הממשלה הגדילה את המענקים למפעלים שיתחברו לגז טבעי

לאור מחירו הנמוך של הנפט וחוסך הכדאיות לצרוך גז טבעי במקום מזוט, הודיעו משרדי האנרגיה, האוצר והכלכלה על הגדלת המענקים למפעלים שיעברו לפעול על גז טבעי - זאת עד שמחיר הנפט יעלה חזרה ל-60 דולר

מפעלים שיצרכו גז טבעי יזכו למענקים כפולים ומשולשים מאלה שניתנו עד היום. כך הודיעו היום (ד') משרדי  האנרגיה, האוצר והכלכלה. זאת על מנת לתמרץ מפעלים לפעול על גז טבעי במקום על מזוט. מפעלים שירצו לצרוך גז טבעי דחוס (CNG) או גז טבעי מתחנת כוח שיקימו בחצרות המפעלים, יזכו למענקים דומים. המענקים יינתנו עד שמחיר הנפט יעלה חזרה ל-60 דולר לחבית.

מתוך אלפי מפעלים שיכולים היו לצרוך גז טבעי, רק כ-10 מהם עושים זאת היום. זאת בעיקר לאור קשיים בירוקרטיים ותכנוניים. בשנה האחרונה צנח מחיר הנפט בעשרות אחוזים, מה שהפך את הכדאיות של צריכת גז טבעי ללא כלכלית. המענקים שהבטיח עד עכשיו משרד האנרגיה למפעלים שיעברו לפעול על גז, לא הועילו גם הם.

כאן המקום להזכיר, כי חוק ההסדרים האחרון קבע כי עד סוף העשור יחוברו 450 מפעלים לגז טבעי. החוק ניסה לטפל באותם חסמים בירוקרטיים ואחרים. ואולם, למרות שחלפה מאז מעל חצי שנה, דבר לא השתנה.

לפיכך החליטו כעת בממשלה להגדיל את המענקים בצורה משמעותית. באופן כללי, מפעלים קטנים שעד עכשיו קיבלו מענק של כ-750 אלף שקל יקבלו כעת מעל 1.2 מיליון שקל. מפעל בינוני שקיבל כ-400 מיליון שקל יקבל גם הוא מעל 1.2 מיליון שקל ומפעל גדול שקיבל 250 אלף שקל יקבל כעת 650 אלף שקל.

עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה, ציין כי הממשלה מחויבת לסייע באופן פרואקטיבי לתעשייה ביצירת תנאי תחרות שווים אל מול השווקים הגלובליים במיוחד לאור קריסת מחירי הנפט. "מענקים בעלי היתכנות כלכלית, לצד פישוט רגולציה והורדת בירוקרטיה, יאפשרו ליותר מפעלים לבצע את המעבר לגז הטבעי ויסייעו להם הן בהיבט עלויות האנרגיה, הן בהיבט התחרותי והן בהיבט השמירה על ערכי הגנת הסביבה שמדינת ישראל מחויבת אליהן".

שאול מרידור, מנכ"ל משרד האנרגיה, הוסיף כי "הגדלת המענקים תאפשר למשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, להמשיך ולקדם את פעילותו לפיתוח משק הגז הטבעי והבאתו לכל רחבי הארץ. מענקים אלו מצטרפים לשורה ארוכה של מהלכים אותם מבצע המשרד במטרה להגדיל את השימוש בגז הטבעי במשק הישראלי. המענקים לטובת הסבת המפעלים לשימוש בגז טבעי יביאו תועלות כלכליות וסביבתיות רבות למשק ולמפעלים עצמם".