קבוצת עזריאלי רוכשת את Buy2 תמורת 62 מיליון שקל

בקבוצה אומרים כי הרכישה היא מהלך אסטרטגי שתכליתו לבנות מנוע צמיחה חדש ■ בעל השליטה ב-Buy2, אביב רפואה, ימשיך לכהן כמנכ"ל גם אחרי השלמת העסקה

אביב רפואה / צילום: ליאת מנדל
אביב רפואה / צילום: ליאת מנדל

קבוצת עזריאלי , הממוקדת בנדל"ן מניב, נכנסת לראשונה לקמעונאות בדלת האחורית. היום (ג') הודיעה עזריאלי על רכישת פעילות המסחר האלקטרוני חברת Buy2 תמורת 62 מיליון שקל.

בקבוצה מדגישים כי מדובר רק בפלטפורמה למסחר מקוון, וכי אין בכוונת הקבוצה להיות קמעונאית. עם זאת, הרכישה היא סוג של הודאה של הקבוצה כי עתיד המסחר נמצא בזירה המקוונת, שצפויה לפגוע יותר ויותר במסחר הפיזי שבו עזריאלי היא שחקנית ראשית, בהיותה אחת משתי קבוצות הקניונים המובילות בישראל.

Buy2 היא אחת מפלטפורמות ה-eCommerce המתקדמות בישראל. מייסדה ובעל השליטה בה הוא אביב רפואה, 35, שנחשב בשעתו לילד פלא, לאחר שבגיל 16 ייסד יחד עם אביו את חברת מנועי החיפוש Netex, שפיתחה תוכנה המתלבשת על הדפדפן כסרגל כלים ומאפשרת למצוא אתרים בלי להקליד את הכתובת המלאה.

במסגרת העסקה תשלם עזריאלי עבור הפעילות הנרכשת 70 מיליון שקל בניכוי התאמות הצפויות לעמוד על 8 מיליון שקל, כך שהצפי הוא כי התמורה בסופו של דבר תעמוד על 62 מיליון שקל. בנוסף, עזריאלי תשלם ל-Buy2 10 מיליון שקל עבור שירותי ניהול שתספק לה החברה במשך שנתיים ממועד השלמת העסקה. השלמת העסקה צפויה להניב ל-Buy2 רווח לפני מס של 52 מיליון שקל.

מניית Buy2  הגיבה להודעה בעליות חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-8%, והשלימה זינוק שנתי של יותר מ-50% בערכה, המשקף לחברה שווי של כ-70 מיליון שקל.

מינוף פעילות הקניונים

בקבוצת עזריאלי אומרים כי בשנה החולפת הם בחנו את המגמות העתידיות בתחום המסחר המקוון, וכי הרכישה היא מהלך אסטרטגי שתכליתו לבנות מנוע צמיחה חדש בתחום הדיגיטל. בקבוצה מציינים כי היום רוב המסחר המקוון של הצרכן הישראלי מתבצע בפלטפורמות בינלאומיות, ובהיקף קטן משמעותית באמצעות וואלה!שופס ו-Buy2.

קבוצת עזריאלי אינה פעילה היום בזירת המסחר המקוון, וכפי הנראה היא שואפת להשתמש בפלטפורמה הנרכשת על-מנת למנף, בין היתר, את פעילות הקניונים שלה. בקבוצה מדגישים כי קיים בידול בין המוצרים הנמכרים ב-Buy2 למוצרים הנמכרים בקניונים, ואולם ברור כי ככל שהפעילות הזאת תלך ותתפתח, תהיה חפיפה הולכת וגדלה בין המוצרים שיימכרו ב-Buy2 למוצרים הנמכרים בקניוני הקבוצה.

Buy2, המעסיקה כ-60 עובדים, פועלת הן מול בתי עסק המוכרים מוצרים ושירותים באמצעות אתר החברה והן מול לקוחות סופיים שרכשו באמצעות האתר את המוצרים והשירותים שמציעים בתי העסק. מתחרותיה העיקריות הן אתרי המסחר האלקטרוני וואלה!שופס, get it והדקה ה-90, אתרי אינטרנט של חברות המציעות בהם את מוצריהן, וכמובן אתרי הרכישות הבינלאומיים ובראשם eBay ועליאקספרס.

עסקת הרכישה אינה משמעותית לקבוצת עזריאלי מבחינת היקפי השקעה, אולם היא מהותית עבור Buy2 שנפרדת מתחום הפעילות העיקרי שלה, המתרכז במסחר אלקטרוני ברשת האינטרנט והסלולרי. בעל השליטה בחברה ימשיך לכהן כמנכ"ל גם אחרי השלמת העסקה.

בשנת 2015 זינקו הכנסותיה של Buy2 ב-25% והגיעו ליותר מ-15 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי שלה נשחק, בעיקר בגין עלייה של מחירי המוצרים שמכרה, והיא סיימה את השנה בהפסד תפעולי של יותר מ-6 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הפסדיה הצטברו ל-7 מיליון שקל. לפני חודש הודיעה Buy2 על מיזם חדש עם השף חיים כהן, עם השקת Kitchen Story - חנות אונליין שמציעה מגוון מוצרים ומותגים למטבח.

תימור גורדון, מנהל מסחר דיגיטלי רב-ערוצי בקבוצת עזריאלי, מסר כי "אנו רואים ב-Buy2 בסיס איתן לפיתוח פעילות המסחר הדיגיטלי של קבוצת עזריאלי. אנחנו מתכוונים לרתום את הטכנולוגיה החדשנית ביותר לטובת הצרכן הישראלי, כך שייהנה מחוויית קנייה נוחה, נגישה וחכמה".

רפואה מסר: "אנו שמחים על בחירתה של קבוצת עזריאלי ב-Buy2 כמנוע הצמיחה של פעילות ה-eCommerce. מדובר בהבעת אמון בטכנולוגיה, בפלטפורמה ובהון האנושי שלנו. זירת ה-eCommerce מתפתחת במהירות, והפוטנציאל הקיים בתחום הוא גדול. אנו מאמינים שהחיבור עם הקבוצה יעמיק את פעילות Buy2 בכל הערוצים".