טראמפ לישראל: הוסיפי לבנות התנחלויות; נתניהו - אדם מצוין

בראיון לאתר של העיתון הבריטי "דיילי מייל", אומר המועמד של המפלגה הרפובליקאית: "אלפי טילים משוגרים לישראל; מי יכול להשלים עם זה? מי יכול לתמוך בדבר כזה?" ■ ומה באשר להילארי קלינטון?

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בהכרזה מפתיעה, אמר אתמול (ג') דונלד טראמפ כי ישראל צריכה להמשיך לבנות התנחלויות, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא "בן אדם טוב מאוד". הדברים נאמרו בראיון לאתר של העיתון הבריטי "דיילי מייל" ופורסמו כמה שעות לפני שטראמפ זכה בניצחון מכריע בבחירות המקדימות במדינת אינדיאנה, ניצחון שמבטיח למעשה את בחירתו כמועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ארה"ב. (על הניצחון באינדיאנה ראו ידיעה נפרדת).

בתשובה לשאלה האם צריך להפסיק את הרחבת ההתנחלויות, אמר טראמפ: "לא. איני חושב כך. לדעתי, ישראל צריכה באמת להוסיף (לבנות). הישראלים צריכים להתקדם. לא, אינני חושב שצריכה להיות הפסקה".

הוא המשיך: "ראה, טילים שוגרו לעבר ישראל... מי היה משלים עם דבר כזה? מי יכול לתמוך בדבר כזה? אתה יודע כמה הרסניות (ההתקפות האלה)? ישראל, לדעתי, מעולם לא זכתה ביחס נאות מצידה של ארה"ב".

"ויחד עם זאת, הייתי שמח לראות האם אפשר להשיג שלום באמצעות משא-ומתן", אמר עוד טראמפ. "אנשים רבים אומרים שעסקה כזו אינה אפשרית. אך אני מתכוון לשלום בר-קיימא, לא שלום שנמשך שבועיים ושלאחריו הטילים משוגרים שוב. אכן נראה אם הדבר אפשרי, הייתי רוצה לנהל משא-ומתן לשלום. מבחינתי, זה יהיה האבא של כל המשאים-והמתנים אי-פעם".

בהתייחסו לנתניהו אמר טראמפ כי ראש הממשלה הוא "בן אדם טוב מאוד", וציין כי הוא הפיק תשדיר בחירות למענו ב-2013. "אני לא מכיר אותו כל-כך טוב, אבל אני חושב שיהיו לי יחסים טובים מאוד אתו... אני חושב שהנשיא אובמה היה נשיא רע במידה קיצונית לישראל... אני לא מבין מה קורה. יש לי ידידים יהודיים שתומכים באובמה. אני אומר להם כל הזמן, 'מה אתם עושים? העסקה עם איראן היא אסון בשביל ישראל'".

טראמפ העדיף כנראה לשכוח את התקרית שהביאה לביטול ביקורו המתוכנן בישראל בתחילת הקמפיין שלו, בדצמבר. הוא הכריז על נסיעתו לירושלים, אך נאלץ לחזור בו לאחר שנתניהו מתח ביקורת על קריאת המיליארדר לאסור כניסת מוסלמים לארה"ב.

תמיכתו של טראמפ בהמשך הבנייה בהתנחלויות היא סטייה מודגשת מהכרזותיו הקודמות, שבהן הוא הבטיח לשמור על נייטרליות בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי שיעלה בידו לגבש "עסקה" בין שני הצדדים. אך התמיכה בהתנחלויות עולה בקנה אחד עם ההתקפות הבלתי פוסקות של טראמפ על ברק אובמה ועל מדיניות החוץ שלו, ובעיקר על ההסכם הגרעיני עם איראן. התנגדות להרחבת ההתנחלויות ולעצם קיומן היא אחד מיסודות המדיניות המזרת-תיכונית של אובמה ושל כל הממשלים שקדמו לו, דמוקרטים כרפובליקאים, מאז 1967.

ייתכן כי הכרזת טראמפ מצביעה על מעבר הקמפיין שלו משלב הבחירות המקדימות לשלב הבחירות הכלליות, והיא נועדה לאותת ליהודי ארה"ב כי הנשיא טראמפ יהיה היפוכו של הנשיא אובמה מבחינת היחס לישראל ולראש ממשלתה. מסורתית, יהודי ארה"ב מצביעים בעד מועמדים דמוקרטים בבחירות לנשיאות (כשני שלישים מהיהודים שם הצביעו בעד אבומה בבחירות ב-2012).

בהנחה שהילארי קלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, אין ספק כי המדיניות כלפי ישראל תתפוס מקום מרכזי בעימותים הטלוויזיוניים בינה לבין טראמפ, בסתיו. שרת החוץ האמריקאית לשעבר הצהירה פעמים רבות על התנגדותה להתנחלויות.

כך, למשל, בראיון לאל-ג'זירה ב-2009 היא אמרה: "אנו רוצים לשים קץ לבנייה בהתנחלויות, לתוספות, לצמיחה הטבעית - כל סוג שהוא של פעילות ההתנחלויות. זו מדיניותו של הנשיא". וב-2013, לאחר שנתניהו הודיע על בנייה במזרח ירושלים, אמרה קלינטון כי ההתבטאות הזו היא "מעליבה". לדבריה, "אנו צריכים להבהיר לידידנו ושותפינו הישראלים כי פתרון של שתי מדינות, שבו אנו תומכים, שבו תומך ראש הממשלה עצמו, מחייב נקיטת צעדים בוני אמון בשני הצדדים".