שלב נוסף בסאגה: בעל השליטה באורבנקורפ הכריז על עצמו כפושט רגל

אחרי שהחברות-הבנות פנו להגנת ביהמ"ש הקנדי, כעת עושה זאת גם אלן ססקין עצמו ■ המהלך עלול להקשות על מחזיקי האג"ח להגיש נגדו תביעות אישיות

אלן ססקין / צילום: מצגת החברה
אלן ססקין / צילום: מצגת החברה

הסאגה של קריסת חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקרופ  הולכת ומסתבכת. לאחר מינוי נאמן מטעם בית המשפט בטורונטו לפרויקטים שבונה החברה בעיר ומינוי מנהל מיוחד לחברה עצמה מטעם בית המשפט המחוזי בתל-אביב, פנה אמש (ב') בעל השליטה באורבנקורפ, אלן ססקין, לבית משפט מקומי בקנדה בבקשה שיכריז עליו כפושט רגל.

אתמול בערב דיווח המנהל המיוחד שמונה לאורבנקורפ, עו"ד גיא גיסין, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי התקבל אצלו מידע חדש, שלפיו בעל השליטה ססקין נקט הליכי פשיטת-רגל אישיים, וכי פראנק אברהמסון מחברת דה פולר לנדאו גרופ מונה לנאמן בפשיטת-הרגל לנכסי ססקין. הליך מעין זה אמור להעניק לססקין הגנה מפני נושי החברות שבבעלותו ועלול להקשות על מחזיקי האג"ח להגיש נגדו תביעות אישיות.

כמה שעות קודם לכן הגיש עו"ד גיסין לבית המשפט המחוזי בתל-אביב דיווח עדכון ראשוני על פעולותיו מאז מונה לתפקידו ב-25 באפריל. מהדוח עולה כי לאחר מינויו פנה המנהל המיוחד לססקין, וזה ענה בתגובה כי "לשיטתו, אין ולא קיימת כל מניעה כי ימשיך לפעול בנכסי החברה כראות עיניו, ואין בצו המינוי כדי לגרוע מכך".

ססקין גם הודיע לעו"ד גיסין כי בכוונתו לבצע רה-ארגון בקבוצה ולממש את נכסיה, באופן שהתמורה ממכירתם תשמש תחילה לפירעון ההתחייבויות לנושי החברות-הבנות (שמחזיקות בנכסים). כך, שרק לאחר מכן, אם תישאר תמורה עודפת ממכירת הנכסים, היא תשמש לפירעון החוב של אורבנקורפ למחזיקי האג"ח בישראל.

כשלים חמורים

את ססקין ואורבנקורפ הביאה לארץ חברת החיתום איפקס הנפקות בניהולם של המנכ"ל אליאב בר-דוד והיו"ר אהרון סמרה. לאחר ששווקה כאחת מעשר חברות הבנייה למגורים המובילות בקנדה, הצליחה אורבנקורפ לגייס בבורסה בתל-אביב כ-181 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב (סדרה א') לקרנות נאמנות ולמשקיעים פרטיים, שהושלמה בתחילת דצמבר.

כספי ההנפקה הוזרמו לחברות-הבנות ושימשו באופן מידי לפירעון חובות בנקאיים שניטלו מבנקים בקנדה לצורך רכישת קרקעות בטורנטו וכן לתשלום התחייבות מס קודמות. כך, חודשים ספורים לאחר ההנפקה נותרה החברה ככל הנראה ללא כמות מהותית של מזומנים.

במקביל, החלו להתגלות כשלים חמורים בהתנהלותם של ססקין ושל אורבנקורפ, אותם אף הגדיר בא-כוח נאמן האג"ח כהונאה או תרמית, במסגרת הדיון שנערך בעניינה של החברה בבית המשפט (ושבסיומו הוחלט על מינוי עו"ד גיסין כמנהל מיוחד). חלק מכשלים אלה כללו למשל איבוד של רישיון הבנייה במחוז אונטריו, שאזהרה לגביו התקבלה בחברה עוד לפני ההנפקה אבל נחשפה למשקיעים רק בחודש שעבר.

בניסיון להגן על עצמו מפני הנושים בישראל, מיהר ססקין לשלוח את החברות-הבנות של אורבנקורפ לבקש הקפאת הליכים והגנה מפני נושים בבית משפט בטורונטו. המסחר באג"ח של החברה הופסק לאחר קריסה של יותר מ-50% במחירה, ובמקביל פנה נאמן האג"ח לבית המשפט בישראל, וזה מינה כאמור את עו"ד גיסין למנהל מיוחד לחברת האג"ח.

כעת פועל עו"ד גיסין מול הנאמן הקנדי במטרה להביא למקסום התמורה ממכירת נכסי החברה, באופן שיאפשר החזר של לפחות חלק מהחוב למחזיקים.