מקנזי תלווה מיזוג זרוע היבשה ואגף הטכנולוגיה בצה"ל

הצבא התקשר עם חברת הייעוץ הבינלאומית בלי מכרז, ונימק: לצוותים של מקנזי סיווג ביטחוני מתאים והם מכירים את צה"ל ואת מערכת הביטחון ■ המיזוג עתיד להימשך כשנה וחצי

צה"ל החליט להתקשר עם חברת הייעוץ הבינלאומית מקנזי במסגרת התוכנית שלו למזג את מפקדת זרוע היבשה (מז"י) עם אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל). ההתקשרות עם מקנזי נעשתה תוך פטור מפרסום של מכרז, ובצה"ל מנמקים את ההחלטה בכך שלחברה ניסיון בניהול של תהליכי התייעלות בצבא, היכרות עם זרוע היבשה ועם אגף הלוגיסטיקה, ולצוותים שפועלים מטעמה כבר יש סיווג ביטחוני מתאים. עוד טוענים בצה"ל כי במשך השנים מקנזי צברה ניסיון עשיר בניהול תהליכי מיזוג והתייעלות של ארגונים וגופים צבאיים ואזרחיים בעולם.

התוכנית למזג שניים מבין הגופים המרכזיים בצה"ל מקודמת בידי הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, במסגרת התוכנית הרב-שנתית של הצבא המכונה "גדעון". תהליך המיזוג צפוי להתחיל בספטמבר, עתיד להמשך כשנה וחצי ומהווה חלק מהתוכנית של צה"ל לעמוד ביעדי ההתייעלות והחיסכון שקבע לעצמו עם גיבוש תר"ש גדעון ל-5 השנים הקרובות. עם זאת, בצבא סירבו לנקוב ביעד הכספי שנקבע בעקבות תהליך המיזוג. גורם צבאי אמר ל"גלובס" כי "מטרת התהליך היא להתאים את הגוף החדש שיוקם לאתגרים הניצבים בפני צה"ל ובפני מערך היבשה, תוך התמקדות במעבר מחילות למערכים, מעבר מאגף לוגיסטי לפיקוד לוגיסטי, קידום של תהליכי התעצמות ותהליכי ניהול מתקדמים ויעילים יותר".

את תהליך המיזוג יוביל ראש אט"ל, האלוף קובי ברק, במסגרת מינהלת ייעודית שמורכבת מ-19 צוותי עבודה שיתאמו את המהלך. גורמים צבאיים אמרו כי מדובר באחד המיזוגים הגדולים והמורכבים שנעשו עד כה בצבא ובמשק הישראלי, ולמרות זאת הוא מתוכנן להיות מושלם בתוך זמן קצר ביחס למורכבות התהליך - כשנה עד שנה וחצי.

העבודה על המיזוג לא תהיה המפגש הראשון של אנשי מקנזי עם צה"ל ועם מערכת הביטחון. בעבר התקשר משרד הביטחון עם החברה במסגרת ניסיונותיו להחיל רפורמות מורכבות במטרה לחסוך בהוצאות. התוכנית זכתה לשם "עת האסיף". בעקבות הפעילות של מקנזי, משרד הביטחון וצה"ל עשו תהליך של ארגון מחודש במערך הבינוי ואיחדו את שני המערכים.

החברה ייעצה במסגרת תוכנית "עת האסיף" גם לזרוע היבשה ולאגף הלוגיסטיקה של צה"ל במסגרת תהליכי ניהול ואחזקה בתחומי התקשוב הניהולי, תחמושת ונשק, מזון, טקסטיל, תשתיות ועוד. גורמים צבאיים טענו כי הידע שנצבר במקנזי בשנים האחרונות, בזכות עבודתה עם צה"ל ועם מערכת הביטחון, יאפשר לצבא לחסוך בעלויות ובעיקר לחסוך זמן. זאת, בנימוק שהתקשרות של הצבא עם חברת ייעוץ חיצונית אחרת תהיה כרוכה בעלויות כספיות ובזמן יקר, שכן מתודולוגיות ומיפויים שכבר קיימים בידי חברת מקנזי לא יהיו זמינים לחברות אחרות.

יצוין, כי ב-2015 פרסם מבקר המדינה דוח מקיף על מערכת הביטחון וקבע כי המלצות רבות שנכתבו בדוח של מקנזי כלל לא יושמו. בין השאר מדובר בהמלצות שנוגעות לצמצום בכוח אדם בצה"ל, אך בפועל בדוח המבקר נטען כי באותה תקופה מערך אנשי הקבע של הצבא גדל ב-9%. צה"ל הגיב אז כי עוד טרם פורסם דוח מבקר המדינה הוא פיטר משורותיו אלפי אנשי קבע במטרה לחסוך בהוצאות.