סכין בקרב אקדחים: יונדאי אלנטרה החדשה מנסה להלהיב

עם עיצוב בוגר, אבזור נדיב, איכות משודרגת ומוניטין מוכח מנסה האלנטרה החדשה להציל את כבודן של המשפחתיות בקרב - אבוד מראש - מול גדודי ה-SUV שכובשים את השוק

בשליש הראשון של 2016 צמחו מכירות הרכב הפרטי בישראל בשיעור צנוע של כ-6% לעומת השליש המקביל אשתקד. לעומת זאת מכירות רכבי הכביש-שטח והפנאי בישראל זינקו בשיעור מדהים של 70% והגיעו לנתח של כמעט 25% מעוגת המכירות הכוללת באותו שליש. אם מביאים בחשבון את צבר ההזמנות הנוכחי לרכבי כביש-שטח פופולריים, לא נופתע אם השיעור הזה יגיע ל-35%-40% מהשוק עד סוף השנה. המשמעות היא, שגם הסכר של ציי הרכב וחברות הליסינג מתחיל להיסדק תחת צונאמי "הג'יפים" ויודעת זאת טוב מכולם קבוצת יונדאי מוטורס המורחבת (כולל חברת הבת קיה), שמכרה בשליש הראשון למעלה מ-10,000 רכבי SUV.

למרות זאת, עדיין נותרו בישראל כיסים של ביקוש למשפחתיות "קלאסיות", בעיקר מצד לקוחות פרטיים עם העדפות שמרניות וציים, שרוצים לשמור על פרופיל ציבורי נמוך, "חזות אחידה" ושקט תעשייתי בתוך הארגון. עבורם מכוונת האלנטרה המחודשת, שמחליפה את ה-i35 הדי-ותיקה.

חיצונית האלנטרה היא תוצר אופייני של תהליך ההתבגרות, שעוברת מחלקת העיצוב של הקונצרן בשנים האחרונות. הסגנון העגלגל-אורגני המוחצן של המכונית היוצאת, שהיה להיט גדול בעשור הקודם, התמתן במידה רבה והוסב לחזות אירופאית-סולידית. הגריל המכווץ בחרטום עם הפנסים המלוכסנים בתלילות פינה את מקומו לגריל טרפזי גדול ומכובד למראה שמעליו פנסים ישרים ומעוטרי LED, שמייצרים "אור מעוצב" נוסח אאודי ושות'. כמה מהקימורים של מכסה המנוע ומשטחי הצד הוחלקו והודקו וגם הזנב נראה כעת יותר סולידי בזכות יחידות תאורה חדשות ונאות.

בסך הכול המכונית עדיין לא איבדה את המראה הדינמי ובשילוב עם חישוקי ספורט רחבים בגוון טיטניום, שכלולים בגרסת המבחן הבכירה, היא בהחלט ראויה להיות יותר מאשר משטח הדבקה נייד ללוגו של חברות היי-טק.

 

גם עמדת הפיקוד עוצבה מחדש ברוח התקופה. לוח השעונים משובץ כעת בצג דיגיטלי צבעוני רחב, שמציג שפע של מידע שימושי יותר ופחות. מערך המתגים אורגן מחדש ומשלב מראה מתוחכם עם נוחות תפעול, המושבים נוחים משמעותית מאלה של המכונית היוצאת, במיוחד בנסיעות ארוכות, ואיכות החומרים שודרגה ומיישרת קו עם צמרת הפלח.

יונדאי-ישראל גאה במיוחד במערכת המולטימדיה המקושרת ומבוססת האנדרואיד, שמגיעה עם חיבור עצמאי לרשת ושלל אפליקציות. התוכנה אכן עובדת בזריזות וברהיטות ומאפשרת ליהנות, בין השאר, מאלפי תחנות רדיו אינטרנטיות באיכות צליל גבוהה. אבל המסך, שדוהה תחת אור השמש, שייך לדור אחר ומצויד במתגים זעירים, שדורשים התעסקות מיותר. אם כבר קידמה, אז בבקשה עד הסוף.

מבחינת מרחב פנים זו עדיין אחת המכוניות הנדיבות בקבוצה תודות לבסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ותכנון פנימי שמספק שפע של מרחב רגליים וכתפיים לנוסעים מאחור פלוס תא מטען בנפח מכובד. התא שלנו לא התקשה לבלוע מארזי "איקאה" בגודל ממוצע פלוס.

למרות הממדים וקווי המתאר הדומים ולמרות השימוש בפלטפורמה הבסיסית של המכונית היוצאת, האלנטרה החדשה מביאה עמה לא מעט חידושים חשובים, שנסתרים מהעין. הקשיחות המבנית, למשל, גדלה בעשרות אחוזים תודות לשימוש במתכות מתקדמות והמתלה האחורי תוכנן מחדש. גם מי שלא יעיין במפרט הטכני יוכל להבחין די מהר בשיפור על הכביש. בידוד הרעידות והזעזועים, למשל, שודרג משמעותית והמכונית צולחת כעת מהמורות עירוניות כמו מיטב המתחרות מאירופה. התנהגות הכביש מאורגנת היטב, עם שפע של אחיזה בפניות - לא מעט תודות לצמיגים הרחבים - העברות המשקל זריזות והתחושה הכללית היא של קלילות וצייתנות נטולת סיכונים. ההגה עדיין אינו מדויק במיוחד וקל מדי לטעמנו, כמקובל בעדות דרום קוריאה, אבל בסך הכל התנהגות המכונית ראויה לתואר "זורמת".

גם בידוד הרעשים השתפר משמעותית וזה דווקא נושא חשוב בשל העובדה, שהמנוע הוא 1.6 ליטר בנזין "Old school". הוא אמנם עונה לתקן יורו 6 המודרני ומציע הספק סביר של 127 כ"ס, שבשילוב עם משקל מופחת משיג ביצועים משופרים לעומת המכונית היוצאת. אבל המומנט שלו אינו מרשים ושיאו מגיע בסל"ד גבוה ומאומץ.

בידוד הרעשים המשודרג מסייע לבודד את הנוסעים מרוב השאון המכאני שנוצר מעל 4,500 סל"ד, בעיקר בעת האצה בעליות תלולות, וגם התיבה האוטומטית הרהוטה תורמת להורדת הנטל האקוסטי. אבל אנחנו כבר התרגלנו למנועי טורבו שופעי מומנט נטול ממאמץ בסל"ד נמוך וזו בהחלט התמכרות שקשה להיגמל ממנה.

יונדאי, אגב, שותפה לדעתנו והיא משיקה כיום בעולם את האלנטרה עם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין אולטרה מודרני, שמייצר הספק דומה אבל עם מומנט גבוה יותר בעשרות אחוזים ותיבה כפולת מצמדים ספורטיבית. נותר רק לקוות ששיקולי עלות לא ירחיקו אותו מהשוק הישראלי. נתון צריכת הדלק הרשמי של המכונית, בסביבות ה-15 ק"מ לליטר - אולי אינו מרשים כמו ההצהרות של חלק מהמתחרים, אבל די קרוב לצריכה הריאלית. נהגים מתונים, שלא מרבים להגיע לאזורים הרריים, לא יתקשו להשיג 12 ק"מ לליטר ואולי מעט יותר.

אלנטרה 2016 עולה כ-132 אלף שקל לדגם הבסיס וכ-134 אלף לדגם ה"סופרים" המאובזר בנדיבות. אלה הם מחירי מחירון רשמיים שמיישרים קו, פחות או יותר, עם הממוצע בפלח המשפחתיות היפניות והאירופאיות. אבל מה שקובע כמובן את התחרותיות בפלח הזה, ובכלל, הוא היכולת להעניק הנחות לציי רכב, ללקוחות פרטיים עם יכולת מיקוח, למועדוני לקוחות וכו'. בתחום הזה יש ליונדאי לא מעט תחמושת במחסנית השיווקית והאמת היא, שגם בלי קשר להנחות האלנטרה החדשה היא משפחתית מודרנית, מתוחכמת ואטרקטיבית.

מנגד, בתנאי שוק שבהם כמעט שליש מהלקוחות רוכשים SUV, והשאר רוצים להצטייד בכזה, להשיק כיום משפחתית חדשה בישראל זה כמו להביא סכין לקרב אקדחים.

יונדאי אלנטרה
 יונדאי אלנטרה

מתחרות

קורולה 2016

בקיץ תגיע אלינו הגרסה המחודשת של מלכת המכירות בפלח המשפחתי. השינויים החיצוניים קלים למדי ומתמקדים בחזית, ואולם תא הנוסעים עבר שדרוג ועשוי לקבל מערך בטיחותי מתקדם. בינתיים לא שוחררו מפרטים לגבי הייבוא, אם כי לטויוטה יש באמתחתה גם מנוע טורבו-בנזין מתקדם.

שברולט קרוז 2016

מעבר לפינה נמצאת גם שברולט קרוז חדשה, שתגיע אלינו עם עיצוב מתקדם, תא נוסעים משודרג משמעותית ושלדה מוקשחת. המנוע יהיה 1.4 ליטר טורבו חדש עם 150 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית מדור חדש. אפשר לצפות ליחס אבזור/תמחור אגרסיבי.

אימפרזה 2016

סובארו כבר חשפה בארצות הברית את הדור החדש של האימפרזה ואלינו היא עשויה להגיע עוד לפני סוף השנה. זהו רכב חדש לגמרי עם פלטפורמה מתקדמת, בסיס גלגלים של 2.67 מ', תא נוסעים עתיר במערכות בטיחות מתקדמות וככל הנראה גם מנוע טורבו חזקים וחסכוניים.