סימני שאלה לגבי פיקדונות של עשרות מיליוני דולרים באמבלייז

אמבלייז ו-BGI לא פרסמו את דוחות 2015: "ממתינות לקבל מבנקים שבהם מוחזקים הפיקדונות אישורים בהתאם לדרישת הרו"ח"

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

משכות הצרות בפירמידת החברות הציבוריות השולטת בחברת המזון ויליפוד, והפעם על הפרק - השעיית מסחר בשתיים מהמניות, בשתי בורסות שונות, בשל אי-פרסום הדוחות במועד. בבורסה של לונדון הופסק המסחר במניית BSD (לשעבר אמבלייז) החל מיום שישי האחרון, ובת"א הושעה המסחר במניית החברה האם שלה BGI (בי.ג'י.איי) החל מהיום.

לפי דיווח של BSD לבורסה בלונדון, השעיית המסחר מתבצעת ביוזמתה. במקרה של בי.ג'י.איי, הבורסה הודיעה רשמית שהמסחר יושעה אם לא תפרסם דוחות שנתיים עד היום. לפי דיווח שפרסמה אתמול בי.ג'י.איי, הדוחות לסיכום 2015 טרם התפרסמו, וזאת כי החברה ו-BSD "ממתינות לקבל מבנקים שבהם מוחזקים פיקדונות החברה ו-BSD אישורים בקשר לסטטוס הפיקדונות המוחזקים באותם הבנקים, בהתאם לדרישת רואה החשבון המבקר של החברה, ואשר בלעדיהם רואה החשבון המבקר אינו יכול להשלים את עבודתו".

לכאורה, יש פה מעין הודאה של החברה בבעייתיות הסטטוס של אותם פיקדונות, כפי שטענו בעלי מניות מיעוט בעבר. בינואר הוגשה בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד BSD, כשמשקיע בחברה ביקש לדעת מהו סטטוס הכספים שהפקידה החברה בשני בנקים זרים, באוסטריה ובאזרבייג'אן. המשקיע ביקש לברר האם ישנה הגבלה על זכות החברה למשוך את הכספים.

מאז חלה התפתחות נוספת, ובפברואר רשות ניירות ערך דיווחה כי היא חוקרת את בעל השליטה, גרגורי גורטובוי, ובכירים בפירמידת החברות, בחשד לעבירות דיווח, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון. בין היתר, נחקרה העברת כספים חשודה מקופת חברה בת של ויליפוד, להשקעה במלון באירופה שמצבו לא ברור.

הרשות ציינה אז כי פיקדונות של בי.ג'י.איי המוצגים בדוחות כנכסים שוטפים, אינם נזילים, וכי "מממצאי החקירה עולה חשד כי בתקופה הרלוונטית פעל גורטובוי ביחד עם נוספים כדי למשוך שלא כדין מקופת החברה הבת של ויליפוד סכומים משמעותיים, בסך מיליוני דולרים".

על BSD נכתב אז כי קיימים ממצאים לעיוות הדוחות הכספיים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים, "וזאת בהצגת יתרת נכסים שוטפים שנמצאים בחו"ל ושעתידים לשמש לפירעון חובות החברה... כאשר בפועל סכומים אלה אינם זמינים לרשות החברה ואינם מהווים נכסים שוטפים. בנוסף, על-פי החשד השתמש החשוד (גורטובוי) במסמכים שאינם מקוריים לצורך זה".

באותה עת טענו עורכי הדין של גורטובוי כי הם בטוחים שלאחר בחינת הממצאים יתברר שהוא פעל ללא דופי. ובכל זאת מהדיווח הנוכחי עולה התהייה מדוע החברה מתקשה להשיג אישורים מהבנק בנוגע לאותם פיקדונות. לפי הדוחות שפרסמה BSD בעבר, ושאושרו על-ידי רואי החשבון שלה, בסוף הרבעון השלישי היו לה פיקדונות לזמן קצר בהיקף של 51.3 מיליון דולר (מתוכו כ-30 מיליון דולר בבנק האוסטרי) - סכום לא מבוטל שכעת מעמדו לא ברור.

מי הבעלים?

לאחרונה אחד מנושי הפירמידה, נפתלי שני, כינס אסיפת בעלי מניות של בי.ג'י.איי שבה השיג רוב להדחת הדירקטוריון הקיים ומינוי דירקטורים חדשים. לטענת שני, הוא בעל השליטה בחברה לאחר שלא שולם לו חוב והוא קיבל את הבעלות על מניות הבטוחה בחברה. דיון בנושא ייערך בבית המשפט ביום חמישי הקרוב, ובו ייקבע כנראה אם שני אכן יוכל לממש את השליטה שלה הוא טוען.

גורטובוי הפך לבעל השליטה בפירמידת החברות לאחר שרכש תמורת סכום לא ידוע את השליטה בחברה הפרטית ישראל 18 השולטת בבי.ג'י.איי מידי איש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, שנקלע לקשיי נזילות, בקיץ הקודם. גורטובוי לקח על עצמו גם את החובות של הקבוצה.