רשות החברות לחברת החשמל: לעצור הכספים למיזם הסיבים

בעקבות המכתב הוחלט כי הדיון על ההזרמות יהיה רק לאחר שיתקבל דוח המומחים לבחינת המצב הכלכלי של המיזם בעוד שבועיים

סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ
סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ

רשות החברות הממשלתיות מסרבת לאפשר לחברת החשמל להזרים הון למיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד כל עוד לא תתקבל תמונה ברורה לגבי עתידו של המיזם.

מקורות קרובים לחח"י אומרים כי בשבוע שעבר התכנס דירקטוריון החברה לצורך אישור הזרמה של אשראי ספקים בהיקף של 25 מיליון שקל למיזם, לצורך עבודות חיבור ופריסה. לדברי רשות החברות, הסוגייה עלתה לדיון מבלי שהובאה בפני הדירקטוריון עמדתם של המומחים שנשכרו על ידיה, על מנת לבחון את התוכנית העסקית והכדאיות הכלכלית של המיזם ובשים לב לעובדה כי המיזם לא פרסם את דוחותיו לשנת 2015, הנחוצים להבנה של מצבו.

בעקבות המכתב הוחלט בדירקטוריון בשבוע שעבר כי הדיון על ההזרמות יהיה רק לאחר שיתקבל דו"ח המומחים לבחינת המצב הכלכלי של המיזם בעוד שבועיים.

במכתב מבהירה רשות החברות כי מתן אשראי ספקים, או ביצוע השקעה נוספת של חברת חשמל במיזם צריכה להיבחן במסגרת של מהלך כולל, שבו משתתפים כלל בעלי המניות, במסגרת תוכנית המבטיחה את המשך קיומו של המיזם כגוף יציב ורווחי לאורך זמן. טרם ביצועו של מהלך כזה לא ברור מדוע בוחרת חברת חשמל במצבו הנוכחי של המיזם להגדיל את חשיפתה אליו, כאשר קיים חוסר ודאות למצבו והאופן שבו ימשיך לפעול בעתיד.

רשות החברות שבה ומזכירה כי חח"י מנועה על פי החלטת הממשלה לבצע השקעות נוספות במיזם. לעמדתה מתן אשראי ספקים במצב החברה כאשר לא ברורה יכולת החזר האשראי וללא קבלת ביטחונות מתאימים, ניתן לראותה כהשקעה נוספת במיזם ועל כן לא ברור כיצד החלטה כזו עולה בקנה אחד עם החלטת הממשלה.

בחודשים האחרונים נכנס המיזם להליך שמטרתו להכניס משקיע נוסף לחברה. חברת סלקום מוזכרת לעיתים כגוף המוביל בתהליך. המטרה היא למצוא משקיע שייכנס בנעלי המשקיעים הקיימים וירים את הפרויקט. בסוף החודש אמור להיפתח חדר מידע, שאליו ייחשפו המשקיעים שיגלו עניין בפרויקט ולאחר מכן ינוהל מו"מ כדי להחליט עם מי מהמשקיעים יתקדמו.

המיזם זקוק כרגע להזרמה של מאות מיליוני שקלים, לפי חלק מההערכות - 700 מיליון שקל, כדי להמשיך בקצב מואץ בפריסה. כרגע המיזם עומד על 3,100 לקוחות בלבד, מתוך פריסה בקרב 30 אלף בתי אב. קצב הפריסה בחודשים האחרונים ירד משמעותית בשל הצורך בחיפוש משקיע.