מתחילת מאי: 11 חברות היי-טק ישראליות גייסו 216 מיליון דולר

לכחצי מהיקף זה, 100 מיליון דולר, אחראית חברה אחת ויחידה, ויה (Via) שפיתחה פלטפורמה להפעלת תחבורה ציבורית-שיתופית ■  אאוטבריין השלימה סבב גיוס של 45 מיליון דולר

מתחילת חודש מאי, דהיינו במהלך 15 הימים האחרונים, 11 חברות סטארט-אפ ישראליות הודיעו על גיוס כולל של 216.3 מיליון דולר, כך עולה מבדיקת "גלובס". לכחצי מהיקף זה, 100 מיליון דולר, אחראית חברה אחת ויחידה, ויה (Via) שפיתחה פלטפורמה להפעלת תחבורה ציבורית-שיתופית. לצורך ההשוואה - למרות שחודש מאי עדיין לא הגיע לסופו - באפריל מדובר היה על 22 חברות, וסך גיוס של 220.4 מיליון דולר, כלומר חצי במספר החברות אך כמעט אותו היקף גיוס.

ועכשיו לגיוס האחרון: באופן יחסית חריג לחברות ישראליות, בחרה אאוטבריין להודיע על השלמת סבב גיוס של 45 מיליון דולר - מכובד לכל הדעות - רק בבלוג שלה. בלי יח"צ ישראלי ששולח הודעה בעברית לכל מען דבעי ובלי הפצת הודעה באנגלית דרך PR newswire. אולי זה בגלל שרוב הגיוס - 30 מיליון דולר - בוצע למעשה לפני קצת למעלה משנה, לפני שהחלה ההאטה בתעשיית הטק? אולי זה בגלל שיתר הגיוס, 15 מיליון דולר, היה ממשקיעים קיימים ולא חדשים, שזה מצביע על אטרקטיביות נמוכה יותר של החברה בקרב משקיעים חדשים?

כך או אחרת, לזכותה של אאוטבריין, חברת המלצות התוכן, צריך לזקוף את יכולתה להמשיך לגייס כספי הון סיכון, 10 שנים לאחר הקמתה, כשהנפקה או מכירה עדיין לא נראות באופק. בסופו של דבר, קרנות הון סיכון רוצות וצריכות אקזיט, ובמקרה של אאוטבריין - שגייסה מאז הקמתה 164 מיליון דולר, לא משהו שהולך ברגל - אחת משתי אופציות אלו לא נראית כעת רלוונטית, על אחת כמה וכמה כשהשוק הראשוני להנפקות טק עדיין לא מתאושש.

אאוטבריין, נזכיר, מתמחה בהפניות טקסטואליות או מבוססות וידיאו בתחתית או בצדי כתבות באתרי אינטרנט, שמטרתן להשאיר את הגולש בתוך האתר לזמן ממושך יותר על ידי יצירת עניין בכתבה אחרת או להפנות אותו לכתבה באתר חיצוני. לחיצה של הגולש על קישור לכתבה באתר חיצוני מחייבת אותו לשלם לאאוטבריין על הפניית הגולש, וחלק מהכסף הולך לאתר המקורי שהפנה את הגולש. כך לאתר המקורי יש מקור הכנסות ולאתר החיצוני יש יותר תנועת גולשים. את הגיוס בשנה שעברה הובילה קרן הפרייבט אקוויטי Susquehanna. יתר המשקיעים בחברה הם, בין היתר, קרנות ג'מיני וכרמל.

ירון גלאי, מייסד ומנכ"ל, בחר בבלוג של החברה לסכם את השנה האחרונה, ובעיקר את הרבעון האחרון, אבל תכל'ס לא חידש הרבה. גלאי טען כי ברבעון הראשון, שנחשב לחלש בשנה, אאוטבריין הייתה רווחית אך לא פרט מעבר לכך. לזכותו ייאמר שגם בסבב הגיוס הנוכחי הוא לקח חלק - די נדיר אצל יזמים - אבל סכומי השקעתו לא ידועים.

הגזרה הישראלית מי גייסה וכמה מתחילת מאי
 הגזרה הישראלית מי גייסה וכמה מתחילת מאי