דודי אפל מבקש לחזור למימוש פרויקט שבגינו ריצה מאסר

אחרי שב-2012 נחתם הסדר נושים בין מנהל חברת מגדל הזוהר שהייתה בבעלות אפל לבין היזם משה אהרוני לרכישת החברה, הגיש לאחרונה אפל הצעת רכישה מתחרה ■ מס הכנסה - הנושה המרכזי של החברה - יכריע בעניין ביום ראשון

דודי אפל   / צלם: רוני שיצר
דודי אפל / צלם: רוני שיצר

איש העסקים דודי אפל, שסיים לרצות לפני כשנתיים עונש מאסר בגין עבירות שוחד ומירמה, מבקש לחזור ולקחת חלק בפרויקט פינוי-בינוי בשכונת גיורא בגבעת שמואל שבו זכה במכרז בשנות ה-90' - כך נודע ל"גלובס". מדובר במכרז שעל רקע הזכייה בו יוחסו לאפל העבירות שבגינן הורשע.

כזכור, בשנת 2011 אישר בית המשפט הסדר נושים, במסגרתו אושר היזם משה אהרוני כרוכש הזכויות של חברת מגדל הזוהר שבבעלות דודי אפל שנכנסה להקפאת הליכים, זאת בתמורה ל-330 מיליון שקל. 235 מיליון שקל מסכום זה יועדו לטובת קרקע בגבעת שמואל, שעליה מקים היום אהרוני פרויקט מגורים בשיתוף חברת אפריקה ישראל; ויתר הסכום יועד לרכישת הזכויות הנוספות של חברת מגדל הזוהר - שהנכס העיקרי שלה הוא הזכויות בפרויקט פינוי-בינוי בשכונת גיורא בגבעת שמואל.

ההסכם שנחתם עם אהרוני היה מותנה, בין היתר, בכך שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תחדש את המכרז שבו זכה אפל. רמ"י שלחה מכתב לאהרוני שבו אישרה כי היא שוקלת בחיוב לממש את המכרז ואף להגדיל את זכויות הבנייה במסגרת הפרויקט. אלא שלימים חזרה רמ"י מתמיכתה בפרויקט, בטענה כי היא מתקשה לממש מכרז שהיו מעורבים בו הליכים פליליים, והותירה לבית המשפט להכריע בעניין.

מאז קיים אהרוני מגעים מול רמ"י על-מנת שהצדדים יגיעו להסכמות בעניין הפרויקט בגבעת שמואל ובעניין זכויות בנכסים אחרים של מגדל הזוהר. במסגרת זו אהרוני אף השקיע כספים מעבר למיליוני השקלים המופקדים אצל המנהל המיוחד של חברת מגדל הזוהר, עו"ד ארז חבר.

בשיאם של המגעים בין הצדדים הוגשה במפתיע הצעה חדשה לרכישת זכויות מגדל הזוהר על-ידי חברה בשם "הרברט סמואל על הים בע"מ", הרשומה בקפריסין, שהיועץ שלה הוא לא אחר מאשר אפל. אהרוני, באמצעות עו"ד רונן מטרי, טען כי הסדר הנושים שנחתם עמו תקף ומחייב, וכי ללא קשר ההצעה שהוגשה על-ידי הרברט סמואל אינה עולה על הצעתו של אהרוני, שאושרה כבר כאמור ב-2012.

במסגרת ההליך המשפטי, שהגיע עד לבית המשפט העליון, נקבע כי בית המשפט מעוניין לשמוע את עמדת נושי החברה בעניין. ביום ראשון הקרוב יתכנס הנושה המרכזי של החברה - מס הכנסה - על-מנת להכריע בעניין ולהגיש את עמדתו לבית המשפט.

מי שהביעו דאגה נוכח ההתפתחויות הם דיירי שכונת גיורא שבגבעת שמואל, שממתינים שנים ארוכות למימוש הפרויקט במתחם הרעוע בגלל ההליך הפלילי שהיה קשור במכרז, וקיוו להתקדמות עם היזם החדש אהרוני.

"25 שנה מתנהל הליך משפטי, ובזמן הזה השכונה מתפוררת והדיירים הולכים לעולמם", מסר ל"גלובס" ניר אטיה, יו"ר ועד התושבים בשכונת גיורא. "מדובר בשכונת מצוקה מוכרת בגבעת שמואל, ושוב האזרח הקטן נרמס באכזריות, ואין דין צדק. צר לי שמפרק מגדל הזוהר, מסיבותיו כנראה, לא פועל לסיים את התיק ומכניס עוד גורמים למשוואה שהייתה צריכה להסתיים מזמן".