כעס בארה"ב על התנהלות נתניהו במו"מ על הסיוע הביטחוני

"בחוגים בממשל אובמה יש כעס על ישראל בגלל המו"מ על הסיוע" ■ "ניו-יורק טיימס": "הקרע בין אובמה לנתניהו מעכב הסכם להגדלת הסיוע האמריקאי לישראל" ■ הערכה: הסכם יחסן את אובמה מהאשמות שהוא נוקט מדיניות קשה מדי כלפי ישראל אם הוא יחליט ללחוץ עליה להגיע להסכם הפלסטינים

ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס
ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס

בחוגים מסוימים בממשל אובמה שוררת תרעומת ספציפית כלפי ישראל והיא סובבת סביב המו"מ בין וושינגטון לירושלים על בקשת האחרונה להגדיל את הסיוע הצבאי השנתי שהיא מקבלת מארה"ב; זו אחת הסיבות לכך שהמו"מ הזה נמשך זמן כה רב - כך אומר האנליסט רוברט סטלוף, מנכ"ל מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית.

האנליסט מצוטט בכתבה ב"ניו-יורק טיימס", שנושאת את הכותרת: "הקרע בין בין אובמה לנתניהו מעכב הצעה אמריקאית לעסקה של סיוע שיא לישראל".

העיתון מציין, כי אובמה מציע לישראל חבילת סיוע צבאי שתהיה גדולה יותר מכל חבילת סיוע חוץ שניתנה אי-פעם למדינה זרה. בכל זאת, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתנגד עמוקות לסכום המוצע, למרות שהמו"מ נמשך כבר חודשים.

פקידים אמריקאים מסרבים לקבל את דרישות עמיתיהם הישראליים לחבילת סיוע נדיבה יותר, ששוויה עשוי לעבור רף של 40 מיליארד דולר לאורך עשר שנים (חבילת הסיוע הנוכחית, שתפקע ב-2017, מסתכמת בכ-30 מיליארד דולר לעשר שנים), אומר ה"טיימס". לפער בין הצדדים עלולות להיות השלכות על הביטחון הלאומי של שתי המדינות והוא נעשה עמוק יותר בגלל העוינות בין אובמה לנתניהו. העוינות הזו גברה בעקבות חילוקי הדעות העמוקים בין שני המנהיגים על ההסכם הגרעיני עם איראן.

כוחות פוליטיים רבי-עוצמה מעורבים בדינמיקה הזו, מוסיף העיתון. אובמה שואף לצחצח את מורשתו הנשיאותית באמצעות עסקת סיוע חסרת תקדים עם ישראל, בעוד שמשקיפים מסוימים בישראל ובארה"ב מאמינים שנתניהו מחשב שהוא יוכל להגיע לעסקה טובה יותר עם הנשיא הבא.

"בסופו של דבר, זו עניין של מספרים אך גם הימור פוליטי האם הישראלים יכולים לקבל משהו מוצלח יותר בממשל הבא, ולדעתי זה הימור לא חכם", אמר דן גולדנברג, מנהל התכנית לביטחון במזה"ת במרכז לביטחון אמריקאי חדש (Center for a new American Security). "אני חושב, שככל שהעניין מתמשך יותר כן קטן הסיכוי שהישראלים יקבלו עסקה".

אך פקידים ישראליים מכחישים נמרצות שהתעקשותם נובעת מתקווה להשיג הסכם נדיב יותר בממשל הבא. פקיד ישראלי, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר שממשלת ישראל מעוניינת בהחלט לחתום על עסקת סיוע עם ממשל אובמה ושהיא מקווה שיהיה אפשר להגיע להסכם בקרוב.

כזכור, סירב נתניהו לשאת ולתת על חבילת הסיוע החדשה בעיצומו של הוויכוח עם ממשל אובמה על ההסכם הגרעיני עם איראן. עתה, למרות ששני הצדדים טוענים שברצונם לחתום על הסכם במהרה, המו"מ נמשך כבר כמעט חמישה חודשים. ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן, אמר בשבוע שעבר: "ארה"ב מחויבת להגדיל את הסיוע לישראל במידה כזו, שהחבילה שהיא תקבל תהיה גדול יותר מהסיוע שכל מדינה אחרת קיבלה אי-פעם... זה מצביע על עומק המחויבות של ארה"ב ושל הממשל הנוכחי לביטחון ישראל. ויחד עם זאת, גיבוש פרטי ההסכם הוא משימה מסובכת". הוא ציין, שאין ביכולתו לומר מתי יסתיים המו"מ.

81 סנטורים, משתי המפלגות, שחוששים מהמבוי הסתום שאליו נקלעו השיחות, חתמו בשבוע שעבר על מכתב לאובמה שבו נקרא הממשל להגיע ל"מזכר הבנה חזק... שיגדיל את הסיוע ובה בעת ישמר את תנאי המזכר הנוכחי". המכתב מצביע על אפשרות שאיראן תחדש את מאמציה להשיג נשק גרעיני.

הדיונים הטכניים על ההסכם מתקיימים במעטה של סודיות מוחלטת בין גורמים צבאיים משתי המדינות, ואף צד אינו מוכן לפרט את רמות הסיוע שנדונות בשיחות. אך המחלוקת על כסף מעוגנת בחילוקי דעות על מדיניות, פוליטיקה וביטחון לאומי, לדברי ה"טיימס".

בעוד שהנשיא רואה את ההסכם עם איראן כהתפתחות שמחזקת את ביטחונה של ישראל - יחד עם ביטחונן של ארה"ב וכל מדינות תבל - הישראלים מאמינים, שהחלטת ארה"ב להסיר את הסנקציות מעל איראן רק תחזק את המשטר שם.

"ממשל אובמה אינו רוצה להפסיד את המאבק על איראן, מאבק שממנו יצא וידו על העליונה, באמצעות סיוע מופרז לישראל", אמר לעיתון ארון דייוויד מילר, סגן הנשיא של המרכז הבינלאומי ע"ש וודרו ווילסון.

בה בעת, גם לאובמה וגם לנתניהו יש תמריצים לסיום מהיר של המו"מ. עסקה סיוע עם ישראל תחזק את טיעונו של אובמה שהוא פעל למען ביטחון ישראל יותר מכל נשיא אחר. מבחינת נתניהו, הסכם כזה יהיה הוכחה שהיחסים עם ארה"ב שרדו תקופה סוערת וקשה של מחלוקות.

וכמה משקיפים מאמינים, שמזכר הבנה שיסדיר את הסיוע לעוד עשר שנים יחסן את אובמה מהאשמות פוטנציאליות שהוא נוקט מדיניות קשה מדי כלפי ישראל אם, אכן, הוא יחליט ללחוץ עליה להגיע להסכם עם הפלסטינים בחודשים האחרונים של ממשלו.