עו"ד שגב: "חוקרי רשות המסים השמידו עדות שמסרתי"

הפרקליט הבכיר יוסי שגב, המואשם כי העלים מע"מ ב-2.8 מיליון שקל, פנה ליועמ"ש ולראש אגף החקירות במשטרה ■ מבקש שייחקרו גורמים ברשות המסים שהיו מעורבים בחקירתו באזהרה באפריל 2006

עוד יוסי שגב / צילום:תמר מצפי
עוד יוסי שגב / צילום:תמר מצפי

המשטרה בודקת אפשרות לפתוח בחקירה פלילית נגד חוקרים ברשות המסים שהיו מעורבים בחקירתו של פרקליט הצמרת, עו"ד יוסי שגב, המואשם כי התחמק מתשלום מע"מ בסך 2.8 מיליון שקל. זאת, בעקבות תלונה שהגיש שגב, ולפיה אחד החוקרים השמיד או העלים הודעה שמסר שגב בחקירתו, שמהווה לכאורה ראיה מכרעת בהליך הפלילי שמתנהל נגדו - כך נודע ל"גלובס".

לפי המידע, במארס האחרון פנה עו"ד שגב אל ראש אגף חקירות במשטרה, מני יצחקי, ואל היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, בבקשה לפתוח בחקירה נגד גורמים ברשות המסים שהיו מעורבים בחקירתו באזהרה ברשות ב-2006, שהובילה להעמדתו לדין פלילי.

לטענת שגב, חוקרי הרשות, ובראשם החוקר ד', השמידו או העלימו הודעה שמסר שגב בחקירתו באזהרה, שמהווה ראיה מכרעת בהליך הפלילי נגדו ועשויה להביא לזיכויו בדין.

שלשום (א') השיב אגף החקירות והמודיעין במשטרה לתלונה של שגב. באמצעות רפ"ק עו"ד שמרית וייס נמסר מטעם ראש האגף לשגב: "הטענות כפי שהעלית נתקבלו, יבדקו וייבחנו, ונעדכנך עם קבלת ההחלטה".

"חשיבות מכרעת"

משפטו של שגב, המתנהל בפני שופטת השלום בתל-אביב דניאלה שריזלי מאז 2010, הוא אחד המשפטים הפליליים המסקרנים שניהלה רשות המסים. מצד אחד ניצבת הרשות, ומנגד ניצב שגב, אחד מעורכי הדין העשירים והמקושרים במדינה, איש מקורי וייחודי שבנה את עצמו במו-ידיו. 

לדברי רשות המסים, שגב קיבל שכר-טרחה בסך כ-15.6 מיליון שקל עבור הייצוג המשפטי שהעניק לליז הרדי המנוחה, בתו של המיליארדר שאול אייזנברג המנוח שהתגוררה בישראל, בהליכי הסכסוך על עיזבון האב. אולם לטענת הרשות, כדי להתחמק מתשלום מע"מ בסך 2.8 מיליון שקל, הציג שגב בפני רשויות מע"מ מצג כוזב ומסר הודאה כוזבת, כאילו נתן את השירות המשפטי ללאה אייזנברג, אמה של הרדי, שהייתה תושבת חוץ, ולפיכך השירות שניתן לה אינו חייב במס. 

שגב טען בתלונתו ליועמ"ש ולמשטרה כי עדותו ברשות המסים שהושמדה או הועלמה, הייתה במסגרת חקירתו הראשונה בפרשה שבוצעה על-ידי החוקר ד' ב-5 באפריל 2006. לדבריו, חקירתו החלה בגביית עדות רגילה (ללא אזהרה) ובהמשך היום הפכה לחקירה באזהרה.

לפי תלונת שגב, "החוקר ד' העיד בפני בית המשפט בהליך הפלילי כי לאחר גביית העדות שלא באזהרה ולאחר החתמת שגב על האזהרה ולאחר גביית עדות שגב באזהרה, הוא מחק את העדויות ממחשב מע"מ. ממש כך!!!".

שגב מציין כי בסיכומים שהגישה בתיק טוענת רשות המסים כי הוא שיקר בחקירה המדוברת ב-5 באפריל. לדבריו, "ואכן נקודה מכרעת בהליך פלילי היא האם בחקירה שנעשתה על-ידי הרשות ב-5 באפריל לבדיקת נסיבות העניין, נמסרה לרשות מע"מ ידיעה כוזבת. לפיכך יש חשיבות מכרעת למציאתה והצגתה של העדות שמסר שגב באותו יום".

לדברי שגב, לאור טענות התביעה על הידיעה הכוזבת הפכה מציאת העדות לדבר מכריע שיכול למנוע עיוות דין חמור. "לעו"ד שגב מגיע זיכוי לא מחמת הספק אלא מחוסר אשמה, כי הוא מסר בעדותו תיאור מלא ומדויק של העובדות ולא כיזב בדבר", נטען.

השמדת ראיה

שגב המשיך וטען בתלונתו כי "באותה חקירה במשרדי מע"מ הוא מסר במשך 50 דקות עדות בפני החוקר ד', ובה תיאר את עובדות המקרה בשלמותם וללא כל הסתרה או כזב".

לדבריו, בשלב מסוים החליט החוקר לחקור את שגב באזהרה, "ואז התנהלה החקירה באזהרה, תוך הצגת החשבונית, נשוא החקירה, כמוצג ראשון בחקירה ועליו חתימתו בראשי-תיבות של החוקר ד' ותאריך החקירה".

לדברי שגב, גם כשנחקר באזהרה, הוא מסר שוב את הגרסה בשלמותה, ללא כזב וללא הסתרה כלשהי. "ככל שאכן הייתה מונחת בפני בית המשפט חקירתו של שגב מיום 5 באפריל 2006, היה בכך כדי לאפשר לבית המשפט להכריע האם בחקירתה הראשונה שנעשתה ובזמן אמת, מסר עו"ד שגב את העובדות כהווייתן - או האם כיזב בעובדות שמסר או הסתיר עובדות", נטען בתלונתו של עורך הדין הבכיר. 

לטענת שגב, במזכר שכתב החוקר ד' באוגוסט 2010 הוא הסתיר את קיום החקירה המדוברת. ואולם, לטענתו, בהמשך התברר ל-ד' כי בידי שגב נמצא מסמך האזהרה וחשבונית המס שהוצגה כמוצג בחקירה, ולפיכך "בעדותו בבית המשפט הפתיע החוקר ד' את כל הנוכחים, בכך שטען כי בגמר החקירה הוא הורה למחשב למחוק את החקירות שהוקלדו על-ידי לחיצה על כפתור 'מחק'".

בכך, טוען שגב, ניסה ד', על-פי הודאתו, להשמיד ראיה מכרעת בתיק פלילי, "היינו את החקירה שהייתה יכולה להכריע אם נמסרה ידיעה כוזבת".

"עדות חיה ונושמת"

שגב טוען עוד כי לא ניתן למחוק או להשמיד חקירות מוקלדות ממחשבי רשות המסים שאליהם מוקלדות העדויות. "העדות של שגב חיה קיימת ונושמת, והיא מוכיחה מהכתוב בה כי לא נמסרה ידיעה כוזבת, ולפיכך יש לזכות את שגב מכל אשמה", טוען שגב ומבהיר: "אף אם ניתן למחוק עדות, והיא אכן נמחקה, הרי שהיא תימצא בגיבוי הנערך במחשבי הרשות מדי זמן קצר בכל יום, ואף אם לא - ניתן לשחזר אותה מתוך המחשבים".

לסיכום מכתבו כתב שגב כי לבד מהצורך החיוני וההכרחי במציאתה של העדות לצורך ההליך הפלילי המתנהל נגדו ומניעת עיוות דין, הרי מעשיו של החוקר ד' ושל אלה שסייעו לו הם עבירות פליליות. זאת, בין אם מדובר בהשמדה מכוונת של ראיה מכרעת בהליך פלילי, ובין אם מדובר בהעלמת עדות זו מרשויות החוק ומבית המשפט, תוך שיבוש מהלכי משפט ומסירת עדות שקר.

שגב מדגיש כי החוקר ד' עצמו טען בעדותו כי השמדת העדות נעשתה על-ידו במועד החקירה, ב-5 באפריל 2006. לדבריו, "אם תתקבל טענה זו, אזי מדובר בעבירה מסוג פשע המתיישנת לכאורה ב-4 באפריל 2016", ולפיכך "על-מנת למנוע את ההתיישנות, יש צורך שהרשות החוקרת תפתח לאלתר בחקירה".

שגב מבקש מהמשטרה ומהיועמ"ש לפתוח בחקירה לבירור נסיבות המקרה ולפעול לאיתור או שחזור עדותו מ-5 באפריל 2006.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "טענת שגב הונחה לפתחו של בית המשפט זה מכבר. תגובתה המפורטת של רשות המסים, השוללת מכל וכל קיומם של מעשים פליליים במסגרת ניהול החקירה, הונחה אף היא לפתחו של בית המשפט, והנושא עתיד להיות מוכרע במסגרת הכרעת הדין. תזמון שליחת הפנייה המתוארת למשטרה כעת, בשלב סיום ההליך המשפטי וערב הגשת סיכומי הנאשם, אודות אירוע שאירע לפני 10 שנים, מדבר בעד עצמו".

שגב טוען: "לא העלמתי מע"מ"

משפטו הפלילי של עו"ד יוסי שגב בבית משפט השלום בתל-אביב נמשך מאז שנת 2010, והוא רווי אמוציות וסערות. שגב הוא עורך דין עשיר ומצליח שמתמחה בדיני חדלות פירעון, וההליך הפלילי שמתנהל נגדו פוגע קשות בפרנסתו ומן הסתם גם בשמו הטוב.

בין היתר הודח שגב, לבקשת בנק לאומי, מתפקיד מפרק חברת טאו תשואות שהייתה בבעלות אילן בן-דב, בשל ההליכים הפליליים שמתנהלים נגדו. עם זאת, בית המשפט איפשר לעורך דין אחר ממשרדו של שגב למלא את מקומו.

לאחרונה הגישה רשות המסים את הסיכומים בתיק, ובהם היא עומדת על טענותיה בכתב האישום כי שגב שיקר למדינה במטרה להעלים מע"מ בסכום-עתק של 2.8 מיליון שקל. 

לפי הנטען באישום, שגב קיבל שכר-טרחה בסך כ-15.6 מיליון שקל עבור הייצוג המשפטי שהעניק לליז הרדי המנוחה, בתו של המיליארדר שאול אייזנברג המנוח שהתגוררה בישראל, בהליכי הסכסוך על עיזבון האב. ואולם, לטענת המדינה, כדי להתחמק מתשלום מע"מ בסך 2.8 מיליון שקל, שגב הציג בפני רשויות מע"מ מצג כוזב, כאילו נתן את השירות המשפטי ללאה אייזנברג, אמה של הרדי שהייתה תושבת חוץ, ולפיכך השירות שניתן לה אינו חייב במס.

לכל אורך המשפט טוען שגב כי התנהגותו הייתה תמימה, ודאי שאינה פלילית, ושהיא מתמצה בפרשנות לגיטימית של חוקי המס. כן טוען שגב כי עצם העמדתו לדין על-ידי רשות המסים/המדינה בפרשה מהווה רדיפה אישית שלו, ואין לה בסיס אמיתי.

כך, למשל, בעדותו במשפטו במארס 2012 אמר שגב: "ישבתי וקראתי את כל פסקי הדין, גם בפלילי וגם באזרחי, וגיליתי שאין פסק דין פלילי אחד שהוגש בו כתב אישום על דיווח מהסוג שעשיתי".

שגב ציין עוד כי גדולי עורכי הדין בארץ, "כמו עו"ד תוסיה-כהן ועו"ד צבי אגמון", דיווחו על מתן שירות לתושב חוץ, למרות שהשירות ניתן לתושב ישראל, אך לא הוגש נגדם כתב אישום, אלא התנהלו הליכים אזרחיים בלבד.

לאחרונה אף הגיש שגב לבית המשפט בקשה להגנה מן הצדק, שבה הוא טוען כי עובדי מע"מ והתביעה יצרו יש מאין טענות לעבירות פליליות, ובין היתר, כאמור, השמידו את עדותו הראשונה בחקירתו במשרדי מע"מ.

"סיסמאות ופלפולים"

רשות המסים תקפה מנגד את שגב בנחרצות וטענה כי הוא מנסה לזרות חול בעיני בית המשפט. "המדינה מבקשת מבית המשפט לדחות מכל וכל את ניסיונותיה של ההגנה לשוות נופך תמים והמתמצה בפרשנות לגיטימית של חוקי המס, ולתרגם את מלוא הראיות שהובאו לפתחו של בית המשפט לפירוש היחידי המתקבל על הדעת, והוא כי שגב ומשרדו ביצעו את המיוחס להם בכתב האישום", טענה הרשות.

לדברי רשות המסים, בכל פעם ששגב מאומת ומעומת עם עובדות המוכיחות את טענת המדינה, הוא אינו מספק הסברים מספקים אלא חוזר על סיסמאותיו ופלפוליו, תוך ניסיונות הסטת ההליך (הפלילי) מליבת הבירור העובדתי אל דרכים צדדיות.

"אל מול הערפל והעשן שמפזר שגב, עומדים כמגדלור מאות המסמכים מזמן אמת הזועקים את האמת הניצחת מעל דפיהם - כי שגב ומשרדו היו באי-כוחה של ליז הרדי המנוחה במלוא מובן המילה ללא כל הסתייגות, וכי היא זו אשר שילמה להם את התקבול", כתבה רשות המסים בסיכומיה במשפט.