PDP טכנולוגיות סיימה בהצלחה ניסוי בשנאים בחברת ארדן

החברה פיתחה חיישן ייחודי שמתריע על בלאי של שנאי חשמל במתח גבוה - עד מספר שבועות לפני קריסתו

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

PDP טכנולוגיות סיימה בהצלחה ניסוי בחברת ארדן הנדסת חשמל. חברת החממה הטכנולוגית מאשקלון, השייכת לגפן השקעות, פיתחה חיישן חדשני, שמזהה באופן ייחודי בלאי של שנאים ומתריע לפני תקלה. מדובר בבשורה משמעותית ליצרניות חשמל וגם לגופים גדולים שרוכשים חשמל מחברות חשמל, ומנתבים אותו באמצעות שנאי מתח גבוה.

החברה הוקמה בשנת 2014 על-ידי יובל לוין המנכ"ל, ד"ר הראל פרימק, מנהל המחקר ופיתוח ומוטי איצקוביץ' הטכנולוג הראשי. מאז הגישה החברה בקשה לרישום שני פטנטים בארה"ב.

המוצר של החברה נותן מענה לניטור מרחוק בזמן אמת של הרס פנימי של שנאים בגלל המתח הגבוה שעובר בהם. חשמל מיוצר במתח גבוה ביותר, ובתחילת הולכתו הוא במתח של מאות אלפי וולט. זאת לעומת 220 וולט בלבד בשקע ביתי. חברת החשמל וצרכניות חשמל גדולות מפחיתות לאורך הדרך את רמת המתח, באמצעות שימוש בשנאים.

יובל לוין: "בלאי של שנאי נוצר לאורך זמן בעיקר בחומר המבודד שבתוכו. מתי זה יקרה? זה תלוי בגורמים שונים, ובכל מקרה החיישן שלנו יודע לזהות בזמן אמת וברמת דיוק גבוהה, ולהתריע מספר שבועות לפני שיתרחש קצר בין פאזה לפאזה או בין פאזה לאדמה, שהוא תקלה הרסנית".

מלבד מתקנים של חברת החשמל ישנם אתרים כדוגמת רכבות חשמליות, גורדי שחקים, קניונים, בתי חולים ומפעלים אשר תלויים בחדרי חשמל גדולים עם שנאים. קצר עלול לגרום לשריפה, להפסקת חשמל ולנזק כלכלי (עצירת רכבת, שיתוק קו ייצור, הפסקת פעילות בית מלון ועוד) או אפילו בחיי אדם.

הטכנולוגיה החדשנית של חברת PDP טכנולוגיות ייחודית בכך שהיא מנטרת את השנאי בדרך אלקטרו-מגנטית. כל ניצוץ במערכת יוצר קרינה אלקטרו-מגנטית בתוך השנאי - כך שלא ניתן לראות בעיין בלתי מזוינת. שיטת הניטור אינה פולשנית, ואינה דורשת מגע פיזי בין החיישן לבין השנאי, בניגוד לשיטות מקובלות כיום.

PDP טכנולוגיות היא חברת השקעות המוחזקת באמצעות קרן הורייזן גרינטק ונצ'רס על-ידי GE העולמית, רותם תעשיות, וגפן השקעות הציבורית.