דגל שחור למחזיקי אג"ח של חברות הנדל"ן הזרות: אורבנקורפ הגישה בקנדה בקשה להגנה מפני נושים

פחות מחמישה חודשים אחרי שגייסה בתל אביב 180 מיליון שקל בהנפקת אג"ח לציבור, פנתה חברת הבנייה הקנדית לביהמ"ש בקנדה בניסיון לחלץ עצמה מבור החובות שבו היא שקועה באמצעות מכירת נכסים שלא בידי מפרק מטעם הנושים

נכסים ופרויקטים של אורבנקורפ בקנדה / צילום: מצגת החברה
נכסים ופרויקטים של אורבנקורפ בקנדה / צילום: מצגת החברה

 

פחות מחמישה חודשים לאחר שגייסה בת"א 180 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב לציבור, מתקרבת חברת הבנייה הקנדית אורבנקורפ לסוף דרכה במתכונתה הנוכחית. אמש פנתה החברה לבית משפט בקנדה בקשה להגנה מפני נושים, במטרה לנסות ולחלץ עצמה מבור החובות שבו היא שקועה, באמצעות מכירת נכסים שלא בידי מפרק מטעם הנושים.

את הבקשה הגישה אורבנקורפ לבית המשפט בהתאם לחוק הקנדי לפשיטת רגל וחדלות פירעון, למרות שהתחייבה בתשקיף ההנפקה ובשטר הנאמנות כי סכסוכים עם מחזיקי האג"ח ייפתרו בבית משפט בישראל. כדי להתמודד עם התחייבות זו, בחרה אורבנקורפ להגיש את הבקשה באמצעות שש חברות בנות (חברות פרויקט) וכן חברת ניהול הפעילות שלה. המהלך מהווה דגל שחור למחזיקי איגרות החוב של חברות הנדל"ן הזרות, שהאמינו כי הן מכוסים בזכות ההתחייבויות בשטרי הנאמנות מפני מהלכים חד-צדדיים שיאלצו אותם להתמודד עם סכסוכים משפטיים במדינות מעבר לים.

את אורבנקורפ הביאה לת"א בסוף 2015 חברת איפקס חיתום ושיווקה אותה כאחת מעשר חברות הבנייה המובילות בטורונטו. בכסף שגייסה החברה בת"א היא השתמשה להחזר הלוואות לבנקים מקומיים, וכך נקלעה למצוקה תזרימית. כעת היא כאמור פנתה בבקשה לביהמ"ש שיעניק לה פסק זמן למכירת נכסים, "כדי להשיג מחיר מקסימלי עבורם לטובת הנושים ובעלי המניות", כלשון הבקשה.

 

במקביל, הודיעה היום גם חברת מידרוג כי היא מפסיקה את דירוג החוב של אורבנקורפ, לאחר שביום רביעי התפטרו שלושת הדירקטורים הישראלים בחברה, וביום חמישי התפטר גם מבקר הפנים הישראלי שלה, מה שהביא את הבורסה להפסיק שלשום את המסחר באג"ח של החברה.

"דיווחים אלו, לצד אי פרסום הדוחות הכספיים ליום 31.12.2015, עד עתה, יש בהם כדי להביע על היעדר איכות מספקת ושלמות הנתונים ועל אי קיום האורגנים כפי שנדרש לצורך כך, לרבות יישום מנגנוני שליטה ובקרה מספקים וזאת כך שניתן יהיה לקבוע ולערוך מעקב שוטף באופן אמין אחר הדירוג", הודיעה מידרוג, שהעניקה בנובמבר דירוג גבוהה יחסית של A3 לאורבנקורפ.