אקסלנס: "הרבעון הראשון של כיל הולך להיות רע מאוד"

בהשפעת שוק האשלג המדשדש, פוטאש הקנדית פרסמה דוחות גרועים ■ גלעד אלפר מאקסלנס: "ההתאוששות בענף הרבה יותר איטית מהצפי הקודם - צפויה ירידה דו ספרתית בהכנסות וברווחים של כיל"

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

חברת הדשנים הקנדית פוטאש פרסמה בסוף השבוע דוחות גרועים לרבעון הראשון של 2016. החברה ממשיכה לסבול ממחירי הדשנים הנמוכים והציגה ירידה של כ-27% בהכנסות לכ-1.21 מיליארד דולר וצניחה של כ-80% ברווח לכ-75 מיליון דולר.

מניית פוטאש הגיבה לדוחות בירידה חדה בפתיחת המסחר ביום חמישי, אולם מהר מאוד התאוששה והירידה התמתנה. בכלל, בשלושת החודשים האחרונים עלתה המניה בכ-9% למרות הדוחות השנתיים הגרועים ל-2015 והמצב הקשה של שוק האשלג העולמי.

מניית כיל   עלתה בכ-15% בשלושת החודשים האחרונים. בשנה האחרונה ירדו שתי המניות של החברות ב-47% ו-30% בהתאמה.

מה ההשלכות של דוחות פוטאש על כיל? בשיחה עם "גלובס" אומר גלעד אלפר, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אקסלנס, כי "הדוחות של פוטאש הם מאכזבים בעיקר מכיוון שהמשקיעים חשבו שתהיה התאוששות כלשהי בשוק האשלג בארה"ב או בברזיל וכעת ההתאוששות, אם בכלל קיימת כזו, נראית הרבה יותר איטית מהצפי הקודם. בברזיל המחירים לא עולים מעל רף של 240 דולר וגם לא סוחפים איתם את המחירים בארה"ב.

"בדרך כלל בארה"ב יש פרמיום על המחירים במקומות אחרים וכבר לא רואים את זה, וזו תופעה מדאיגה, אם כי קשה בשלב הזה להסיק ממנה מסקנות כלשהן".

- יש השלכות למצב של שוק הדשנים בסין?

"כעת אף אחד כמעט לא מוכר לסין. הסינים למעשה משתמשים במלאים שלהם, וכולם ממשיכים להמתין לחתימה על החוזה של כיל מול סין. היו תקוות שהמחירים בחוזה הזה יעלו ושתהיה רצפה חדשה בשוק אבל כעת זה לא נראה כך.

"אם ייקבע מחיר של 260 דולר לטון בסין זה ייחשב טוב. כיום זה נראה שכל שוק האשלג ימשיך לסבול ממצב קשה לאורך כל שנת 2016".

- מה זה אומר לגבי כיל?

"הרבעון הראשון של 2016 הולך להיות כנראה רע מאוד יחסית לחצי השני של השנה שעברה. המחירים שנראה ברבעון הזה הם מחירי ספוט, שזה אומר מחירים הרבה יותר נמוכים מהמחירים של החצי השני של 2015 וגם הכמויות צפויות להיות הרבה יותר נמוכות".

לכן, אומר אלפר, "צפויה ירידה משמעותית בביצועים של כיל. תהיה ירידה דו ספרתית גדולה גם בהכנסות וגם ברווחים של כיל ברבעון".

אור בקצה המנהרה

מתי אתה מעריך שהחברה תחתום את החוזה מול סין?

"קשה מאוד להעריך, כי הם דוחים את זה כל הזמן. בשנים קודמות זה היה בחודש מרץ בדרך כלל, אבל צריך להבין שהשוק הזה הוא מאוד מאוד תנודתי, גם במחירים וגם בגורמים אחרים".

אז אי אפשר לדבר על אור בקצה המנהרה?

"מבחינת מאקרו יש התאוששות בסחורות והדולר יורד, ולכן גם המניות של כיל ופוטאש עולות לאחרונה. האשלג הוא חלק משוק הסחורות ואם הדולר ימשיך לרדת, זה ישפיע לחיוב על הסחורות וגם על האשלג ובמובן הזה אני אופטימי, בהסתכלות מאקרו. בטווח הקצר-בינוני המאקרו, כלומר דולר חלש שמושפע מצפי הריבית בארה"ב, כנראה יגבר על נתוני הבסיס הרעים של שוק הדשנים העולמי ובהחלט ייתכן שמניות כיל ופוטאש ימשיכו לעלות".