עובדי הדור הבא: הסימולטור שמכין תלמידים לשוק העבודה

במדינות שבהן אחוז גבוה של תלמידים משלב לימוד ועבודה, הצעירים מוצאים עבודה הכי מהר

תלמידים סטודנטים לימודים ילדים בית ספר / צלם: פוטוס טו גו
תלמידים סטודנטים לימודים ילדים בית ספר / צלם: פוטוס טו גו

בשבוע שער ביקרתי בבית ספר במזרח לונדון כדי לבדוק את "סימולטור הניסיון בעבודה הראשון בעולם". באופן אינסטינקטיבי, התייחסתי בספקנות לקפסולה הלבנה והנוצצת עם צגי המגע והכיסא המסתובב המתוחכם. בדרך כלל סימולטורים מחקים מסע ברכבת הרים או מסע לחלל או משימת הפצצה של טייס קרב. האם סימולטור עבודה לא יציג באופן מופרז מדי את הריגושים המטלטלים הכרוכים במילוי תפקיד במקום העבודה?

לא הייתי צריכה לדאוג. הסימולציה הזאת מתחילה עם גבר שמברך אותך ביומך הראשון במשרד, ואז עוזב אותך לגלות בעצמך למי את צריכה להתקשר כדי לפתור בעיות טכנולוגיות. לאחר מכן צץ לו לקוח זועם שצריך לפייס, ויש גם כמה מיילים שצריך לשלוח. הקטע שמצא חן בעיניי במיוחד היה בחירת ציוץ למשלוח בסוף היום. אחת האופציות הייתה: "היה לי יום ראשון נפלא בחברה. תודה חבר'ה!"

מרגש? לא. ריאליסטי? כן. תלמידים בני 15 ו-16 מבית הספר הקהילתי ליסטר אהבו את זה שהסימולטור מאפשר להם לעשות שגיאות בלי שיהיה עליהם לשאת בתוצאות כמו בחיים האמיתיים. אחד הצעירים, שבחר בציוץ השגוי, סיכם את הלקח שלמד: "אתה צריך להלל ולשבח את מקום העבודה שלך וליצור רושם שאתה מלא התלהבות".

אך יש משהו מטריד בעובדה שברקליס, המפעיל את תוכנית ההכשרה "כישורי חיים" לצעירים, חש צורך ליצור סימולטור כזה. מעסיקים מתלוננים ללא הרף שהצעירים אינם מוכנים לעבודה כשהם מסיימים את בית הספר ומדגישים במיוחד את היעדרן של "מיומנויות רכות" כגון תקשורת, עמידה בלוח זמנים ומהימנות. נראה שחברות משוכנעות שהבעיה הולכת ומחריפה. הן נוטות להאשים את בתי הספר על שלא לימדו את הצעירים את הדברים הנכונים, אך יש גם נאשם נוסף: מותה של העבודה בשבת.

החשיבות של שילוב עבודה ולימודים

מספרם של בני ה-16 וה-17 בבריטניה שעובדים במשרה חלקית במקביל ללימודים נחתך ב-50% מ-42% ב-1997 לפחות מ-20% כיום. אחת הסיבות לכך היא שהטכנולוגיה שמה קץ לעבודות של טירונים כגון חלוקת חלב ועיתונים. אך ייתכן שיש גם יותר תחרות על עבודות במשרה חלקית בשכר נמוך מצדם של קשישים ומהגרים, בייחוד בעקבות המשבר הפיננסי. בינתיים נתונים הצעירים בלחץ להשיג ציונים טובים בבית הספר. רבים מהם טוענים שאין להם זמן גם ללמוד וגם לעבוד.

זה חבל, כיוון שמחקרים הראו שצעירים מבצעים בקלות רבה יותר את המעבר מבית הספר לשוק העבודה אם הם עבדו בשבת או בחופשת הקיץ.

ניתוח של נתונים מ-2009 שערכה אחת מסוכנויות האיחוד האירופי, Eurofound, העלה כי מדינות שבהן אחוז גבוה יותר של תלמידים משלב לימודים ועבודה הן גם המדינות שבהן מוצאים הצעירים את מקום העבודה הראשון שלהם במהירות רבה יותר עם סיום לימודיהם. זה נכון במיוחד לגבי צעירים שאינם הולכים ללמוד באוניברסיטה.

מדינות צפון אירופיות רושמות ביצועים טובים במיוחד. 68% מתלמידי התיכון בדנמרק ו-62% מתלמידי התיכון בהולנד משלבים עבודה עם לימודים. מדינות דרום אירופיות כגון איטליה (1.8%) וספרד (7.9%) נמצאות בצדו השני של הספקטרום. בריטניה, שנמצאת קצת מעל הממוצע האירופי, נעה בכיוון הלא-נכון.

אחת הדרכים לפצות על דעיכת העבודה ביום השבת היא להציב תלמידים במקומות עבודה, בדרך כלל לשבוע-שבועיים שמאפשרים להם לפחות לפתח תובנה מסוימת על עולם העבודה. אך ב-2012 ביטלה הממשלה את חובת ניסיון העבודה לבני 14-16 בתוכנית הלימודים.

ברקליס הגיב למצב ביצירת סימולטור. בית הספר הקהילתי ליסטר מפעיל גם תוכנית פעילויות שקשורות לשוק העבודה לתלמידיו, כולל ביקורי מעסיקים וסדנאות לכתיבת קורות חיים. יש בתי ספר שעדיין שולחים את התלמידים לצבור ניסיון עבודה בעולם האמיתי, אך לעתים קרובות הם מתקשים למצוא מעסיקים שיהיו מוכנים להעסיק את התלמידים. ליסטר חדל ממאמציו אשתקד.

הוועדה לתעסוקה וכישורי עבודה של בריטניה, ארגון שפועל במימון ממשלתי, סקר אשתקד 18 אלף מעסיקים וגילה כי 80% אינם מוכנים לספק תעסוקה זמנית לתלמידים כדי לאפשר להם לצבור ניסיון עבודה במסגרת לימודיהם בבית הספר. עם זאת, אמרו שני שלישים מהנסקרים כי ניסיון עבודה הוא הגורם הקריטי ביותר מבחינתם בעת גיוס עובדים.

את העבודה ביום השבת קשה להחיות, אך מעסיקים שאינם מספקים לצעירים הזדמניות לצבור ניסיון עבודה מאבדים את הזכות להתלונן שלצעירים אין "מוכנות עבודה". הסימולטור הוא רעיון מגניב, אבל הוא גם סימן לכך שמעסיקים רבים עושים מעט מדי עבור הדור הבא.