נץ בוחנת רכישת השליטה בפירמידת בי.ג'י.איי-ויליפוד

קבוצת נץ, שהשלימה לאחרונה סיבוב רווחי בחברת התשתיות מנדלסון, עשויה לנצל את מצוקת החובות של גרגורי גורטובוי, שעלול לאבד מחר בבית המשפט את השליטה בפירמידת החברות שלו לטובת נפתלי שני, אחד מנושיו

גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

האם השליטה בפירמידת החברות הציבוריות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד עומדת להחליף שוב ידיים לאחר פחות משנה? ל"גלובס" נודע כי מגעים ראשוניים בנושא מתנהלים בין בעל השליטה הנוכחי בפירמידה, גרגורי גורטובוי, לבין קבוצת נץ בראשות צבי איציק.

מדובר בעסקה מתוכננת שבה תשלם נץ סכום ראשוני של כ-17 מיליון דולר תמורת מניות השליטה ב-BGI (בי.ג'י.איי), החברה שבראש הפירמידה, כשבהמשך עשויה התמורה לגדול בהתאם לאבני דרך לפי ביצועי הקבוצה. עסקה שכזו תהיה מותנית בהימצאות פקדונות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בקופתן של חברות הקבוצה, שכיום ישנם סימני שאלה לגבי קיומם. דוברו של גורטובוי הכחיש את הידיעה.

סכום התמורה המיידית מיועד לשמש לתשלום החובות של גורטובוי לנושיו - קרן פורטיסימו, צביקה בארינבוים ונפתלי שני. זה האחרון פנה לבית המשפט בבקשה לקבל את השליטה בבי.ג'י.איי לידיו, והדיון בעניין יתקיים מחר. לטענת שני, הוא הפך לבעל השליטה בחברה לאחר שלא שולם לו חוב של כ-8 מיליון דולר, כך שהבעלות על מניות הבטוחה (כ-68% מההון של בי.ג'י.איי) עברה לידיו. עוד קודם לכן כינס שני אסיפת בעלי מניות של בי.ג'י.איי שבה השיג רוב להדחת הדירקטוריון הקיים בראשות גורטובוי ומינוי דירקטורים חדשים מטעמו (החלטה שלא הוכרה על ידי בעל השליטה). הדיון בביהמ"ש מחר צפוי לקבוע האם שני אכן יוכל לממש את השליטה בבי.ג'י.איי לה הוא טוען.

קבוצת נץ היא חברת החזקות ציבורית השולטת בחברות נץ מלונות ונץ ארה"ב. נץ מלונות מחזיקה בשותפות שווה עם קבוצת אפריקה ישראל ברשת מלונות אפריקה ישראל (קראון פלאזה והולידיי אין) בעוד שנץ ארה"ב פועלת עבור הקבוצה בענייני רכישה, השבחה והשכרת נדל"ן בארה"ב. בתחילת השנה הנוכחית השלימה קבוצת נץ אקזיט מרשים כשמכרה - לצד שותפים נוספים - את מניות השליטה בחברת מנדלסון תשתיות (51%) לידי אמיליה פיתוח תמורת כ-100 מיליון שקל.

נץ רכשה את השליטה במנדלסון ב-2012 מידי קבוצת קמן הקורסת של רוני אלרואי ורשמה במהלך כשלוש שנים וחצי תשואה מרשימה של יותר מ-100% על השקעתה. שנה קודם לכן ניהלה נץ מגעים עם לא אחרת מויליפוד כדי למכור לה את מניות השליטה במנדלסון, אולם אלה הופסקו בשל קשייו התזרימיים של בעל השליטה הקודם בפירמידת בי.ג'י.איי, אלכסנדר גרנובסקי.

בעלי השליטה בקבוצת נץ הם טוני אלישע, ז'ק אמויאל וצבי איציק. איציק מכהן כמנכ"ל הקבוצה ואלישע כיו"ר. קבוצת נץ נסחרת לפי שווי של כ-170 מיליון שקל, אחרי שהתחזקה ב-8% בשנה האחרונה.

המסחר הופסק

בחודשים האחרונים נתונה פירמידת החברות שבראשה בי.ג'י.איי  לסחרור, כשלחובות הכבדים של גורטובוי ואיום הפקעת השליטה מידיו נוספו חשדות כבדים באשר לאופן ניהול הקבוצה. גורטובוי הפך לבעל השליטה בפירמידת החברות לאחר שרכש ביולי אשתקד, תמורת סכום לא ידוע, את השליטה בחברה הפרטית ישראל 18, השולטת בבי.ג'י.איי, מידי גרנובסקי, שנקלע כאמור לקשיים (בשוק יש מי שמעריך שגרנובסקי נותר לפעול מאחורי הקלעים בקבוצה). באותה רכישה לקח על עצמו גורטובוי גם את התחייבויותיו של גרנובסקי לנושי הפירמידה, אלא שמאז המצב רק הלך והידרדר, ונכון להיום עומד שווי השוק של בי.ג'י.איי על 15 מיליון שקל בלבד.

השבוע דווח על השעיית מסחר במניותיהן של שתיים מהחברות המשתייכות לפירמידה, בשתי בורסות שונות, בשל אי פרסום הדוחות הכספיים במועד: בבורסה של לונדון הופסק המסחר במניית BSD (לשעבר אמבלייז), ובת"א הושעה המסחר במניית החברה האם שלה, בי.ג'י.איי.

לפי דיווח שפרסמה בי.ג'י.איי, הדוחות לסיכום 2015 טרם התפרסמו מכיוון שהחברה ו-BSD "ממתינות לקבל מבנקים שבהם מוחזקים פיקדונות החברה ו-BSD אישורים בקשר לסטטוס הפיקדונות המוחזקים באותם הבנקים, בהתאם לדרישת רואה החשבון המבקר של החברה, ואשר בלעדיהם רואה החשבון המבקר אינו יכול להשלים את עבודתו".

לכאורה, יש פה מעין הודאה של החברה בבעייתיות הסטטוס של אותם פיקדונות, כפי שטענו בעלי מניות מיעוט בעבר. בינואר הוגשה בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד BSD, כשמשקיע בחברה ביקש לדעת מהו סטטוס הכספים שהפקידה החברה בשני בנקים זרים, באוסטריה ובאזרבייג'אן. המשקיע ביקש לברר האם ישנה הגבלה על זכות החברה למשוך את הכספים. לפי הדוחות שפרסמה BSD בעבר, ושאושרו על-ידי רואי החשבון שלה, בסוף הרבעון השלישי היו לה פיקדונות לזמן קצר בהיקף של 51.3 מיליון דולר (מתוכו כ-30 מיליון דולר בבנק האוסטרי) - סכום לא מבוטל שכעת מעמדו לא ברור.

בפברואר השנה נעצרו גורטובוי ובכירים נוספים בקבוצה על ידי חוקרי רשות ני"ע בחשד לעבירות דיווח, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון. בנספח לבקשת המעצר שהוגש לבית משפט השלום בת"א-יפו נכתב כי "עניינה של החקירה הוא בחשדות לפעילות מרמה מתוחכמת וגלובלית בשתי פרשות. האחת... הצגת נתונים כוזבים בדוחות כספיים באשר לנכסי החברה, בהיקפים של מאות מיליוני דולרים שבניגוד למצב בדוחות הכספיים אינם זמינים לרשות החברה. הפרשה השנייה עוסקת במשיכות כספים אסורות מקופות החברות, בהיקפים משמעותיים ללא קבלת אישורים כדין ממוסדות החברה".

הרשות ציינה אז כי פיקדונות של בי.ג'י.איי המוצגים בדוחות כנכסים שוטפים, אינם נזילים, וכי "מממצאי החקירה עולה חשד כי בתקופה הרלוונטית פעל גורטובוי ביחד עם נוספים כדי למשוך שלא כדין מקופת החברה הבת של ויליפוד סכומים משמעותיים, בסך מיליוני דולרים".

על BSD נכתב אז כי קיימים ממצאים לעיוות הדוחות הכספיים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים, "וזאת בהצגת יתרת נכסים שוטפים שנמצאים בחו"ל ושעתידים לשמש לפירעון חובות החברה... כאשר בפועל סכומים אלה אינם זמינים לרשות החברה ואינם מהווים נכסים שוטפים. בנוסף, על פי החשד השתמש החשוד (גורטובוי) במסמכים שאינם מקוריים לצורך זה".

מחירים מנופחים

לפני כארבע שנים רכש גרנובסקי, איש עסקים יהודי-אוקראיני, את השליטה ב-BGI מידי צביקה בארינבוים במחיר מנופח. כעבור שנה רכש גרנובסקי (באמצעות בי.ג'י.איי ובאופן פרטי) את השליטה באמבלייז שנסחרה בלונדון, תמורת כ-60 מיליון דולר אותם שילמה לבעלי המניות הקודמים שלה, ובראשם שני ופורטיסימו.

התכנון היה שקופת המזומנים של אמבלייז תשמש לרכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי שנקלע לקשיים, לצד בעל השליטה הקודם בחברהה, נוחי דנקנר. העסקה לא יצאה לפועל, ובמקומה רכש גרנובסקי את השליטה בויליפוד מידי האחים צבי ויוסי ויליגר, שוב במחיר מנופח להפליא, בעסקה שהיקפה כמעט 290 מיליון שקל - יותר מפי 3 משווי השוק הנוכחי של המניות.

על רקע המשבר באוקראינה, שפגע בעסקיו שם, נקלע כאמור גרנובסקי לקשיים פיננסיים. הוא פעל להכניס שותפים לנכסיו, מהלך שלא הושלם בשל תביעה שהגיש נגדו בנק מזרח אירופי בגין חוב שלא שולם (התביעה הסתיימה לבסוף בפשרה). בקיץ שעבר העביר גרנובסקי את הפירמידה שבה השקיע מאות מיליוני שקלים לידי גורטובוי.

גורטבוי
 גורטבוי