כברת דרך: ככה משתנה התחבורה בישראל לנגד עינינו

כל מי שחי ומסתובב בישראל ודאי כבר הפנים שהתחבורה עוברת ותעבור בשנים הבאות תמורות מרחיקות לכת, שישפיעו על הרגלי הנסיעה של כולנו ■ סיכום נתוני התחבורה שאספנו לאורך השנתיים וחצי האחרונות מאותת על ניצני השינוי

נתיבי איילון / צילום: תמר מצפי
נתיבי איילון / צילום: תמר מצפי

מזה שנתיים וחצי אנחנו אוספים ומפרסמים את היקף השימוש בשבעה גופי תחבורה המדווחים לנו מדי חודש, בהם רכבת ישראל, כביש 6, נתיבי איילון והנתיב המהיר (המדווח בנפרד על כמות הנוסעים בנתיב ועל כמות המשתמשים בשאטלים), אפליקציית המוניות גטקסי ואפליקציית המידע על תחבורה ציבורית "מוביט" (הראשונה מדווחת על מספר הנסיעות שנעשות דרכה, והשנייה מדווחת על מספר הפניות למידע שמגיעות אליה ממשתמשים).

בתום תקופה ארוכה של הצגת הנתונים והשינויים על בסיס חודשי, בדקנות את המגמות ארוכות הטווח, המוצגות לפניכם.

נתיבי איילון: ירידה איטית

הכביש המהיר של מרכז הארץ הוא המשתתף היחיד במדד שמוסר נתונים יומיים (ממוצע יומי של נסיעות בימי חול בכל חודש) ולא חודשיים. המגמה הברורה מאוד היא של ירידה, אולם המספרים עצמם עדיין עצומים. בכל יום חול נוסעים בו כמעט 700 אלף כלי רכב (בעיקר מכוניות פרטיות). כלומר, בכל חודש עוברים בנתיבי איילון בין 15 ל-20 מיליון כלי רכב, כמות שהיא הרבה הרבה יותר מהנסיעות הנרשמות בכל המובילים האחרים גם יחד.

רכבת ישראל: שבירת שיאים עקבית

היקף השימוש ברכבת ישראל נמצא בטיפוס עקבי ברור, תוך שבירת שיאי שימוש כמעט בכל חודש. הצמיחה נובעת גם מפתיחת תחנות החדשות לאורך הקו העובר ביישובים בדרום הארץ, אולם עיקר הגידול מגיע מהתחנות הפעילות שנים, במרכז הארץ ובצפונה. היקף השימוש כמעט והכפיל את עצמו בתוך חמש שנים, והוסיף מיליון וחצי נוסעים חודשיים בשנתיים וחצי שבהן אנחנו אוספים את נתונים. מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, הכריז החודש שהוא יסיים את תפקידו בקיץ הקרוב. את ההצלחה, שנובעת בעיקר בשיפור יוצא דופן בשירות בכל ההיבטים (דיוק, כמות רכבות, מצב התחנות, היחס של צוותי העובדים) אי אפשר שלא לזקוף גם לזכותו.

כביש 6: מתארך ומוסיף משתמשים

הנתונים שמוסרים מפעילי כביש האגרה הם חודשיים. כלומר, כמה נסיעות נרשמו בסך הכל בכל חודש. הכמות עולה באופן קבוע, והצמיחה מושפעת מכך שהכביש מתארך והולך דרומה וצפונה. קטע דרומי חדש נפתח בספטמבר ובערב פסח נפתח עוד קטע בין מחלף גולני למצפה נטופה בצפון, והקטעים החדשים מביאים את כביש 6 לכמעט 6 מיליון נוסעים בחודש.

הנתיב המהיר: מזגזג ומדשדש

השימוש בנתיב "מזגזג" סביב 150 אלף נסיעות בחודש (יותר מ-160 אלף בחודשי שיא, וקצת פחות מ-130 אלף בחודש השפל), ומושפע ממספר ימי העבודה בכל חודש. כשהחגים והשבתונים נופלים על ימי חול ועבודה, הנתיב אשר עיקר משתמשיו הם הבאים לתל אביב לעבוד, מאבד לקוחות. המספרים שאנחנו מקבלים מהנתיב הם של כלי רכב משלמים. כלי רכב שעוברים בו ופטורים מתשלום: אוטובוסים, מוניות שירות ומכוניות פרטיות המסיעות 4 אנשים, לא נספרים בכמות הנמסרת לנו. המנהג לאסוף טרמפיסטים מיישובים במזרח המטרופולין ועל ידי כך לעבור בנתיב בלי לשלם נהפך ליותר ויותר פופולרי, מכאן שהנתיב מסיע יותר כלי רכב מאלה הנספרים במדד שלנו. גם מספר המשתמשים בשאטלים עולה ויורד (נע בין קצת יותר מ-30 אלף בחודשי שפל לקרוב ל-50 אלף בחודשי שיא), גם הוא בהתאם לימי העבודה בכל חודש.

מוביט: חידת הנוסעים באוטובוסים

הצמיחה הניכרת של אפליקציית מוביט מספרת בעיקר על התפשטות השימוש בה, ונתמכת בכך שיותר אנשים משתמשים בטלפון חכם ובאפליקציות. כל עוד לא נקבל מהמסיעות הגדולות - אגד, דן, נתיב אקספרס, מטרופולין וכו' - מידע לגבי כמות הנסיעות המתבצעות בהן (נתונים הנאספים אצלן באופן שגרתי כבסיס לקבלת הכסף שמעביר אליהן משרד התחבורה ומשולם מהמסים שלנו), לא נוכל לדעת האם כמות הנוסעים באוטובוסים מתרחבת או מצטמצמת. כך או כך, התקציבים שמועברים לחברות האוטובוסים הולכים וגדלים, זאת אנחנו יודעים כי הדבר מופיע בדו"חות התקציב של משרד התחבורה.

גטקסי: מדינה של אפליקציה אחת

השימוש בשירות המוניות של גטקסי עולה בעקביות וצמח מפחות מ-300 אלף קריאות בחודש הראשון שהנתונים נמסרו לנו, לכמעט 1.3 מיליון קריאות במארס 2016. מספר הנהגים הקשורים לגטקסי מוערך היום ב-7,000, יותר משליש מכל המוניות הפעילות בישראל - זה הופך אותה למסיע הגדול ביותר בהסעות מיוחדות בארץ. כניסת "אובר" לארץ כשירות מוניות רגיל לפני שנתיים לא נגע לה, ובינתיים גם אפליקציית "ריידר" שנכנסה בקול תרועה לפני שלושה חודשים ובדחיפת ארגון המוניות הישראלי, לא פגעה אפילו בפירור מנתח השוק של גטקסי. זה לא מפתיע כשמביאים בחשבון שהיזמים של ריידר השקיעו מיליונים בקמפיין השקה, אבל לא שמו לב שהאפליקציה חסרה תכונה עיקרית שגרמה לאנשים להשתמש בגקטסי: קשר ישיר בין הנהג לנוסע (ולא לתחנה, כמו בשיטה המסורתית שריידר ממשיכה אותה). בכל מקרה, צמיחת השימוש בגטקסי אינה מלמדת בהכרח על הצמיחה במספר הנסיעות במונית, בהיעדר נתונים על כל הנסיעות במונית שנעשות בישראל.

תל אופן: דעיכת החלוץ

מספר הנסיעות במיזם האופניים של תל אביב ירד בתלילות מיום שהתחלנו לקבל נתונים: מ-280 אלף נסיעות ביולי 2013 ל-135 אלף בחודש מארס החולף, וזאת אחרי שפל של פחות מ-100 אלף נסיעות בינואר. הרבה תורמים לפגיעה בפופולריות השירות, בראש וראשונה מתקני הנעילה המסורבלים ורמת התחזוקה הירודה. שימוש דליל פוגם בשירות, כי אין תזוזה של אופניים מתחנה לתחנה. תל אופן התפשט השנה לרמת גן ולגבעתיים, ואמור להגיע בעתיד הקרוב גם לבת ים ולחולון. אפשר שערי הלוויין יביאו את הישועה למיזם, אולם אי אפשר לקחת ממנו את כתר החלוץ המוביל במהפכת התחבורה התל אביבית, ואת התפקיד שמילא כ'חפץ מעבר' של תל אביבים בשינוי הרגלי התחבורה - התחילו בתל אופן, התייאשו מהשירות וקנו אופניים פרטיים.

 

מדד התחבורה
 מדד התחבורה