"מחיר למשתכן מהווה אפליה כלפי תושבי דרום תל אביב"

קבוצת צעירים תושבי דרום תל אביב במכתב לשר השיכון: "תל אביב הפכה שם נרדף למגדלים. לא להשאיר את האזור לכוחות השוק בלבד"

שכונת שפירא בתל אביב / צילום: תמר מצפי
שכונת שפירא בתל אביב / צילום: תמר מצפי

גם בדרום תל אביב רוצים מחיר למשתכן. בחודשים האחרונים מתפרסמים מכרזי מחיר למשתכן במקומות שונים ברחבי הארץ, במרכז ובפריפריה, אך מקום אחד נראה שיהיה מחוץ למפת המכרזים - תל אביב. כעת, קבוצת צעירים תושבי דרום תל אביב בעבר ובהווה פונים לשר השיכון בבקשה לכלול גם את אזור דרום העיר במסגרת המכרזים העתידיים של מחיר למשתכן.

"בימים אלו מקודם פרויקט הדגל 'מחיר למשתכן'. הגרלות לדירות מוזלות מתקיימות בשלל ערים ברחבי המדינה - בעפולה, בלוד, בקרית מוצקין, בהרצליה, במודיעין ובראש העין, ונדמה שבכוונת מכוון העיר תל אביב וביתר פרט אזור דרום העיר נשמטים מהפרויקט", כך כתבו אנשי "פורום צעירי תל אביב" לשר הבינוי והשיכון יואב גלנט בסוף השבוע האחרון.

"אנחנו קבוצת צעירים ילידי דרום העיר רוצים למחות על כך ולדרוש פתיחה של מכרזים במסגרת 'מחיר למשתכן' גם בדרום ומזרח העיר תל אביב. נדמה שהתייחסות של קברניטי הפרויקט מפספסת את הפוטנציאל האדיר של שכונות שלמות ביפו, בשכונת שפירא, ביד אליהו וכן בשכונת התקווה כמקום שבו ילדי האזור יכולים לרכוש דירה במחיר והישג יד נדרש - לחדש את פני האזור ולהוסיף לו יחד עם האוכלוסייה הוותיקה.

"'מחיר למשתכן' מהווה אפליה כלפי תושבי דרום תל אביב שאינם זוכים כבני מקום לסיכויים גבוהים יותר בהגרלות. בעוד שבני מקום בערים אחרות (למשל בני מקום תושבי הרצליה, ראשל"צ ומודיעין שבהן ייסגרו מכרזים למחיר למשתכן) יקבלו עדיפות וסיכויים גבוהים יותר בהגרלות במסגרת חתימת חוזי הפרויקט למול הראשות המקומית, ישנן קבוצות שלמות של זוגות צעירים שנולדו בדרום העיר תל אביב, בנו שם את חייהם ואינם יכולים לרכוש דירה לעולם באזור הולדתם".

"תל אביב אינה מקשה אחת"

הפורום התגבש על רקע מצוקת הדיור של הציבור הכללי ותוכנית מחיר למשתכן, וחבריו מתכננים גם פנייה לעיריית תל אביב בנושא ומציעים לשלב את התוכנית הממשלתית עם מיזמים להתחדשות עירונית.

התערבות ממשלתית בדרום תל אביב בנושא הדיור חשובה גם מהבחינה החברתית, אומרים הפעילים: "הכינוי 'מדינת תל אביב' הפך שם קוד לחיים נוחים ולמגדלי מגורים לעשירים בלבד, אך כידוע לך העיר תל אביב-יפו רבתי איננה מקשה אחת. אין דין צפון ומרכז העיר כדין דרום תל אביב", כך בהמשך המכתב.

"כקבוצה של ילדי דרום העיר שרוצים לבנות את ביתם באזור מגורי הוריהם אנחנו קוראים לכם לא להשאיר את האזור לכוחות השוק ולגלות בעוד עשור או שניים שדרום העיר הפכה לאזור מוכה בפערים חברתיים עוצמתיים בין מגדלים מגודרים חדשים שמסביבם שכונות רכבת ושיכונים שסובלים מהזנחה כמו פאבלה ברזילאית.

"עכשיו זה הזמן להתחיל משהו חדש - ראו באזורים אלו חלק מהפתרון לבעיית הדיור הישראלי הכוללת בתמהיל שבין הפריפריה הגיאוגרפית לפריפריה החברתית שנמצאת גם בתוך מדינת תל אביב. אל תשאירו את האזור שסובל מבעיות ייחודיות רבות מאחור".