גפני מאיים: לא אעביר עודפי תקציב של 14.3 מיליארד שקל

יו"ר ועדת הכספים מאיים לעצור העברת העודפים מתקציב 2015 למשרדי הממשלה השונים - אם האוצר לא יציג בפני הוועדה פירוט של העודפים ויסביר כיצד נוצרו ■ טוען כי האוצר חייב לדווח לבג"ץ

בהפגנת שרירים מול משרד האוצר איים היום (ג') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לעצור העברת עודפים בסך 14.3 מיליארד שקל מתקציב 2015 למשרדי הממשלה השונים - אם האוצר לא יציג בפני הוועדה פירוט של העודפים ויסביר כיצד נוצרו.

לטענתו, האוצר פעל בניגוד לנוהל שנקבע בין הצדדים ושעליו דווח לבג"ץ במסגרת הדיון בעתירתה של ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני).

"אני לא אומר שצריך להתחשב בבג"ץ, אבל אנחנו לא יכולים לעשות צחוק מעצמנו", אמר גפני בדיון. נציגי האוצר טענו בתגובה כי פעלו בהתאם להוראות הנוהל המעודכן.

מדובר בהחרפה של העימות בין גפני לאוצר, הבאה על רקע תסכול מצטבר של יו"ר ועדת הכספים מיחס האוצר אליו. המתיחות האישית באה לידי ביטוי במשך הדיון היום בוועדת הכספים, כשגפני המליץ לח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) לבקר באגף תקציבים כדי לקבל הסברים על התקציב, תוך שהוא מוסיף ואומר "התפנה לך מקום, כי אני לא מעוניין ללכת לשם".

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום לדיון חריג במשך הפגרה, לבקשת חברי הכנסת מנואל טרכטנברג (מחנה ציוני) ורועי פולקמן (כולנו), על-רקע הודעת האוצר כי בכוונתו לחלק עודפים תקציביים בהיקף 14.3 מיליארד שקל שנוצרו במהלך ביצוע תקציב 2015. מדובר במהלך טכני במהותו משום שהעודפים הם מחויבים, כלומר סכומי כסף שהמדינה כבר התחייבה לשלם לספקים חיצוניים.

בהתאם לנוהל?

על-פי החוק, האוצר אינו מחויב לדווח לוועדת הכספים על העודפים ואינו זקוק לאישורה, ואולם בד בבד עם חוק התפתח נוהג שלפיו רשאים חברי כנסת להסתייג מחלק מהשינויים או מכולם - ובמקרה כזה המהלך נעצר עד לקיום דיון בנושא בוועדה. בשנה שעברה נקבע נוהל מעודכן לנושא שבמסגרתו דובר גם על הצגת נתוני העברות ועודפים בשלוש השנים האחרונות.

בדיון היום טענו נציגי האוצר - סגנית הממונה על התקציבים לענייני מאקרו יעל מבורך, והרכז איתי טמקין - כי פעלו בהתאם לנוהל המעודכן. ואולם גפני טען שהנוהל לא קוים. בנוסף איים יו"ר ועדת הכספים להשתמש בסעיף 15 לחוק יסודות התקציב, המחייב לטענתו את האוצר לקבל את אישור הוועדה לדחיית מועד חלוקת העודפים - אם זו לא נעשית בחודש דצמבר. נציין כי נציגי האוצר לא איימו לפעול בהתאם לחוק היבש שאינו מחייב אותם להיוועץ בוועדה, אך גפני הסביר כי הוא "מקדים איום לאיום".

לדיון היום הגיעו 10 מתוך 17 חברי הוועדה. רובם תמכו בעמדתו של גפני, וקראו לאוצר להביא לדיון בוועדה את הסעיפים השונים, בין היתר בנימוק שהכנסת צריכה לפקח על ההעברות התקציביות האלה.