טראמפ: "לא פגשתי ישראלי שמתנגד לעסקה עם הפלסטינים"

היום הבחירות המקדימות במדינת אינדיאנה: ניצחון של טראמפ ישבור את הקמפיין של הממסד הרפובליקאי ונגדו יבטיח למעשה את זכייתו במועמדות הרפובליקאית לנשיאות ■ ספר חדש: "נתניהו שכנע את קלינטון להיות ניצית יותר מאובמה במזה"ת"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הבחירות המקדימות במדינת אינדיאנה, שנערכות היום (ג'), צפויות לגאול את דונאלד טראמפ מיסורי ההתנגחויות המתמידות עם הסנטור השמרני טד קרוז, אחד משני המתמודדים האחרים שעדיין מדדים במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות. אם להאמין לסקרים, הבוחרים הרפובליקאים באינדיאנה עומדים להעניק לטראמפ ניצחון מכריע, שישבור את הקמפיין המאורגן של הממסד הרפובליקאי נגדו, יהפוך את קרוז למתמודד בלתי רלוונטי ויבטיח את זכיית המיליארדר במועמדות הנכספת בוועידת המפלגה ביולי.

למעשה, טראמפ כבר מציג את עצמו כמועמד הוודאי של מפלגתו, ומשתדל להעביר את הקמפיין שלו למסלול של הבחירות הכלליות לנשיאות. כך בדיוק נוהגת הילארי קלינטון, המתמודדת המובילה במירוץ הדמוקרטי לנשיאות, ושניהם החלו לתקוף זה את זו תוך התעלמות מההתמודדות התוך-מפלגתית, שבה עדיין מבוסס כל אחד מהם. הפזילה הזו לקהל הבוחרים הכלל-ארצי היא כנראה הסיבה להתבטאויות חדשות על ישראל והמזה"ת שהשמיעו שני הפוליטיקאים בימים האחרונים. כך, למשל, בעצרת בחירות באינדיאנה, אמר טראמפ: "מעודי לא פגשתי ישראלי שלא מעוניין בעסקה עם הפלסטינים".

ניצחון באינדיאנה, שתעניק למנצח 57 צירים, הוא תקוותו האחרונה של קרוז לשמר את הקמפיין שלו בתקווה שטראמפ לא יצליח להגיע למספר הצירים המינימלי - 1,237 - שנדרש למינוי הנכסף. הסנטור הארכי-שמרני מטקסאס, שמתנגד להפלות אפילו במקרי אונס או גילוי עריות, צבר עד עתה 585 צירים והוא מודע לכך, שמבחינה חשבונאית פשוטה לא יעלה בידו להדביק את מספר הצירים שמחויבים לטראמפ - 996. אך קרוז מקווה, שהמיליארדר לא יצליח לדלג מעל הרף הנדרש בהצבעה הראשונה בוועידה, ובתוהו ובוהו שיתרחש במקרה כזה, כאשר כל הצירים משוחררים מהתחייבויותיהם הקודמות, הוא - קרוז - יצליח לגייס קואליציית צירים בגודל מספיק שיאפשר לו לזכות במינוי לנשיאות. הפסד היום - יהפוך אותו לכוכבית בספרי ההיסטוריה, אלא אם כן הוא יחליט להתמודד שוב ב-2020.

על פי סקר של NBC ומאריסט קולג', יגבר היום טראמפ על קרוז בהפרש של 15%. וכך, מוצא עצמו הסנטור מטקסאס במצב שבו הוא נאלץ להפציר - ואולי המילה המתאימה היא לההתחנן - בבוחרים באינדיאנה שיתנו לו עוד צ'אנס. "גורלה של ארה"ב נתון בידיכם", הוא אמר אתמול בפגישה עם בוחרים. "דונאלד טראמפ מרמה אתכם. הוא משחק בכם כמו בפראיירים".

טראמפ עצמו הכריז אמש כי ניצחון באינדיאנה ישים קץ אחת ולתמיד למירוץ הרפובליקאי והתפתחות כזו תאפשר לו, סוף סוף, להתמקד בקלינטון. "יהיה כל כך קל לגבור עליה", הוא אמר. "זה יהיה ממש נהדר".

במחנה הדמוקרטי, המירוץ בין קלינטון לברני סנדרס, הסוציאליסט הדמוקרטי כהגדרתו, הרבה יותר צמוד מהמירוץ בין טראמפ לקרוז, וניצחון של סנדרס אפשרי, כפי שהוא גבר קודם לכן על קלינטון במדינת מישיגן השכנה. אך קלינטון צברה 90% ממספר הצירים נדרש למינוי - 2,383 - ואין למעשה דרך שבה יוכל סנדרס לכווץ את הפער הזה.

בעצרת בעיר טר-הוט, באינדיאנה, חזר טראמפ על התחייבות שהשמיע לפני כמה שבועות - אך נמנע מלכלול אותה בנאום שלו על מדיניות חוץ בסוף השבוע שעבר - שלפיה הוא יתווך בהשגת עסקה בין ישראל לפלסטינים אם ייבחר לנשיאות. "מעודי לא שמעתי שמישהו מישראל לא היה רוצה להשיג עסקה כזו", הוא הכריז.

"אני עומד לנסות להשיג עסקה כזו", אמר המיליארדר. "זה יהיה יופי למי שאוהב עסקות כאלה, ואני אוהב אותן".

"רבים מידידיי היהודים אומרים, 'מעולם לא תצליח להוציא אל הפועל עסקה כזו' לנוכח כל כך הרבה שנות שנאה, במיוחד בצד האחר", הוא המשיך. "כילדים קטנים, הפלסטינים סופגים כל הזמן שנאה, שנאה, לישראל. אך אניחושב שיהיה אפשר להשיג עסקה.... כי לפעמים אנשים לא רואים את היער אלא רק את העצים. אך אנו צריכים להיות חכמים, ואנו צריכים לשתמש באנשים הטובים ביותר... ואני מכיר את האנשים הכי טובים".

 

והילארי קלינטון שוב העלתה על נס את תמיכתה בישראל. "הישראלים יודעים שאני שותפה חזקה ואיתנה מזה עשרות שנים, יחד עם בעלי", היא אמרה. ספר חדש, Alter Egos: Hilary Clinton, Barak Obama and the Twilight Struggle Over American Power", מאת מארק לנדלר, כתב מדיני ב"ניו יורק טיימס", מתאר את קלינטון כקרובה יותר לעמדות ישראל בסוגיות איראן והפלסטינים, מאשר לעמדות הממשל שבו היא שרתה. הספר מציין, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אפילו שכנע את קלינטון להיות ניצית יותר מאובמה בסוגיות שקשורות במזה"ת.