אנטישמיות בהארווארד: "ציפי לבני, למה את מסריחה כל-כך?"

סטודנט הטיח בלבני את העלבון בדיון בפאנל על הסכסוך הישראלי-פלסטיני ■ הסטודנט "התנצל", בערך: "בחיים, אך פעם, בשום נסיבות שהן, לא הייתי מכנה מישהו 'יהודי מסריח'"

ציפי לבני / צילום: חן גלילי
ציפי לבני / צילום: חן גלילי

התבטאות אנטישמית קשה, שהוסוותה כעלבון אישי לח"כ ציפי לבני, בפאנל על הסכסוך הישראלי-פלסטיני באוניברסיטת הרווארד, מסעירה את המוסד האקדמי המהולל. בעיצומו של הדיון, בשבוע שעבר, קם סטודנט ושאל את לבני, אחת מהמשתתפים בפאנל: "מדוע את כל-כך מסריחה"?

וכך התנהלו חילופי הדברים, כפי שהובאו במגזין המקוון "טאבלט":

הסטודנט: "או.קיי. שאלתי מכוונת לציפי לבני. איך זה שאת מסריחה כל-כך"?
(המשתתפים בפאנל, ובכללם דניס רוס, הדיפלומט האמריקאי לשעבר, נראים נבוכים).
הסטודנט: "או.קיי. מדובר בריח שלך".
המנחה: "אני לא בטוח שאני מבין את השאלה".
הסטודנט: "אני רק שאלה לגבי הריח של ציפי לבני".
הסטודנט הוא מנהיג התא בהארווארד של ארגון המכונה "צדק מען לפלסטין". הוא לא זוהה בשמו, לבקשתו ולבקשתה של אגודת הסטודנטים היהודיים למשפטים בקמפוס, שנתנה פומבי לאירוע וגינתה אותו במילים חריפות. לא ברור מדוע הצטרפו הסטודנטים היהודיים לבקשת התוקף המילולי להסתיר את זהותו. אין דיווח כיצד הגיבה לבני על התקרית.

במאמר ב"הארווארד לאו רקורד", בטאון בית-הספר למשפטים באוניברסיטה, גינו ראשי אגודת הסטודנטים היהודיים את התבטאות הסטודנט כ"רטוריקה אנטישמית בוטה", שנשענת על "הקיבעון העתיק והפוגעני שהיהודים מסריחים".

"האמירה הזו פוגענית ומפרה את את האמון והכבוד ההדדי שאנו מצפים שיהיו נחלת הכל בקמפוס", מציין המאמר. "רבים יראו את האמירה הזו כאנטישמית ואף אחד לא יתפוס אותה כהתבטאות נאותה. היא ממיטה בושה על המוסד הזה ועל הערכים שכולנו מבקשים לקיים. העובדה שאנו נהנים מחופש הביטוי, כפי שצריך להיות, אין פירושה שאמירות משטמה כאלה צריכות להישאר ללא תגובה בקהילה שמקדישה עצמה לדיונים מושכלים בסוגיות סבוכות".

"דיון על ישראל אינו יכול להידרדר להתקפות על יהודים. חיפוש מהיר באינטרנט יעלה, שהסטריאוטיפ של יהודים כ'מסריחים' או 'מלוכלכים' קיים לפחות מאז המאה ה-19", קובעים בעלי המאמר. "הנאצים קידמו את הרעיון שהיהודים 'מסריחים' כדי לקבע את דימויים כאנשיים נחותים... הרעיון שניתן לזהות יהודים על פי ריחם הרע היא פוגענית ביסודה ונועדה להנציח את הסטריאוטיפ שלהם כ'אחרים', וזה מצב שמחולל פעולות מפלות נוספות...".

"שיהיה ברור, אנו מעודדים דו-שיח", מוסיפים הכותבים. "אגודת הסטודנטים היהודיים למשפטים היא ארגון גג לכל היהודים בפקולטה, עם כל מגוון הדעות שלהם...", אבל הסטודנט שהעליב את לבני כ'יהודיה מסריחה' פגע לא רק בה אלא בכל היהודים בפקולטה למשפטים. זו רטוריקה אנטשימית שאינה קבילה".

הסטודנט הפוגע פרסם התנצלות שאינה בדיוק התנצלות. הוא מכחיש כל משמעות אנטישמית בדבריו אך נמנע מלהסביר מדוע בדיוק הוא תקף את ליבני כ"מסריחה" ואף אינו מתנצל באזני לבני על דבריו.

"בחיים, לעולם, בשום נסיבות שהן לא הייתי מכנה מישהו 'יהודי מסריח'", הוא כתב. "התבטאות כזו דוחה לחלוטין ואני נחרד מהמחשבה שקוראים מסוימים הוטעו וחושבים שהייתי מסוגל לומר דבר כזה אי פעם. בקשר למה שאמרתי בפועל, אני יכול לומר עתה, אחרי שדיברתי עם מחברי המאמר ועם אחרים בקהילת הסטודנטים היהודיים בהארווארד, שאני מבין כיצד היה אפשר לפרש את התבטאותי כהתייחסות לסטריאוטיפ אנטשימי, דבר שלא הייתי מודע לו לפני שקראתי את המאמר הזה... אני מבין עתה, בלי קשר לכוונותי, שלמילים יש כוח ואני מוטרד עמוקות מכך שמילותיי גרמו כאב כזה לקהילה היהודית".

דיקן בית-הספר למשפטים בהארווארד, רתה מינו, יהודיה, גינתה את התבטאות הסטדונט בפאנל, במסר אלקטרוני לסטודנטים ולמרצים בפקולטה. גם נשיא אגודת הסטודנטים למשפטים מהמזה"ת, סאהנד מוערפי, מתח ביקורת על דברי הסטודנט: "אני מגנה באופן חד-משמעי וללא היסוס את ההתקפות האנטישמיות שהושמעו בדיון על הסכסוך ישראלי-פלסטיני. כנשיא ארגון שמוקדש לייצוג סטודנטים מרחבי המזה"ת, לרבות ישראל, אני מוקיע את ההתקפה על אנשים פרטיים, התקפה שמבוססת על גזע, דת ומורשת חברתית".