כסף קל: מפיקות הנפט הרוויחו 32 מיליארד ד' בחודשיים

בחודשיים האחרונים עלה מחיר הנפט ב-10 דולר וזאת בשל ציפיית המשקיעים להצלחת הפסגה בדוחא ■ למרות שהשיחות על הקפאת התפוקה הסתיימו ללא הצלחה, יצרניות הנפט בעולם רשמו רווח כולל של כ-32 מיליארד דולר עקב העלייה במחיר

שר הנפט הסעודי עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס
שר הנפט הסעודי עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס

למרות כישלון פסגת הנפט בדוחא ביום ראשון האחרון, יצרניות הנפט בעולם רשמו רווח של כ-32 מיליארד דולר, רק על רקע הספקולציות כי השיחות יביאו להקפאת התפוקה, כך פורסם היום בבלומברג. מחיר הזהב השחור עלה בחודשיים האחרונים ב-10 דולר לחבית לרף של 43 דולר לפני הפסגה וכאמור תרם לרווחי עתק של יצרניות הנפט. העלייה החדה במחיר הנפט  (של כ-29%) החלה לפני חודשיים, כאשר רוסיה וסעודיה הודיעה לראשונה כי הן שוקלות להפחית את היקפי ייצור הנפט שלהן כדי למנוע קריסה נוספת במחירים. 

התוצאה - המחיר עלה, השיחות לא הצליחו אחרי שאיראן סירבה לשלוח נציג לפסגה, וסעודיה הודיעה כי היא מוכנה לחתום על הסכם רק אם כל יתר הנציגות יחתמו גם הן, כולל איראן. העובדה שאיראן לא תשתתף בשיחות ולא תהיה מוכנה לחתום על ההסכם, הייתה ידועה מראש ובכל זאת הפסגה התקיימה. מועד הבא לפסגה טרם נקבע, אך מסתמן כי ייקבע בקרוב לחודש יולי, ומבחינת המדינות המשתתפות, נראה כי זהו מצב של win-win. 

אז איך השפיעה עליית המחיר על כל אחת מהמדינות המייצרות נפט? לפי נתוני בלומברג, לענף ייצור הנפט של רוסיה התווסף כ-3.7 מיליארד דולר, לסעודיה - 3.3 מיליארד . גם המדינות שכלל לא היו מעורבות בשיחות בקטאר, הרוויחו מהמהלך, כך ענף ייצור הנפט של ארה"ב הוסיף לקופתו 3 מיליארד דולר ואילו של קנדה - 1.5 מיליארד.