עלו ביותר משוק המניות ובתנודתיות נמוכה ממנו.

עוד מצאו החוקרים כי למחירי היינות מתאם גבוה יותר לאג"ח ולמצב הכלכלה מאשר לשווקי המניות. למותר לציין כי עליית ערך היינות פטורה ממס והיא מהווה דרך גם להתמודד עם עליית אינפלציה לאורך שנים. נציין כי דווקא בשנה האחרונה חלה האטה בעליית מחירי היינות, כאשר מדד Liv-ex 100 סיים את 2015 כמעט ללא שינוי, בהשפעת חולשת שווקים מתעוררים וירידת כוח הקנייה של יצואניות הנפט כמו ערב הסעודית. סקר שנערך בקרב ייננים בתחילת השנה הנוכחית, צופה עלייה של כ-5.4% ב-Liv-ex 100 השנה, כאשר השיפור במחירי הנפט ובמטבעות שווקים מתעוררים רבים כמו גם בכלכלת ארה"ב וסין, תורמים לאופטימיות.

על שוק היין הסיני כדאי להתעכב. סין הופכת אט אט ליצרנית וצרכנית יין משמעותית. תוך כ-20 שנה צפויה הצריכה בסין לעבור את זו של ארה"ב, כאשר הסינים מכשירים שטחים רבים לגידולי גפנים. סך שטח הכרמים בסין חצה בשנה החולפת את צרפת והיא שנייה רק לספרד. צריכת היין המסורתי בסין מסוג Baijiu ו-Huanjiu מפנה מקום לצריכה מוגברת של יינות מתקדמים כמו גם מותגי אלכוהול בינ"ל. צריכת היין בסין בשנים 2008-2015 יותר מהכפילה עצמה והיא צרכנית היין האדום הגדולה בעולם היום. יצרניות היין והאלכוהול המובילות בסין הן Moutai, Yanghe ו-Wuliangye, שלושתן חברות ציבוריות שכדאי לעקוב אחריהן.

ענבי הגפן בענבי הגפן: מגמת מיזוגים

בהיעדר יכולת להתכסות על נכס הבסיס, לא קיימים מדדי סחירים העוקבים אחרי מדדי היין השונים, אולם בבורסות בעולם נסחרות מאות חברות של יקבים. רוב החברות האלה קטנות ולכן יכולת החשיפה לתחום מוגבלת יחסית. גם מגמת המיזוגים והרכישות שלא פסחה על הענף, מצמצת את מספר החברות הסחירות, אולם גורמות לאלה הנותרות להגדיל כל העת את כמות היקבים ושטחי הגפנים שבבעלותן. מלבד שלוש החברות שהוזכרו בסין, נציין גם את Tsingtao Brewery הסינית המומלצת על ידינו במכירה, Thai Beverage הנסחרת בתאילנד המומלצת על ידינו בהחזק , ו-United Spirits המומלצת הנסחרת בהודו על ידינו במכירה.

חברת Constellation Brands (STZ) האמריקאית דיווחה החודש תוצאות משופרות שהראו צמיחה אורגנית של 10.4% במכירות. החברה נהנית משוק חזק בארה"ב, כשהיא צפויה להגדיל את רווחיה בכ-20% השנה ולהמשיך ולצמוח דרך רכישות. כמחצית ממכירות החברה בתחום היין ומחצית בתחום הבירה שצומח מהר יותר מתחום היין. תחום הבירה נתמך במותג קורונה אך גם במותגים רבים אחרים. מאחר והמנייה עלתה חדות, הורדנו המלצתנו ל"החזק" ומומלץ לחכות לעיתוי כניסה נוח יותר.

חברת לואי ויטון (LVMH.PA) פרסמה דוחות לאחרונה שנפלו במעט מתחזיות השוק, בעיקר בתחום האופנה. הרבעון היה מאתגר מבחינות רבות והושפע בעיקר מחולשה בסין וירידה בתיירות לאירופה בדגש על צרפת. להערכתנו הרבעונים הבאים יעידו על שיפור, כאשר לחטיבת היין והמשקאות אנו צופים צמיחה של 7% במכירות השנה, בזמן שכ-13% מסך מכירות החברה מיוחסות לחטיבה זו. סך הכנסות חטיבת היין המיוחסות לסין הוא כ-25%, כך שהשיפור האחרון שנרשם בכלכלה הסינית ויציבות המטבע צפויים לתמוך בתוצאות.

Wine Estates Treasury (TWE.AX וכן TRSYY) האוסטרלית הינה יצרנית יין מובילה המתרחבת על-ידי רכישות, כמו זו מאוקטובר האחרון, בו רכשה את עסקי היין של חברת דיאגי'ו בבריטניה. החברה מוכרת 45% מהיין בארה"ב, 25% באוסטרליה, 15% באירופה ו-13% באסיה. תחזית החברה הייתה גבוהה מהערכתנו לתוצאות בחצי הראשון, אולם מחיר המנייה עלה חדות ולכן המלצתנו במחיר זה הינה "החזק". אנו צופים גידול של 33% ברווחי החברה בשנה שתסתיים במחצית 2017.

לסכום, לשיפור במצב הצרכן בעולם בשנים האחרונות, כמו גם לשינוי טעמים, השפעה חיובית משמעותית על חברות היין המעטות הנסחרות בבורסות העולם. לשינויי בהרגלי הצריכה בשווקים כמו סין והודו צפויות השלכות דרמטיות על תוצאות החברות בעתיד, שיידעו לפצח את הטעם המקומי בתחום הנסקר, ואף בפרמיה על חברות צריכה אחרות. חג פסח שמח וכשר.

*** הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

UBS על מניות בסקטור היין
 UBS על מניות בסקטור היין