ניצחונות מרשימים לטראמפ וקלינטון ב-5 מדינות בארה"ב

טראמפ: "מזל להילארי שהיא אישה, כגבר היא הייתה מקבלת 5% מהקולות" ■ ניצחונות - אך בלי הכרעה - לשני המועמדים המובילים ■ הבעיה של טראמפ: הניצחונות אינם משקפים בהכרח זכייה בכל הנציגים ממדינה נתונה ■ קלינטון קרובה יותר למועמדות מפלגתה לנשיאות

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

דונלד טראמפ והילארי קלינטון זכו לפנות בוקר (ד') בניצחונות מרשימים בבחירות המקדימות בכמה מדינות בצפון מזרח ארה"ב. ניצחונות אלה מקרבים אותם במידה משמעותית לפרס הגדול - מועמדות מפלגותיהם לנשיאות ארה"ב. בכל זאת, קלינטון קרובה עתה יותר למועמדות מפלגתה מאשר טראמפ למועמדות מפלגתו שלו, למרות שהיא נחלה ניצחון בארבע מדינות בלבד בעוד שטראמפ גרף ניצחונות ב-5 מדינות.

בעייתו של טראמפ היא שהניצחונות במדינות השונות אינם משקפים בהכרח זכייה בכל הצירים שמדינה נתונה תשלח לוועידת המפלגה בקליוולנד, שבה הצירים יבחרו בפועל את המועמד הרפובליקאי. התקנות הפתלתלות של מנגנוני כל מפלגה, בכל מדינה, שונות זו מזו ורבות מהן אינן מקנות למנצח את כל הצירים שלהן. דרכו של טראמפ להשגת מספר הצירים המינימלי שנדרש לזכות במועמדות הרפובליקאית - 1,237 - נעשתה אמש קלה יותר, אך היא עדיין רצופה מכשולים רבים. מספר הצירים שעומד עתה לרשותו הוא 950, לרבות 105 צירים שקיבל אמש. המתמודדים הרפובליקאים האחרים - הסנטור הארכי-שמרני מטקסס, טד קרוז, ומושל מדינת אוהאיו, ג'ון קייסיק - נמחקו אמש למעשה מהמירוץ הרפובליקאי.

 

גם אם הברית הטקטית שהם כרתו במאמץ לזנב בטראמפ ולמנוע ממנו צירים תישא פירות בבחירות המקדימות הבאות, אין לשניים כל אפשרות מספרית לצבור מספיק צירים לזכייה במועמדות.

לעומת זאת, תקנות מנגנוני המפלגה הדמוקרטית במדינות רבות משחקות עתה לידי קלינטון. המתמודד הדמוקרטי האחר, ברני סנדרס, "הסוציאליסט הדמוקרטי", כהגדרתו, שרץ לשמאלה של קלינטון, לא יהיה מסוגל, כנראה, לצמצם את הפער הגדול בין מספר הצירים שהוא צבר עד עתה לבין מספר הצירים שגרפה יריבתו: 1,306 (לאחר שקיבל 114 צירים אמש) לעומת 2,137 (כולל תוספת של 190 צירים שקלינטון אספה אמש). 2,383 הוא מספר הצירים המינימלי שנדרש לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית.

הבחירות המקדימות נערכו ב-5 מדינות: מרילנד, פנסילווניה, דלאוור, קונטיקט ורוד-איילנד, ששוכנות לאורך הפרוזדור האורבני-התעשיתי הצפוף, שבמרכזו ניו-יורק וניו-ג'רזי. קלינטון ניצחה במרילנד (64% מקולות הבוחרים הדמוקרטים), בפנסילווניה (56%), בדלאוור (60%) ובקונטיקט (50%). סנדרס זכה ברוד-איילנד, המדינה הקטנה ביותר בארה"ב וגרף כמעט ממחצית הקולות בקונטיקט במירוץ צמוד.
טראמפ, כאמור, זכה בכל 5 המדינות: מרילנד (57% מקולות הבוחרים הרפובליקאים), פנסילווניה (57%), דלאוור (61%), קונטיקט (59%) ורוד-איילנד (64%).

נאום הניצחון ומסיבת העיתונאים שקיים טראמפ בלובי של מגדל המגורים שנושא את שמו בשדרה החמישית, במנהטן, אחרי שנודעו תוצאות הבחירות, היה קדימון לקמפיין הבחירות הכלליות לנשיאות שהוא מתכנן לנהל אם אכן הוא יזכה במועמדות מפלגתו. על פי דיווחים במדיה, המיליארדר החליט לדחות את עצת יועציו להתנהל בסגנון "נשיאותי" יותר. "כאשר קבוצת פוטבול זוכה בעקביות לאורך כל הדרך, אתה לא מחליף את הטקטיקה שלה", הוא אמר.

והטקטיקה הוותיקה שלו אכן השתקפה בהתבטאויותיו אמש. "הילארי תהיה נשיאה נוראה", הכריז טראמפ. "מזלה הוא, שהיא אישה; לו הייתה גבר, היא הייתה מקבלת 5% מהקולות. הוא נשענת על קולות הנשים, אך יותר נשים יצביעו בעדי מאשר בעדה". הוא לא הרפה: "אני חושב שהיא תהיה מועמדת פגומה ושיהיה קל להביס אותה". הוא הכריז שהוא רואה עצמו כמועמד הרפובליקאי לנשיאות.

בנאום הניצחון של קלינטון, היא מתחה ביקורת על טראמפ בגין האשמותיו שהיא, קלינטון, מנצלת את "קלף הנשיות" כדי לגבור עליו. "אם מאבק למען שירותי בריאות לנשים, חופשת לידה והשוואת שכרן של נשים לזה של גברים הוא משחק ב'קלף הנשיות', אז אני הולכת על זה", הכריזה המתמודדת הדמוקרטית המובילה לקול תשואות עזות של הנוכחים. היא קראה לאוהדיו של סנדרס להצטרף למחנה שלה ולפעול יחדיו נגד המועמד הפוטנציאלי טראמפ.

במאמץ שקוף לתקוע טריז במפלגה הדמוקרטית, קרא טראמפ לסנדרס לרוץ כמועמד עצמאי "מפני שהמפלגה הדמוקרטית לא נהגה בו באופן הוגן". מהלך כזה היה מבטיח, כמובן, את בחירתו של טראמפ לנשיא הבא, אבל אין ספק שסנדרס לא יפול בפח הזה. הוא רמז אמש, בעקבות ביצועיו המאכזבים, כי הוא ינסה עתה להשפיע על מצע מפלגתו ולהזיז אותו שמאלה ככל שרק יוכל, במקום לנסות להתיש את קלינטון בסבבים הבאים: "הקמפיין שלי צועד לקראת הוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה עם מספר צירים גדול ככל האפשר, כדי להאבק למען מצע פרוגרסיבי, שיקרא להנהיג שכר מינימום של 15 דולר לשעה, לשנות את המדיניות ההרסנית של הסכמי סחר עם מדינות זרות, לאפשר ביטוח רפואי לאומי לכל, לשבור את המוסדות הפיננסיים בארה"ב, ולבטל את שכר הלימוד במכללות ואוניברסיטאות".