אושר: תמוזג פעילות הפנסיה של מיטב דש וחברת הביטוח איילון

איילון תקבל נתח ממניות הפעילויות הממוזגות ■ שתי החברות צפויות להתמודד יחד על מכרז קרן הפנסיה ברירת מחדל הכלל משקית שמוביל האוצר

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

כארבעה חודשים לאחר שנודע על המגעים המוקדמים שמיסדו ביניהם בית ההשקעות מיטב דש, בניהול אילן רביב, וקבוצת הביטוח איילון, בהובלת יונל כהן ואריק יוגב, למיזוג פעילות הפנסיה, הגמל וההשתלמות ביניהם, דיווחו היום הצדדים כי העסקה אושרה באורגנים הרלוונטיים בשתי קבוצות הפיננסים והיא צפויה להיחתם בימים הקרובים.

במסגרת העסקה האמורה תמוזג איילון פנסיה וגמל במיזוג פטור ממס עם ולתוך מיטב דש גמל, ובתמורה, תקצה מיטב דש גמל לבעלות המניות באיילון מניות רגילות של מיטב דש גמל.

בית ההשקעות מיטב דש הינו השחקן השני בגודלו בשוק הגמל וההשתלמות. נכון לסוף מארס 2016 ניהל בית ההשקעות כספי גמל והשתלמות בהיקף של כ-38.6 מיליארד שקל, המהווים כ-10.2% משוק הגמל וההשתלמות כולו, בעוד שבפעילות הגמל וההשתלמות של איילון מנוהלים נכסים בהיקף של כ-3.7 מיליארד שקל, המהווים כ-1% מהשוק כולו.

בתחום הפנסיה החדשה שני הגופים מתקשים להפוך לבורג מרכזי בענף, למרות מאמצים ניכרים לאורך שנים, כשבשוק מעריכים שהם יתמודדו יחד באגרסיביות על מכרז קרן הפנסיה ברירת מחדל הכלל משקית שמוביל האוצר. נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, ניהלה איילון פנסיה נכסים בהיקף של כ-3.4 מיליארד שקל, שמהווים כ-1.5% מהשוק כולו, כשמיטב דש ניהל נכסי פנסיה בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, המהווים כ-0.9% מהשוק. יחד שני הגופים מחזיקים הרבה מתחת לרף 5% שקבע האוצר כרף לקבלת העדפה במכרז קרן ברירת המחדל כאמור.

מיטב דש מתחזקת בפנינסולה

למיטב דש ולאיילון כבר יש שיתוף פעולה עסקי בתחום החיסכון הפנסיוני, במוצר ה"פרוגמל למנהלים" של בית ההשקעות, אשר כולל ביטוח לאובדן כושר עבודה עיסוקי וביטוח למקרה מוות - שנרכשים מתוך ההפרשות לפנסיה מידי איילון. עם זאת, המוצר רחוק מלבסס לעצמו אחיזה אסטרטגית ברמת שוק. בין הצדדים שוררים יחסים טובים.

במקביל, בבית ההשקעות מיטב דש, שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, ממשיכים לנקוט במאמצי צמיחה בדרך של רכישות ומיזוגים גם בתחומים אחרים. אמש, לאחר נעילת יום המסחר, פרסם בית ההשקעות הצעת רכש לרכישת 7.8% נוספים מחברת האשראי החוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים פנינסולה, בהיקף של כ-12.2 מיליון שקל.

הצעת הרכש נוקבת במחיר של 1.255 שקל למניית פנינסולה - פרמיה של כ-9% על מחיר הנעילה של מניית החברה בבורסה אתמול. נכון להיום מחזיק מיטב דש בכ-44% ממניות פנינסולה, כך שאם תיענה הצעת הרכש במלואה יחזיק מיטב דש בכ-51.7% מפנינסולה, ובדילול מלא בכ-48.1% מהחברה. מיטב דש ביקשה לקבל את המענה מבעלי מניות החברה עד צהרי ה-14 ביוני.

בעקבות ההודעה טיפסה היום מניית פנינסולה בכ-6%, לאחר שהשילה כעשירית מערכה מתחילת השנה. מיטב דש נכנס לפנינסולה במחצית השנייה של 2015, ומאז רכש במספר הזדמנויות מניות בחברת המימון שהוקמה לפני כעשור. מנכ"ל החברה הוא מייסדה, מיכה אבני, והיו"ר שלה הוא מנכ"ל מיטב דש רביב.

כמו כן, בימים אלה מוביל מיטב דש, שנסחר לפי שווי חברה של כ-730 מיליון שקל, מהלך לרכישת פעילות אי-ברוקר - חבר הבורסה של אי-אונליין, בתמורה לסך של עד 1.6 מיליון שקל.