בדרך ל-50 דולר? 3 סיבות לכך שמחירי הנפט צריכים לרדת

הנפט סיכם את שבוע המסחר בעלייה של יותר מ-3% וננעל סביב ה-47 דולר לחבית ■ למרות הדעה הרווחת בשוק כי מחיר הנפט ימשיך לעלות, האנליסט ג'ון קילדוף מסביר למה לדעתו כולם טועים
■   מיהן תעודת הסל על הנפט ?

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מתחילת השנה אנליסטים רבים ניבאו שחורות למחירי הנפט, אך בפועל קרה הפוך, מחירי הזהב השחור זינקו וכמעט הכפילו את עצמם בתוך 3 חודשים. גם השבוע לא היה יוצא מן הכלל, הנפט הוסיף לערכו עוד כ-3% וננעל סביב ה-47 דולר לחבית. 

מבין אותם האנליסטים שחזו ירידה לכיוון ה-20 דולר ומטה, המומחה לנפט ג'ון קילדוף, והוא עדיין מאמין בכיוון הדובי של הנפט. "הנפט צפוי לצלול. אני לא רואה שהשוק הזה יגיע לאיזון לפחות לא לפני סוף הרבעון הראשון של 2017, אם לא יותר מאוחר", כך אמר קילדוף בראיון ל-CNBC אמש, יום אחרי שסוכנות האנרגיה הבינלאומית בישרה, כי שוק הנפט הגלובלי בדרך לשיווי המשקל המיוחל. 

בקרטל אופ"ק אמרו אתמול (ו') שעודף היצע עדיין קיים, והפגישה הבאה של מדינות הקרטל תתקיים ב-2 ביוני. לדברי קילדוף, המוסכמה הרווחת כיום בשווקים שמחיר הנפט יעלה, לא לוקחת בחשבון 3 גורמים עיקריים שעלולים לעצור את החגיגה. 

ראשית, הוא מאמין שהדולר צפוי להתחזק, הדבר באופן טבעי יעצור את המשך העלייה במחיר הנפט. "אני לא חושב שהדולר יישאר ברמות כל-כך נמוכות לאורך זמן", כך  קילדוף. מחיר חוזה הנפט נקוב בדולרים, ולכן כשהדולר מתחזק, מחיר הנפט יורד. 

הגורם השני, לדבריו, הוא ההאטה באסיה: "עקב אכילס כאן הוא אסיה. הביקוש המרכזי לנפט מגיע מסין, יפן ודרום קוריאה - והמצב שם לא נראה טוב". 

והגורם השלישי שלדברי קילדוף יגרום למחיר הזהב השחור לרדת הוא ברור מאליו: "אנחנו עדיין נמצאים בתקופת עודף היצע של כ-1.5 מיליון חביות ביום". 

קילדוף בוחר להתעלם מכמה הפרעות בדרך שהורסות את התאוריה שלו ובינתיים גורמות לזינוק במחיר הנפט, כמו שריפת הענק בקנדה או בעיות ייצור בניגריה. אלה לדבריו, "ניתנות לתיקון בקלות".