רשות ההגבלים לא תתנגד למכירת מגה ליינות ביתן

מחר ידון ביהמ"ש בעתידה של מגה ■ הנאמנים ימשיכו לתמוך בהצעת יינות ביתן ■ רמי לוי שיפר את הצעתו ב-90 מיליון שקל, ומוטי בן-משה הוסיף 50 מיליון ■ טיב טעם: הנאמנים הפלו אותנו

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

רשות ההגבלים העסקיים אינה צפויה להתנגד למכירת מגה לרשת יינות ביתן. ל"גלובס" נודע כי מסר ברוח זו הועבר לנאמני הרשת - עו"ד אהוד גינדס, עו"ד אמיר ברטוב ורו"ח גבי טרבלסי - כבר לפני חודשים אחדים, כאשר החל הליך המכירה של הרשת. במקביל הבהיר בשעתו משרד הממונה על ההגבלים כי לא יאשר את מכירת מגה לרשת רמי לוי שיווק השקמה, מחשש לפגיעה בתחרות.

סוגיה זו צפויה לעלות מחר (ב') בדיון שיקיים שופט בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, אילן שילה, בעתידה של מגה, וזאת בעקבות פנייתו של בנק מזרחי-טפחות לבית המשפט. לטענת הבנק, מגה ערבה יחד עם אלון רבוע כחול, החברה-האם, לחובות כלפי הבנק, העומדים על כ-150 מיליון שקל.

בשבוע שעבר הודיעו נאמני הרשת לבית המשפט כי הם ממליצים לאשר את מכירת רשת מגה לרשת יינות ביתן, שבעליה נחום ביתן הציע 275-325 מיליון שקל עבור הרשת. מאז פנו כל שאר המציעים והביעו התנגדות למכירה ליינות ביתן, או שיפרו את הצעתם המקורית. 

הנאמנים מצדם מתכוונים להמשיך לתמוך בהצעה של רשת יינות ביתן, לטענתם בשל חסרונות בהצעותיהם של המתמודדים האחרים.

מקצה שיפורים של רמי לוי ובן-משה

רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, הודיע בסוף השבוע כי יוסיף 90 מיליון שקל להצעת הרכישה שלו, כך שזו תעמוד על 322 מיליון שקל, סכום שיכול לעלות עד ל-332 מיליון שקל.

ההצעה של לוי כוללת תשלום של 222 מיליון שקל במזומן ובתשלומים, כלומר - 80 מיליון שקל במזומן והיתרה ב-36 תשלומים. יתרת הסכום תשולם במניות של רשת רמי לוי שיווק השקמה.

מבחינת הנאמנים, הצעתו של לוי כרוכה בסיכון רגולטורי, בשל הודעתו המפורשת של משרד הממונה על ההגבלים העסקיים כי לא יאשר את מכירת הרשת ללוי בשל חשש לפגיעה בתחרות. השופט שילה זימן לדיון מחר נציג מוסמך של משרד הממונה על ההגבלים העסקיים, שקרוב לוודאי יידרש לסוגיה.

אמנם לרשת יינות בית 71 סניפים, אך מחזור מכירותיה הכולל עומד על 3 מיליארד שקל בשנה ללא מע"מ. לרמי לוי שיווק השקמה יש כמחצית ממספר הסניפים שיש ליינות ביתן, אך מחזור מכירותיו הסתכם אשתקד ב-4 מיליארד שקל, ללא מע"מ וללא מכירות הסניפים שבזכיינות, כך שהיקף מכירותיו גדול בכ-33% ממחזור המכירות של יינות ביתן. עם זאת, שתי הרשתות נחשבות לרשתות קמעונאיות גדולות.

איש העסקים מוטי בן-משה הכריז גם הוא בסוף השבוע על שיפור הצעתו לרכישת מגה ב-50 מיליון שקל, אם כי ההצעה המשופרת טרם נשלחה אל הנאמנים.

כזכור, נאמני הרשת אינם תומכים במכירה לבן-משה, מכיוון שהצעתו כורכת את עסקת מגה עם אישור הסדר הנושים בחברה-האם, אלון רבוע כחול, וכן בשל העובדה שבן-משה דרש כי הנאמנים יוותרו על טענות כלפי נושאי משרה בחברה-האם וכן כי ישלמו מקופתה של מגה התחייבויות וערבויות שנתנה החברה-האם לחברות האשראי ולנושים נוספים.

טיב טעם: "חוסר שוויון ושקיפות"

מציעה אחרת, קבוצתו השר לשעבר, שלום שמחון, מסרה כי היא שוקלת לעתור לבית המשפט אישית נגד נאמני מגה, וזאת מאחר שהנאמנים לא בחנו לעומק את הצעת הקבוצה בשל היעדרה של ערבות בנקאית בסך 40 מיליון שקל - תנאי להשתתפות במכרז. הקבוצה טענה כי הנאמנים קידמו את הצעתו של ביתן באמצעות "מניפולציה של מספרים" וכי הצעתם למעשה טובה יותר.

גם רשת טיב טעם, שבבעלותו של איש העסקים חגי שלום, הגישה התנגדות למכירת מגה ליינות ביתן, וביקשה לקבל אפשרות לשפר את הצעתה, בטענה כי הופלתה על-ידי הנאמנים. הבוקר (א') הגישה הרשת התנגדות לבית המשפט המחוזי בלוד, ובה נכתב כי היא מודרה מהליך ההתמחרות שקיימו הנאמנים עם מתמודדים אחרים ואשר בעקבותיו שיפרו רשת יינות ביתן ומוטי בן-משה את הצעותיהם.

לטענת הרשת, בכל השיחות עם הנאמנים הם הצהירות כי בנוסף לטיב טעם יש רק שני מציעים נוספים, לוי ובן-משה, וכי "הצעתה של טיב טעם עדיפה עליהם".

עוד טוען בא-כוחה של טיב טעם כי יינות ביתן הגישה את הצעתה באיחור, "דבר שמחייב כשלעצמו את פסילת הצעתה". בנוסף, נטען, "הצעתה של טיב טעם היא העדיפה, הן בתנאיה הכספיים והן בסיכויי היתכנות העסקה, על פני יתר כל ההצעות, לרבות על פני הצעתה של יינות ביתן".

בפנייתה לבית המשפט ציינה הרשת כי "לאחר הגשת ההצעות קיימו הנאמנים הליך זוטא של best and final... שבמסגרתו התבקשו המציעים האחרים לשפר את ההצעות שהוגשו על-ידם, כאשר חלקם הסכימו לכך, וחלקם סירבו, אלא שהליך כזה לא נוהל כאמור על-ידי הנאמנים מול טיב טעם.

"לאור כל האמור לעיל", מסכם בא-כוחה של טיב טעם, "עולה כי ההליך שנוהל על-ידי הנאמנים לקה בפגם חמור של חוסר שוויון וחוסר שקיפות... תיקון האפליה שננקטה כלפי טיב טעם מחייב לאפשר לה לשפר את הצעתה בדיוק כפי שהוצע הדבר ליינות ביתן, לרמי לוי ולבן-משה, וכך מתבקש בית המשפט להורות לנאמנים לפעול".

מגה?קרבות
 מגה?קרבות