ההפרדה המבנית בבזק תנותק מסוגיית הטלפוניה?

הדרג המקצועי במשרד התקשורת ומשרד האוצר דורשים להכליל את הטלפוניה של בזק ברפורמת הפס הרחב, אך לא מוכנים להבטיח שבזק תקבל את ביטול ההפרדה במקביל

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

בניגוד להבטחות שניתנו לבזק בנושא ביטול ההפרדה המבנית, ובניגוד לתוכניות של ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו ומנכ"ל משרדו שלמה פילבר, מתרחש ניסיון לנתק את נושא ההפרדה המבנית בבזק מסוגיית השימוש בטלפוניה שלה. הניתוק בין הדברים מנוגד לרוח ההבטחות שניתנו לבזק, ולכן בשבוע האחרון נעשה מאמץ קדחתני מצידה של בזק כדי להמשיך ולקשור בין הדברים, שעקרונית כבר היו מסוכמים אך לא התממשו לכדי הסכם כתוב.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, מתרקמת הבנה שבזק תתפשר בנושא מחירי השימוש בטלפוניה שלה בתמורה לביטול ההפרדה המבנית. בזק נסמכת על מסמך כחלון שקובע כי לאחר יישום הרפורמה בשוק האינטרנט, תבוטל ההפרדה המבנית בבזק. אלא שבגלל שהטלפוניה של בזק לא נכללה ברפורמה בשל התנגדותה של האחרונה, הוחלט לנתק בין ההפרדה המבנית לבין השימוש בטלפוניה. יוצא שכעת בלחץ משרד האוצר, מנהל הרן לבאות, סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת מו"מ עם בזק על הכללת הטלפוניה שלה ברפורמה כאשר הוא לא מוכן להבטיח לבזק את ביטול ההפרדה כולל מול בזק בינלאומי ושלא לדבר בכלל על ביטול הפרדה באופן כולל מול יס ופלאפון.

משרד התקשורת מוכן לפתוח במו"מ עם בזק על התנאים לביטול ההפרדה המבנית אך הוא אינו מוכן להתניה שאומרת טלפוניה תמורת ביטול ההפרדה המבנית בבזק. יש להדגיש שזו סיטואציה חדשה ומפתיעה שכן היא מלמדת על ההתחזקות בציר של הרן לבאות ומשרד האוצר שבעצם הצליחו ליצור חזית אחידה כנגד בזק, ואינם מאפשרים לתת לה כרגע הקלות כל עוד הטלפוניה שלה לא תהיה חלק מהרפורמה.

כאן המקום להזכיר שאגף הכלכלה במשרד התקשורת גיבש מסמך עוד בשנה שעברה שקובע את התנאים לביטול ההפרדה המבנית בהתייחס לבזק בינלאומי בלבד בשלב ראשון. המסמך שנחשף בגלובס קובע שברגע שיעברו מעל ל-200 אלף מנויים במסגרת הרפורמה בשוק הקווי (כבר עברו למעלה מ- 300 אלף) מבזק לספקיות האינטרנט, תבוטל ההפרדה מול בזק בינלאומי. המסמך שחובר על ידי אגף הכלכלה הוכן בתיאום עם משרד האוצר. האבסורד הוא שאז הייתה זו בזק שדחתה את ההצעה ורצתה את ביטול ההפרדה המבנית באופן כולל ולא הייתה מוכנה להסתפק בבזק בינלאומי בלבד. היום מסתבר הכל התהפך, ובזק מוצאת את עצמה נדרשת להתמודד בסיטואציה שהכי חששה ממנה - חוסר העקביות במדיניות המשרד.

בבזק מקבלים הדברים צידוק לטענות ולחששות המקוריות שהמדינה לא עומדת בהבטחות שלה וכל הניסיונות להגיע להבנות נכשלות בשל העובדה שהמדינה לא מסוגלת לגבש עמדה קוהרנטית ולעמוד מאחוריה על אף שהיא קבעה את אותם התנאים.

נזכיר כי בזק עמדה לקבל את ביטול ההפרדה המבנית במספר הזדמנויות בשנה האחרונה אלא שהדבר סוכל בעקבות פרסום מוקדם בתקשורת ודרישה של חברי כנסת לחשוף את הקשר שבין בזק לבין ראש הממשלה נתניהו. ככל הנראה הפרסומים הללו הביאו לכך שמשרד התקשורת נאלץ להתקפל ולהקשיח את עמדתו מול בזק.

באותו עניין נדגיש גם כי המחירים החדשים שקבע משרד התקשורת לשימוש בטלפוניה של בזק, הם 15 שקלים לקו ואג' לדקה. מחירים אלה גבוהים מהמחירים המקוריים שקבע המשרד אך השינוי נובע מכך שבמודל השימוש החדש בזק תספק את שירות הטלפוניה שלה למתחרותיה במודל של מכירה חוזרת, כלומר שיחה שתוגדר כשיחה של מנוי מתחרה תתומחר בנפרד ותתנהל על רשת בזק כאילו שנוהלה על רשת מפעיל מתחרה. בשל העובדה שהמודל השתנה, שונה גם התמחור.