חודש חלש לישראליות בוול סטריט בהובלת חברות פארמה וביומד

מדד פרומתאוס ירד באפריל 2.9% ומתחילת השנה כבר איבד 9.2% ■ מדדי ההשוואה ירדו במתינות יחסית - הנאסד"ק איבד 1.9% ומדד ת"א רשם ירידה של 0.3% בלבד ■ תת-מדד מדעי החיים נחלש ב-1.8% בחודש החולף, לעומת תשואה חיובית של 2.9% בנאסד"ק ביוטכנולוגיה וזינוק של 8.8% במדד ת"א ביומד

בכירי פוינטר / צילום: תמר מצפי
בכירי פוינטר / צילום: תמר מצפי

לאחר ההתאוששות בחודש מארס, שמיתנה את פתיחת השנה החלשה בשווקים, חודש אפריל עמד בסימן חזרה למגמה השלילית בשוק ההון האמריקאי.

מדד גלובס-פרומתאוס ירד באפריל ב-2.9% וכבר איבד 9.2% מתחילת השנה. הירידה החודשית שנרשמה במדד הייתה בשיעור גבוה יותר משל מדדי ההשוואה, בעיקר עקב פערים בתשואות בשוק הביומד, כאשר מדד הנאסד"ק רושם ירידה של 1.9% ולעומתו מדד ת"א ללא שינוי מהותי, עם ירידה של 0.3% בלבד.

תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים נחלש באפריל ב-1.8%, לעומת תשואה חודשית חיובית של 2.9% במדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה ותשואה חודשית מרשימה של 8.8% במדד ת"א ביומד.

החברה הבולטת ביותר בתת המדד היא פריגו, שמנייתה צנחה ב-24% באפריל לאחר שפרסמה אזהרת רווח והודיעה על עזיבת המנכ"ל, ג'ו פאפא.

בדומה למדדי גלובס-פרומתאוס האחרים, גם תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה המורכב מ-51 חברות טכנולוגיה ישראליות רשם חודש של ירידות עם תשואה שלילית של 1.9%. מדד ההשוואה נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) ירד במקביל ב-5.2%, ולעומתם מדד תל אביב טכנולוגיה רשם עלייה נאה של 2.3%.

פוינטר חזרה לת"א ועלתה

אחת החברות הבולטות שרשמה ירידות בחודש החולף היא מלאנוקס, עם ירידה של 20% בשוויה. הירידה נבעה בעיקר מאכזבה בשוק מהתחזיות החלשות לרבעון השני, ולמרות שדוחות הרבעון הראשון שלה עקפו את התחזיות.

להבדיל ממלאנוקס, בתחום האינטרנט בלטה Wix לחיוב לאחר שעלתה ב-22% באפריל. בפרומתאוס מציינים שהעלייה היא בהמשך להכרה על-ידי גוגל כ"שותפה המקוונת של השנה" ל-2015. מחלקת המחקר של פרומתאוס מוסיפה שגוגל הוכיחה בעבר כי בכוחה להרים ולהפיל חברות ואף תעשיות שונות בתחום האינטרנט (כפי שחוו משקיעי בבילון), והתנהגות מניית Wix הדגימה את ההשפעה החיובית של גוגל.

אחת החברות במדד שיצרה עניין רב באפריל הייתה פוינטר, שנסחרת בנאסד"ק ואשר חזרה באפריל להיסחר גם בבורסה בת"א, שממנה נמחקה ב-2012. פוינטר, המתמחה במיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים ובמתן שירותי מידע ושירותים מבוססי מיקום, מבצעת את הרישום הכפול כחלק ממהלך נרחב של רה-ארגון בחברה, שעיקרו הוא spin off (פיצול) של החברה הבת שגריר. שגריר מהווה זרוע שירותי הדרך של פוינטר והיא מתמחה בשירותים כגון גרירת כלי רכב, תיקונים, אספקת רכב חלופי ועוד.

בפרומתאוס מציינים כי כחלק מה-spin off, מניות שגריר צפויות להיות מחולקות כדיבידנד-בעין לבעלי המניות של פוינטר. המניות יירשמו למסחר בת"א, וכך בסיום המהלך פוינטר ושגריר שתיהן ייסחרו בבורסה המקומית, כאשר פוינטר תמשיך להיסחר גם בנאסד"ק.

"השאלה המתבקשת היא מה גרם לפוינטר להיפרד מהחזקותיה בשגריר, המהוות חלק עיקרי מפעילותה כבר מעל לעשור", אומר אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס ייעוץ כלכלי. "השאלה מתחדדת לאור העובדה כי רק לאחרונה רכשה פוינטר משותפיה את יתרת ה-45% ממניות שגריר שלא היו בידיה (עד 2014 החזיקה פוינטר ב-54.5% ממניות שגריר, ש'ח'ו'), בעסקה ששיקפה לשגריר שווי של כ-42 מיליון דולר".

פיצול לטובת הגדלת הסחירות

שבח מעריך כי התשובה טמונה בתסכול של בעלי המניות בפוינטר משווי השוק הנמוך של החברה, שאינו מצליח להתרומם בשנים האחרונות. "פוינטר נסחרת בשנתיים האחרונות לפי שווי שוק הדומה, ולעיתים אף נמוך, מהונה העצמי העומד על כ-55 מיליון דולר.

"מדובר בתופעה לא אופיינית לחברה תפעולית שמציגה רווחיות עקבית. לדוגמה, רווחיות ה-EBITDA (רווח לפני מס, ריבית, פחת והפחתות) של פוינטר עומדת על כ-11 מיליון דולר בממוצע בשלוש השנים האחרונות. בשקלול החוב הנמוך במאזן החברה, נראה שהיא נסחרת לפי מכפיל של כ-5 על ה-EBITDA".

על מנת לקבל פרספקטיבה לגבי משמעות המכפיל, מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי בחנה את זה של איתוראן, החברה הישראלית המתחרה הנסחרת כיום לפי מכפיל של כ-8.5, ואת המכפיל של חברת LoJack האמריקאית, שפועלת בתחום ונרכשה לאחרונה לפי מכפיל של מעל 20. "מהשוואות אלו עולה שייתכן כי החברה אכן לא מתומחרת נכון בשוק, אולם יש לציין שההשוואות שבוצעו מוגבלות, לאור הבדלים שבכל זאת קיימים בין חברות ההשוואה", מציין שבח. "כך למשל, איתוראן חברה רווחית יותר מפוינטר אך בעלת חשיפה גדולה יותר למטבעות החלשים של דרום ארגנטינה וברזיל".

בהיבט זה, אומר שבח כי התזה הבסיסית מאחורי מהלכי spin off כדוגמת זה שמבצעת פוינטר, היא פישוט מבנה ההחזקות ופעילות החברה. "הם מאפשרים לכל אחת מהחברות להתמקד בליבת פעילות נפרדת, ומיקוד כזה יכול לסייע לכל אחת מהן לצמוח מהר יותר, לספק יותר נראות ושקיפות לגבי הפעילויות הנפרדות, וכמובן להציף ערך לבעלי המניות", אומר שבח.

"במקרה של פוינטר, מהלך ה-spin off גם עקבי עם המהלכים האסטרטגיים של החברה שהחלו לפני מעל עשור, ואשר עיקרם מעבר ממיקוד בחומרה בלבד למתן שירותים, תחום רווחי יותר. השירותים אותם פיתחה פוינטר התמקדו יותר בתחום איתור והשבת רכבים ושירותים מבוססי מיקום, ופחות בתחומים של שגריר שהם רווחיים פחות".

בפרומתאוס מציינים יתרון נוסף שעשוי לנבוע מהמהלך, והוא הגדלת נפחי המסחר, "כתוצאה מהרישום הכפול שמכניס את פוינטר למדדים מקומיים בבורסה, ומהמסחר הנוסף במניות שגריר. בהקשר זה מעניין לציין שבינתיים נראה כי המהלך משתלם. כניסת פוינטר למדדים בת"א יצרה מחזורי מסחר גבוהים באותה עת, ושווי השוק שלה עלה ב-18% במהלך חודש אפריל לבדו", מסכם שבח.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות המדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

מדד גלובס
 מדד גלובס