בירם ודויטש מכרו 9% ממניות טן לפישמן תמורת 26 מיליון שקל

בסך הכול רכש פישמן כ-10% מהונה של טן בהשקעה של כ-30 מיליון שקל והגדיל את חלקו בחברה ליותר מ-90%

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

על רקע חוסר ההצלחה במכירת חברת הדלק טן, צמד בעלי מניות המיעוט בחברה, רוני בירם וגיל דויטש, החליטו לממש אופציית מכירה שהייתה בידם כדי למכור את החזקותיהם בחברה - בהיקף של כ-4.5% כל אחד - לידי בעל השליטה אליעזר פישמן. התמורה הכוללת בעסקה תעמוד על 26 מיליון שקל, וכל אחד מהם יקבל מחצית מהסכום.

המכירה נעשית לקראת סוף מועד האופציה, המסתיים בתחילת 2017. לצד בירם ודויטש מכרו את החזקותיהם בטן לפישמן גם לימור ודני אלט (מחזיקים כ-1%) תמורת כ-3 מיליון שקל. כך שבסך הכול רכש פישמן כ-10% מהונה של טן בהשקעה של כ-30 מיליון שקל והגדיל את חלקו בחברה ליותר מ-90%. מלבד פישמן, בעל המניות העיקרי שנותר כעת בטן הוא בית ההשקעות אקסלנס נשואה עם 5% מההון.

טן  נסחרת בבורסה באמצעות שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-170 מיליון שקל בתשואות של כ-3%-3.5%. במסגרת הסכמים שחתמו בירם ודויטש מול פישמן בסוף 2006, טרם הצטרפותה של טן למסחר, הוענקו לשניים אופציות למכור את החזקותיהם - שעמדו אז יחד על קרוב ל-8% - לפישמן, במחיר של 120 דולר למניה.

בתחילת 2010 הגדילו השניים את החזקותיהם בטן ורכשו 2% נוספים ממניות החברה תמורת 6 מיליון שקל בעסקה ששיקפה לטן שווי של 300 מיליון שקל. במועד זה הוארכה אופציית המכירה שהוענקה להם למכירת מניותיהם בחברה לפישמן, לשנים 2013 עד 2017, במחיר של 600 שקל למניה. באותו מועד גם הוענקה לשניים אופציה לרכישת כ-4% נוספים ממניות טן מידי פישמן באותו מחיר.

בירם ודויטש, בעבר בעלי בית ההשקעות אקסלנס נשואה, מחזיקים היום בשליטה בחברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר הנסחרת בבורסה בשווי של 280 מיליון שקל. טן עוסקת בייזום, הקמה ותפעול של תחנות דלק וחנויות נוחות, ובשיווק ישיר של מוצרי דלק וכן מחזיקה בהשקעה בתחום האנרגיה ההידרו-אלקטרית בברזיל.

בסוף 2015 הפעילה הרשת 55 תחנות תדלוק, מרכז אחד של תדלוק סולר ו-18 חנויות נוחות. על רקע צניחת מחירי הנפט, נחלשו הכנסותיה של החברה בסיכום שנתי ב-23% ל-851 מיליון שקל, והיא סיימה את 2015 עם שורה תחתונה מאוזנת, אחרי רווח נקי של 23 מיליון שקל ב-2014.

החברה עומדת על המדף כבר זמן לא קצר, ובעבר הוזכרו שמותיהם של אלי אלעזרא ומשפחת נוימן, בעלת קבוצת אלון הפועלת בתחום הרכב, כמתעניינים ברכישתה בשווי שעל פי הערכות נע סביב 250 מיליון שקל, אולם עסקה כזאת טרם יצאה לפועל.

***אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".