האטה בהיי-טק הישראלי: גיוסים של 162 מ' ד' "בלבד" באפריל

בדיקת "גלובס": מתחילת השנה חברות היי-טק ישראליות גייסו 1.16 מיליארד דולר, אך מתחילת אפריל הואט הקצב ■ חולשה גם בתעשיית ההון סיכון העולמית ■ Forter גייסה 32 מיליון דולר למניעת הונאות באתרי מסחר אלקטרוני

מייסדי Forter. "להסיר את החשש מהונאה" / צילום: Forter
מייסדי Forter. "להסיר את החשש מהונאה" / צילום: Forter

סך הגיוס של חברות סטארט-אפ ישראליות מתחילת החודש - הראשון של הרבעון השני - עומד על 162 מיליון דולר, כך עולה מבדיקת "גלובס". מתחילת השנה מדובר על 1.16 מיליארד דולר. ההשוואה החודשית מגלה כי אכן יש האטה בקצב הגיוסים, כפי שאנשי הון סיכון שונים העידו על כך בשבוע האחרון ב"גלובס". בינואר לבדו עמד סך הגיוס על 563 מיליון דולר; בפברואר על 238 מיליון דולר ובמארס על 196 מיליון דולר. הברז של קרנות ההון סיכון, כך זה נראה, מתחיל להיסגר.

ולא רק עבור החברות הישראליות. לפי דוח שמסכם את הפעילות העולמית של תעשיית ההון סיכון של חברת המחקר CBinsights ופירמת ראיית החשבון KPMG, ברבעון הראשון של השנה עמד סך השקעות ההון סיכון על 25.5 מיליארד דולר (1,829 חברות שגייסו) לעומת 27.7 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2015 (1,907 חברות) ולעומת 27.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2015 (2,121 חברות). "תוצאות הרבעון הראשון של 2016 מרחיבות את ההאטה העולמית בפעילות הון סיכון, הן בסך ההשקעות והן בשווי חברה פר השקעה", נכתב בדו"ח. "חלק מהסיבות שגורמות למשקיעי הון סיכון לנקוט בגישת השקעה יותר זהירה הן: האטה בכלכלת סין, עליית ריביות, הבחירות הקרבות בארה"ב ומשאל עם ביוני הקרוב באשר לחברותה של בריטניה באיחוד האירופי".

ובחזרה לגזרה הישראלית. ההאטה בגזרה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במספר הקטן של גיוסים גדולים, כלומר גיוסים של מעל 20 מיליון דולר פר סבב. מתחילת השנה בוצעו 20 כאלו, 12 מתוכם בינואר, 4 בפברואר, 3 במארס ורק אחד בחודש הנוכחי, ועל האחד הזה נודע היום. חברת Forter, שפיתחה פתרון למניעת הונאות באתרי מסחר אלקטרוני, גייסה 32 מיליון דולר והשלימה מאז הקמתה בשנת 2013 גיוס של 50 מיליון דולר. החברה מעסיקה 100 איש, כמחציתם בארץ, במרכז הפיתוח של החברה בתל אביב והמחצית השנייה, במשרדי החברה בסן פרנסיסקו. עו"ד יאיר גבע ויובל זילבר מהרצוג פוקס נאמן ייצגו את Forter בגיוס.

 

את סבב הגיוס הנוכחי הובילה קרן ההון סיכון Scale ואליה הצטרפו המשקיעים הקיימים, הקרנות קומרס ונצ'רס, NEA וסקויה.

Forter הוקמה על ידי מיכאל רייטבלט, שמכהן כמנכ"ל, אלון שמש, אנליסט ראשי, ולירון דמרי, סמנכ"ל תפעול. לדברי החברה, היא היחידה שפיתחה עד כה פתרון אוטומטי לחלוטין, שמאפשר בזמן אמת למנוע הונאות על בסיס "החלטה כשירות" (Decision as a Service). פתרון זה מאפשר מניעת הונאות סמויה מעין הקונה שגולש באתר המסחר האלקטרוני.

החברה מקווה כי פתרון זה יסייע לה לנגוס בנתח שוק משמעותי, מכיוון שמדי שנה רכישות בשווי של 200 מיליארד דולר נחסמות או נדחות בגלל הונאות. "בעולם של היום, שבו יש יותר ויותר הונאות אונליין, אנחנו רוצים להסיר לחלוטין את החשש מהונאות ממפעילי אתרי מסחר אלקטרוני ולסייע להם לקבל כמה שיותר עסקאות", ציין המנכ"ל, מיכאל רייטבלט.

הגיוס של Forter הוא הגבוה ביותר מתחילת החודש אך הוא לא היחיד שנודע עליו השבוע. Takipi, שפיתחה פתרון לאיתור מהיר של בעיות בקובצי לוג, גייסה 14.6 מיליון דולר ומאז הקמתה גייסה 22 מיליון דולר. כמו כן, Apester, שפיתחה פלטפורמת סקרים וחידונים עבור אתרי תוכן, גייסה 12 מיליון דולר, ומאז הקמתה גייסה 19.5 מיליון דולר.

השקעות הון סיכון
 השקעות הון סיכון

כל הגיוסים מתחילת חודש אפריל
 כל הגיוסים מתחילת חודש אפריל