שטיחי כרמל יוצאת בקמפיין נגד רשות שדות התעופה

טוענת: רש"ת מעדיפה שהשרוול החדש בנתב"ג יעוטר בשטיח המיוצר בארה"ב, תוך העדפה של חברת שטיחים אמריקאית על פני חברות המייצרות בישראל ■ "ראוי שבשדה התעופה הלאומי של ישראל יהיה שטיח ישראלי שיקדם את פני הבאים לארץ"

חברת שטיחי כרמל הישראלית נגד רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה: לטענת ראשי החברה, רשות שדות התעופה מעדיפה שהשרוול החדש שנבנה בימים אלה בנתב"ג יעוטר בשטיח המיוצר בארה"ב, וזאת תוך העדפה של חברת שטיחים אמריקאית על פני חברות אחרות המייצרות בישראל.

שטיחי כרמל פרסמה היום (ב') מודעות שפונות אל שר התחבורה ישראל כ"ץ, יו"ר רשות שדות התעופה אליעזר (צ'ייני) מרום ומנכ"ל הרשות יעקב גנות, ובהן נטען כי הדרישות האדריכליות בנושא השטיחים הוטו באופן שמיטיב עם חברה אמריקאית מסוימת, בעוד שלחברות ישראליות אין סיכוי לזכות במכרז שהיקפו מוערך בכ-3-4 מיליון שקל.

"כרמל מייצאת 90% מתוצרתה לכ-30 מדינות בעולם, כולל לארה"ב, קנדה, אנגליה, יפן ואוסטרליה, ומעט תמוה שלרשות שדות התעופה תוצרת זו אינה מספיק טובה", נטען במודעות של החברה הישראלית שמעסיקה כ-200 עובדים. "לכרמל יש יכולת לספק את אריחי השטיחים, אך רשות שדות התעופה מתעקשת על דוגמה ספציפית שרק יצרן יחיד בעולם יכול לייצר. למה?".

בשיחה עם "גלובס" אמר היום היו"ר והבעלים של שטיחי כרמל, עופר איתני, כי השטיחים שבאמצעותם יעשה החיפוי של השרוול החדש עתידים להיפרס בהמשך גם במקומות נוספים ברחבי שדה התעופה הלאומי של ישראל, על פני שטח של יותר מ-25 אלף מ"ר.

"זה לא הכסף כמו העיקרון", אומר איתני, "כפי שבשדות תעופה בארה"ב פרוסים שטיחים מתוצרת מקומית, כפי שבשדה התעופה בקהיר יש שטיח מצרי, וכפי שבשדה התעופה בבריסל יש שטיחים בלגיים - ראוי שבשדה התעופה הלאומי של ישראל יהיה שטיח ישראלי שיקדם את פני הבאים לארץ. זה הרי שער הכניסה המרכזי לישראל, ושם גאוותנו".

על רקע ההעדפה לכאורה של חברת השטיחים האמריקאית, עתרה שטיחי כרמל גם לבית המשפט, בבקשה שיורה לרשות שדות התעופה לפתוח את המכרז מחדש, באופן שיאפשר לה ולחברות אחרות להתחרות במסגרתו בתנאים הוגנים יותר.

"אנחנו לא מבקשים טובות מאף אחד, אלא הוגנות", אומר איתני. "אנחנו מתמודדים בכל העולם עם מוצרינו ומנצחים בזכות האיכות, העיצוב והמחיר. זאת, בזמן שאנחנו מתמודדים בכל העולם עם כל מיני צרות כמו חרמות, פעילות של תנועת ה-BDS ועם קשיים נוספים. יש לתעשיית השטיחים המקומית אפס הגנה, ואנו מתמודדים מול יבוא של המון שטיחים מטורקיה ומסין ולא מתבכיינים. אנו רוצים שההליכים שמתקיימים כאן יהיו הוגנים".

זאת לא ההתנגשות הראשונה בין חברת שטיחי כרמל לבין רשות שדות התעופה. לטענת החברה, גם במכרז דומה שהתפרסם לפני כ-13 שנה עם הקמת נתב"ג 2000 נעשה ניסיון להעדיף את חברת השטיחים האמריקאית, אלא שאז שונה המכרז ונפתח גם לחברות נוספות - מה שאיפשר בסופו של דבר לשטיחי כרמל לזכות בו ולפרוס ברחבי השדה שטיחים ישראליים.

על רקע המתקפה של שטיחי כרמל על רשות שדות התעופה, טענו היום ברשות כי שטיחי כרמל הציעה במסגרת המכרז שטיחים שיובאו על-ידה מחברה אמריקאית. טענה זו הועלתה בניסיון לקעקע את הטיעון של שטיחי כרמל על כך שרש"ת לא מקיימת רכש של תוצרת ישראלית.

איתני הגיב על הטענה ואמר כי ההצעה לייבא שטיחים מארה"ב הועלתה על-ידו בעקבות תנאי המכרז, שנקבעו באופן שלא מאפשר לחברה ישראלית להתחרות בו.

מרש"ת נמסר בתגובה כי "עתירת שטיחי כרמל מצויה בהליך משפטי, ולנוכח הכבוד שרוחשת רשות שדות התעופה לבתי המשפט, היא תגיב לטענות שטיחי כרמל בבית המשפט ובמסגרת התיק המתנהל".

עוד נמסר מרש"ת כי "הניסיון של שטיחי כרמל להציג את הרשות כמי שמתנגדת לתוצרת הארץ או פוסלת מראש חברות ישראליות, הוא ניסיון פסול שנועד לכפות על רשות שדות התעופה לאשר שטיח המיוצר בארה"ב ולא שטיח המיוצר על-ידי שטיחי כרמל בישראל. בהקשר זה יודגש כי שטיח מתוצרת של יצרן אמריקאי שאותו מייצגת שטיחי כרמל נפסל כדין בשל איכויותיו".