הבצורת בת"א תישבר? וונטייז תנסה לגייס עד 15 מיליון דולר

החברה, הפועלת בתחום של הזרמת וידאו לפי דרישה למכשירי טלוויזיה ולסמארטפונים, פרסמה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ■ הכנסות החברה ב-2015 עמדו על 2 מיליון דולר

נועם יוספידיס, המנכ"ל והיו"ר / צילום: מצגת החברה
נועם יוספידיס, המנכ"ל והיו"ר / צילום: מצגת החברה

האם הבצורת הממושכת בשוק הנפקות האקוויטי בתל-אביב עומדת להישבר? חברת וונטייז (Vonetize), הפועלת בתחום החם של הזרמת וידאו לפי דרישה למכשירי טלוויזיה ולטלפונים חכמים, פרסמה היום (ג') טיוטת תשקיף לקראת הנפקה בבורסה בתל-אביב לפי דוחות 2015. כוונת החברה להנפיק בתל-אביב נחשפה ב"גלובס" לפני כ-3 חודשים.

ל"גלובס" נודע כי וונטייז מקווה לגייס כ-15 מיליון דולר לפי שווי של כ-60 מיליון דולר "לפני הכסף", כשבעתיד הרחוק יותר מקווים מייסדי החברה לקחת אותה להנפקה נוספת בנאסד"ק לפי שווי גבוה הרבה יותר. חתמי ההנפקה הם רוסאריו קפיטל ודיסקונט חיתום.

הבורסה המקומית משוועת, כידוע, להנפקות אקוויטי חדשות, ואם אפשר שהן יהיו של חברות היי-טק מקומיות, הפועלות בתחום "חם" שחווה צמיחה מהירה, מה טוב.

אלא שחברות הטכנולוגיה הטובות והצומחות מעדיפות לגייס הון בבורסות שמעבר לים, שם הן זוכות לתמחור נדיב בהרבה.

אותן חברות היי-טק שניסו בכל זאת לגייס הון בתל-אביב בשנים האחרונות, נחלו בדרך-כלל כישלון. בשנת 2015 בוצעו רק שתי הנפקות אקוויטי בבורסה המקומית - של חברות הנדל"ן אורון וויתניה.

וונטייז הוקמה בשנת 2011, ובשנים 2014 ו-2015 היא גייסה כ-6 מיליון דולר במספר סבבים פרטיים.

הגיוס האחרון ב-2015 התבצע לפי שווי חברה של 30 מיליון דולר "אחרי הכסף".

מנכ"ל ויו"ר החברה הוא נועם יוספידיס וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא אורן לוי, שניהם נמנים עם מייסדי החברה וקבוצת בעלי השליטה בה, ביחד עם דין סולומון המחזיק בכ-19% מהמניות. עלות שכרו של יוספידיס, המחזיק בכ-40% ממניות החברה, הסתכמה אשתקד בכ-80 אלף שקל לחודש ועלות שכרו של לוי, המחזיק בכ-14% מהמניות, עמדה על כ-57 אלף שקל בחודש.

מקווים לבצע קפיצת מדרגה

עד לאחרונה התקשתה וונטייז, כמו לא מעט סטארט-אפים אחרים בישראל, לגייס את הכספים ואת העוצמה השיווקית הנדרשת לעבור ממעמד של סטארט-אפ לחברה בעלת פריסה בינלאומית. אבל בחברה מקווים לבצע השנה קפיצת מדרגה, בין השאר באמצעות כספי ההנפקה, ולהתחיל למכור בהיקפים משמעותיים.

מהדוחות הכספיים שפרסמה החברה עולה כי הכנסותיה ב-2015 הסתכמו בכ-2 מיליון דולר, עלייה של כ-19% לעומת 2014, והיא עברה להפסד גולמי של כ-60 אלף דולר, בעיקר עקב גידול בהוצאות על רקע הסכמי ההפצה הרבים שחתמה לאחרונה, לעומת רווח גולמי של כ-400 אלף דולר ב-2014. ההפסד התפעולי התרחב לכ-3 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של כ-1.8 מיליון דולר ב-2014 וההפסד הנקי עמד על כ-3.2 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-2 מיליון דולר ב-2014. בקופת החברה היו בסוף 2015 כ-1.3 מיליון דולר לעומת כ-680 אלף דולר בסוף 2014, עקב גיוס הון שביצעה במהלך השנה.

ב-2016 צפויה כנראה עלייה במכירות של וונטייז, לאחר שהחברה חתמה כאמור על הסכמי שיווק במדינות באמריקה הלטינית, אפריקה ושווקים מתפתחים נוספים. מהמצגת שפרסמה החברה עולה כי שירות הדגל של החברה פעיל כיום בכ-35 מדינות, ביניהן ישראל, ברזיל ומדינות באפריקה, ויש לה הסכמי הפצה ותוכן ב-24 מדינות נוספות עם יעד השקה ב-2016. עד סוף 2015, אגב, פעלה החברה רק בישראל. בארץ יש לה כ-1.6 מיליון משתמשים ייחודיים המקבלים את השירות בעיקר באמצעות מכשירי הסלולר שלהם. בברזיל הושק השירות בחג המולד האחרון ובתוך כחודשיים צבר כ-500 אלף משתמשים.

החברה מפיצה את השירות שלה באמצעות הסכמים מול חברות תקשורת וסלולר שמעוניינות להיכנס לתחום ה-Smart VOD ועל ידי כך לגוון את שירותי הפרימיום שהן מציעות ללקוחותיהן. המוצר של החברה, שמזכיר באופיו את נטפליקס, כולל תכנים של האולפנים הגדולים בארה"ב כמו דיסני, וורנר ברדרס, MGM ומיראמקס. הוא מוגדר כשירות פרימיום (כלומר, תמורת תשלום מצד הלקוח) של סטרימינג, שזמין כמקובל היום גם באמצעות סמארטפונים וטלוויזיות חכמות.

לחברה זכויות ליותר מ-25 אלף סרטים, סדרות ותכנים נוספים ומצטרפים לשירותיה כ-15 אלף משתמשים חדשים בממוצע ליום. כיום יש לה מעל ל-5.6 מיליון משתמשים ייחודיים בעולם, לאחר שמספר הלקוחות הכפיל עצמו בשנה האחרונה. וונטייז, חשוב לדעת, נוהגת לאפשר צפייה בחלק מתכני ה-VOD שלה בחינם וזאת על מנת לצבור משתמשים חדשים שבהמשך יוכלו ליהנות מצפייה בתכנים בתשלום. נכון למועד התשקיף, שיעור המשתמשים היחודיים שצפו גם בתכנים הכרוכים בתשלום, בין אם כמנוי פעיל השכרה או רכישה, עומד על כ-8%.

שוק של 100 מיליון משתמשים

בישראל מציעה החברה למשתמשים שלה שירותי השכרה של סרטים שונים תמורת 9.90 שקלים ללא צורך במנוי וללא התחייבות. מנוי חודשי לסרטים, סדרות, תכני ילדים, הופעות, ערוצי ספורט וטבע מוצע ב-29.90 שקל.

עוד עולה מהמצגת של וונטייז כי השוק העולמי לשירותי Smart VOD ב-2015 עמד על כ-21 מיליארד דולר וצפוי לצמוח לכ-51 מיליארד דולר עד 2020. השוק שהחברה מכוונת אליו עומד כיום על כ-100 מיליון משתמשים וצפוי לצמוח לכ-250 מיליון משתמשים עד 2020.

תוצאות וונטייז
 תוצאות וונטייז