"בממשל טראמפ, בעלות ברית של ארה"ב יוכלו לסמוך עליה"

(עדכון) - בנאומו הראשון על מדיניות חוץ, הכריז דונאלד טראמפ: "אובמה אינו ידיד של ישראל" ■ הצהיר: "צריך לקרצף את החלודה מעל המדיניות האמריקאית" ■ מושיט עלה זית למוסלמים: "נפעל בשת"פ הדוק עם ידידינו בעולם המוסלמי" ■ ביקורת נוקבת על אובמה: התנכר לישראל, סייע להפיל את משטר מובאראק במצרים, שקיים יחסי שלום עם ישראל

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

 

 

 

 

בממשל טראמפ, בעלות בריתה של ארה"ב יוכלו תמיד לסמוך עליה, בניגוד לממשל אובמה שהתנכר לישראל ומתח עליה ביקורת. כך אמר אמש (ד') דונלאד טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקאית נשיאות, במה שהמטה שלו הגדיר כנאום הראשון של המיליארדר על מדיניות החוץ של ארה"ב. הוא דיבר במלון "מייפלאואר" בוושינגטון.

כצפוי, הנאום היה חף מפרטים. איך טראמפ ינהג במצב מסוים? איך הוא יגשים את שאיפותיו המוצהרות? המילארדר חסך מאיתנו את הפרטים הקטנים והמטרידים. למעשה, נאומו היה אוסף של סיסמאות קליטות כמו מבית היוצר של קמפיינים פרסומיים. יועצי טראמפ אמרו בשיחות רקע לעיתונאים, שהמועמד אינו רואה צורך בהנפקת פרטים מפני שבוחריו אינם רואים צורך בכך. תומכיו מאמינים בו וביכ ולתו לבחור את היועצים הטובים ואלה ישאבו השראם ממנו. ובכל זאת, אנליסטים רבים אמרו , כי גם אם הנאום נכתב בקפידה, הוא לא שיקףידע ולהבנה של טראמפ בנושאי חוץ. המיליארדר כבר הצהיר שהוא אינו עומד להשתנות. האם האימפולסים שלו, הדווקאיות שלו, יגברו על שיקולים מושכלים שנשענים על ניתוחי מומחים? טראמפ ניסה לשכך חששות כאלה והדגיש בנאומו שהוא אינו שואף למלחמות ושלדיפלומטיה יהה תפקיד חשוב בממשלו הפוטנציאלי.

ובכל זאת, ארה"ב כבר התנסתה בנשיא אימפולסיבי. ג'ורג' וו. בוש שאף לנקוט פעולה, כל פעולה שלא תהיה, אחרי פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001, והורה על הפלישה לעיראק, שלימים התבררה כבכיה לדורות. מבחינה זו, דעתו של טראמפ על המלחמה בעיראק זהה לדעת רוב הפוליטיקאים והאנליסטים.

המוטיב המרכזי של נאום טראמפ הוא קריאה להחזיר את אמריקה לגדולתה וסיסמת המכירות שלו היא "אמריקה תחילה", אמירה שמעלה בזיכרון את הטייס הניאו-נאצי והאנטישמי צ'רלס לינדברג, שהקים בארה"ב תנועת המונים נגד הצטרפות ארה"ב למערכה נגד הנאצים במאמץ להציל את בריטניה מציפורני היטלר. "אמריקה תחילה" היתה סיסמת התנועה של לינדברג. הקמפיין שלו נגד "האליטה היהודית" ששולטת במדיה, בהוליווד ובבנקים, הרתיע אמריקאים רבים, אך התנועה הזו התפוגגה רק בעקבות ההתקפה היפנית על פרל הארבור שדחפה את ארה"ב למלחמת העולם השניה. האם טראמפ הבין את המשמעויות הבדלניות שטמונות בסיסמה הקליטה הזו? לא ברור.

"אמריקה תחילה יהיה הנושא המרכזי והמכריע בממשל שלי", הכריז טראמפ בדקה הראשוה של הנאום. "... אנו חייבים לדאוג לכך שהעולם יכבד שוב אמריקה. ארה"ב חייבת לשוב ולהיות אומה עשירה באמת, ואנו צריכים לפעול להחזיר את הגדולה לאמריקה". טראמפ חזר והדגיש, שגדולת המכורה והאינטרסים של העם האמריקאי יהיו המסד שעליו תושתת מדיניות החוץ של ממשלו. "הגיע הזמן לקרצף את החלודה מעל מדיניות החוץ האמריקאית", הוא הצהיר. הוא חזר על המילים "בממשל טראמפ" פעם אחר פעם, בלי לסייגן במילים, "אם העם האמריקאי יבחר בי".

"בממשל טראמפ, אף אמריקאי אחד לא יחוש לעולם שהצרכים שלו משניים לצרכים של מדינה זרה", הוא אמר. "... אני אהיה המגן הגדול ביותר של ארה"ב והאינטרסים שלה".

לאורך כל הנאום נשזרה ביקורת נוקבת על מדיניות החוץ של "הנשיא אובמה ושרת-החוץ קלינטון" והביקורת הנוקבת ביותר נמתחה המדיניות המזרח-תיכונית של הממשל הנוכחי. "מהשגיאות בעיראק ובמצרים הגענו לקו האדום בחול של אובמה בסוריה", אמר המיליארדר. "כל אחת מהשגיאות האלה גררה את האזור לכאוס וסיפקה לדאעש את המרחב להתפתחותו. הכל החל ברעיון המסוכן להשליט דמוקרטיה מערבית במדינות שאין להן ניסיון או עניין בדמוקרטיה מערבית".

"ידידינו ברחבי תבל מתחילים לחשוב ששוב אי אפשר לסמוך עלינו", אמר עוד טראמפ. "יש לנו נשיא שסולד מידידינו ומשתחווה לאויבינו. הוא חתם על עסקה הרסנית עם איראן, ואז - בעודנו צופים במחזה - האיראנים התעלמו מתנאי העסקה עוד טרם שיבשה הדיו מעל הנייר".

"אסור להתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני ובממשל טראמפ, איראן לעולם לא תורשה להשיג נשק כזה", הוא הוסיף. "... כשמנהלים מו"מ, צריך להיות מוכנים לעזוב את שולחן הדיונים. העסקה עם איראן, כמו עסקות אחרות, נולדה מהעדר נכונות של ממשל אובמה לקום ולעזוב את המו"מ. כאשר הצד האחר יודע שאינך מוכן לעזוב, אין לך כל אפשרות לנצח. בה בעת, ידידיך חייבים לדעת שאתה תקיים את כל ההסכמים שחתמת עימם".

"אבל אובמה רוקן מתוכן את התכנית לכינון מערכת הגנה מפני טילים (עם בעלות ברית של ארה"ב באירופה - ר.ד.) וזנח את התכניות שלנו להציב מערכות הגנה כאלה בפולין ובצ'כיה", המשיך טראמפ. "הוא תמך בהפלת משטר ידידותי במצרים, שקיים את הסכם השלום עם ישראל - ואז סייע להעלות לשלטון את האחים המוסלמים".

על ישראל אמר המתמודד הרפובליקאי: "ממשל אובמה, שחף מכל בהירות מוסרית, מתנכר לישראל ומבקר את בעלת הברית הגדולה שלנו והדמוקרטיה היחידה במזה"ת. רק לפני כמה ימים, סגן הנשיא ביידן שוב מתח ביקורת על ישראל - כוח ששואף לצדק ולשלום - על כך שהיא משמשת מכשול לשלום באזור. אובמה אינו ידיד של ישראל. הוא מראה לאיראן אהבה ודאגה והוא זה שהפך אותה למעצמה גדולה במזה"ת - והכל על חשבון ישראל, בעלות הברית האחרות שלנו באזור והכי חשוב על חשבונה של ארה"ב".

כזכור, אחת מהסוגיות שהניפו את טראמפ בסקרים היתה הכרזתו שיש לאסור כניסת מוסלמים לארה"ב עד שתיעשה "הערכה מחודשת" של הנושא. בנאומו הלילה נראה שהמיליארדר מושיט עלה זית למוסלמים ברחבי תבל. "אנו זקוקים לתכנית ארוכת טווח כדי לבלום את התפשטות האיסלאם הרדיקלי", הוא הכריז. "משימה זו חייבת להיות המטרה המרכזית של מדיניות החוץ האמריקאית. האירועים (הפוטנציאליים במאבק הזה) עלולים להצריך שימוש בכוח צבאי. אבל מדובר גם במאבק פילוסופי, כמו המאבק הארוך שלנו (נגד בריה"מ) במלחמה הקרה. במאבק הזה נצטרך לעבוד בשית"פ הדוק עם בעלי ברית שלנו בעולם המוסלמי, אותם בעלי ברית שנשקפת להם סכנה מאלימות האיסאם הרדיקלי. אנו חייבים לפעול יחדיו עם כל מדינה באזור שהאיסלאם הרדיקלי מאיים עליה. אבל זו דרך דו-סטרית - (המוסלמים) יהיו חייבים להיות טובים אלינו ולזכור כל מה שאנו נעשה למענם".

אך בהמשך חזר טראמפ לעמדתו המקורית נגד הגירה מוסלמית לארה"ב: "המאבק נגד האיסלאם הרדיקלי חייב להיערך גם בבית פנימה. יש עשרות מקרים של מהגרים שהגיעו באחרונה לארה"ב שחשודים כטרוריסטים. על כל מקרה שהציבור מודע לו, יש עשרות מקרים נוספים כאלה. אנו חייבים לשים קץ ליבוא קיצוניות באמצעות מדיניות הגירה בלתי הגיונית. (השעיית כניסתם של מוסלמים) תאפשר לנו למנוע התקפת טרור נוספת כמו זו שאירעה בסאן-ברנארדינו, קליפורניה, או משהו גרוע יותר - זכרו את הטרור של 11 בספטמבר 2001".

"יש לי מסר פשוט לדאעש", קרא טראמפ. "ימיהם ספורים. לא אומר להם מתי ואיך יגיע קיצם. כאומה, אנו חייבים להיות בלתי צפויים. אבל הם יימחקו. ובקרוב".

המליארדר חזר שוב על קריאתו לבעלות בריתה של ארה"ב, בעיקר בנאט"ו, לשלם את מלוא המחיר של ההגנה שמספקת להם וושינגטון. אך, בניגוד לעבר, הוא נמנע מאזכור שמה שלישראל בהקשר זה. וכמובן, הוא לא נגע בנושא הנפיץ של דרישת ישראל לקבל סיוע גדול יותר מארה"ב.