עתירה לבג"ץ: "כניסת הקרנות הזרות - אפליה חמורה והרסנית"

איגוד תעודות הסל ואיגוד מנהלי קרנות הנאמנות טוענים כי המהלך שהובילה רשות ני"ע מעניק דווקא לקרנות הזרות - גופי ענק המנהלים עשרות מיליארדי דולרים - מרחב פעולה מוגן מתחרות

בועז נגר / צילום: איל יצהר
בועז נגר / צילום: איל יצהר

איגוד תעודות הסל שבלשכת המסחר ואיגוד מנהלי קרנות הנאמנות עתרו לבג"ץ נגד מהלך הדגל עליו עמלה במשך שנים רבות רשות ניירות ערך, שנועד להכניס קרנות זרות לישראל. שני האיגודים מבקשים מבית המשפט לדחות את מועד כניסתן לתוקף של התקנות הרלוונטיות, "עד להסרתם של חסמים משמעותיים המוטלים על המנהלים המקומיים".

הבג"ץ הוגש נגד משרד האוצר, ועדת הכספים של הכנסת ואיגוד הבנקים הזרים, כשבאיגודי מנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל מבקשים לקיים דיון דחוף בעתירה, משום ש"קרנות החוץ עתידות להתחיל לפעול בישראל בעוד כ-6 חודשים, עם כניסתן לתוקף של התקנות (בנובמבר 2016)".

בגופים טוענים כי בעוד ש"מטרתן המוצהרת" של התקנות היא פתיחת השוק המקומי לקרנות חוץ זרות, הרי ש"האופן בו מתוכננת פתיחת השוק עתיד להשיג תוצאה הפוכה מהמטרה המוצהרת, ולמעשה להרחיק את המנהלים הישראליים ממגרש המשחקים ולהותירו לשליטה בלתי מעורערת של קרנות החוץ".

לטענתם, "התקנות יוצרות 'מגרש משחקים' בלתי מאוזן, המאלץ את המנהלים המקומיים להתחרות בקרנות הזרות בתנאים בלתי שוויוניים ומעמדת נחיתות", מה שיוצר "אפליה חמורה והרסנית, באופן שמעניק דווקא לקרנות החוץ - גופי ענק המנהלים עשרות מיליארדי דולרים - מרחב פעולה מוגן מתחרות, בתנאים הפוגעים קשות בעותרים".

על-פי הטענה, האפליה שנוצרה לטובת קרנות החוץ נובעת מכך שלפחות עד סוף 2017 יורשו רק קרנות החוץ לשווק לציבור בישראל קרנות סל, בעוד על המנהלים המקומיים נאסר לעשות כן. המנהלים המקומיים גם לא יוכלו לבצע עסקאות פורוורד, בעוד שעבור קרנות החוץ הדבר יתאפשר.

"לא מאוזן ולא שוויוני"

לאור טענות אלה ועוד, העותרים מבקשים צו על-תנאי המורה למשיבים להסביר "מדוע לא ייקבע כי תקנות השקעות משותפות בנאמנות (הצעת יחידות של קרן חוץ) ייכנסו לתוקף רק לאחר שתינתן גם למנהלי תעודות סל ולמנהלי קרנות נאמנות בישראל האפשרות להציע לציבור המשקיעים בישראל מכשירים פיננסיים מסוג קרנות סל, ולאחר שלמנהלי קרנות נאמנות בישראל יתאפשר לבצע עסקאות במכשירים פיננסיים בלתי סחירים המותרים למנהלי הקרנות הזרות, ובפרט עסקאות חוזי אקדמה (פורוורד)".

ביחס לקרנות הסל מציינים העותרים כי "המהלך שאמור להסדיר את פעילותם של מנהלי תעודות הסל, ולאפשר למנהלים המקומיים להציע לציבור קרנות סל, מצוי בחיתוליו, טרום הליך חקיקה (ולאחרונה אף עבר, ביוזמת רשות ניירות ערך, שינוי מהותי)".

עוד טוענים מנהלי תעודות הסל וקרנות הנאמנות כי על המדינה להסביר "מדוע לא ייקבע בגדרן של התקנות כי קרנות חוץ תהיינה כפופות למגבלות על נתחי שוק בישראל החלות על הגורמים המקומיים בשוק ההשקעות המשותפות בנאמנות, באופן שיגן על זכותם של אלה לתחרות הוגנת ושימנע את אפלייתם ביחס לקרנות חוץ".

טענה נוספת אותה הם מעלים היא כי יש לתקן את התקנות לגבי האגרות למתן היתר לפרסום תשקיף, כך ש"על מנהלים מקומיים יוטלו אגרות תשקיף בשיעורים זהים לאלה שהוטלו על מנהלי קרנות חוץ וימנע את אפלייתם של המנהלים המקומיים ביחס לקרנות החוץ"

את הבג"ץ הגישו שני האיגודים, שמאגדים אצלם שניים מהתחומים המרכזיים ביותר של בתי ההשקעות, באמצעות משרד עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון ושות'.  

יו"ר איגוד תעודות הסל, בועז נגר, אמר היום (ב') כי "פתיחת התחרות לגופים זרים צריכה להתבצע באופן מאוזן ושוויוני".

אלי בבלי, יו"ר איגוד מנהלי קרנות להשקעה בנאמנות, אמר כי המהלך "מחייב את רשות ניירות ערך להשלים את תהליכי החקיקה להסרת החסמים בו-זמנית, על-מנת לאפשר תחרות הוגנת".

שוק קרנות הנאמנות
 שוק קרנות הנאמנות