סלקום וגולן במו"מ להסכם לפיו גולן תהיה מפעילה וירטואלית

ההסכם יוצג למשרדי התקשורת והאוצר, שיידרשו להחליט האם להסכים לו וכך ישאירו את גולן כשחקן בשוק - או שיתנגדו לו ואז יובילו את גולן לפירוק

מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב
מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב

משרד התקשורת לא אומר מאומה בעניין עתידה של גולן טלקום, אך בינתיים סלקום וגולן מנהלות משא-ומתן על התנאים המסחריים שיאפשרו לגולן טלקום להישאר בשוק כמפעילה וירטואלית. גם אם המשרד יסכים להסב את רישיונה של גולן למפעיל וירטואלי, דבר שכרגע מוטל בספק - ייתקל המהלך בהתנגדות חזיתית חריפה של קרוב לוודאי מרבית השחקנים בשוק, מה שאומר שנתיב המילוט להישארותה של גולן בשוק הסלולר בישראל כלל אינו מובן מאליו.

למעשה, נכון יותר לומר שההישארות של גולן להישאר בשוק תלויה אך ורק ביכולת של משרד האוצר ללחוץ על משרד התקשורת להסכים למהלך של הסבת הרישיון של גולן למפעיל וירטואלי. במלים אחרות, כפי שנכתב כאן כבר בעבר, האם יוכל שר האוצר משה כחלון ללחוץ על ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו להסכים למתווה כזה, למרות הלך-הרוח בקרב הדרג המקצועי במשרד התקשורת שאינו נוטה לאופציה זו.

סלקום וגולן מנהלים בשבועות האחרונים משא-ומתן על עתיד שיתוף-הפעולה ביניהן, וזאת בעקבות דחיית בקשת המיזוג. הסכם המיזוג ביניהם קובע כי במקרה שאין אישור לעסקה מהמדינה, הצדדים חוזרים לדון בהסכם חדש לאיחוד רשתות. מכיוון שהסכם איחוד רשתות לא בא בחשבון מבחינת גולן בשל העלויות הגבוהות שלו, האופציה הרלוונטית היא לפנות למסלול של הסבת הרישיון למפעיל וירטואלי. 

למרות שהיה די ברור שהצדדים יפנו לערעור בבית הדין להגבלים עסקיים במקרה של דחיית המיזוג, נראה כי כרגע הנטייה היא לא לערער, בעיקר בשל משך הזמן של תהליך כזה ואי-הוודאות הכרוכה בכך. לכן, המטרה היא למצוא מסלול שיאפשר מצד אחד לגולן להימנע מהליכה לפירוק, ומצד שני לאפשר לסלקום להבטיח את מירב התמורה מגולן, שכן במקרה שגולן מתפרקת, קיימת סכנה לחובות שלה כלפיה - חובות שאינם מובטחים. לכן מבחינת סלקום, בהינתן שמיכאל גולן לא מוכן להגיע להסכם איחוד רשתות מלא כפי שהיו רוצים באוצר ובמשרד התקשורת, המטרה היא לנסות ולהוציא מגולן את המירב שהיא יכולה בתנאים חדשים.

ככל הידוע, הסכם חדש בין הצדדים מתגבש בימים אלה ויוצג בקרוב למשרד התקשורת. מיכאל גולן כבר מבין שהוא יידרש לשלם קנסות בשל הפרות הרישיון שלו ובשל העובדה שהוא מחזיר את רישיונו ומבקש רישיון חדש. השאלה היא גובה הקנסות שיידרש לשלם. כאן הערכה היא שהקנסות יהיו בגובה כזה שעדיין יהיו כדאיים להישארותו בשוק תחת הסכם חדש עם סלקום ורישיון של מפעיל וירטואלי.

אלא שכאן כפי שציינו יש סיכון גדול, בשל ההתנגדות של פרטנר, פלאפון והוט מובייל, שסביר להניח שיעתרו לבג"ץ במקרה כזה. מבחינת גולן, היא מחזירה את התדרים שקבלה בדור השלישי ובדור הרביעי, וההפרה הרלוונטית שהמשרד יוכל לקנוס אותה נוגעת לפירוק הרשת שלה, הפרה שכבר ברור לה שתתקשה לחמוק ממנה והיא מסתכמת ב-30 מיליון שקל קנס.

ברקע הדברים צריך לזכור גם שישנה עתירה של פרטנר שתידון בקרוב בשל אי-האכיפה של משרד התקשורת את תנאי רישיונה של גולן. פרטנר תגיש בג"ץ נוסף במקרה של הסבת הרישיון.

הגם שמבחינת גולן מדובר במהלך של אין ברירה, הרי שסביב השיקולים של סלקום יש גם כן סימני שאלה גדולים. האם סלקום תסכים לאפשר לגולן כמפעיל וירטואלי מחירים שיאפשרו לו להמשיך למכור במחירים שוברי שוק? קשה להאמין שסלקום תגיע לסיכום שיאפשר לגולן להמשיך ולקרוע לה את הצורה.

 

יש גם את שאלת החוב של גולן. באיזו צורה תמחל סלקום לגולן על חלק מהחוב? משקיעים של סלקום יכולים לא לקבל בהבנה החלטה שאומרת שמוותרים לגולן על חובות, והוא בתמורה אמנם משלם לסלקום על שימוש ברשת שלה, אבל נשאר בשוק וממשיך לזנב בה. 

מבחינת הרגולטור - וזה כנראה מה שחשוב - האוצר רוצה לראות את גולן ממשיכה לפעול בשוק בכל מחיר ולהמשיך את גן העדן הווירטואלי של מחירים נמוכים לצרכנים. המטרה העילאית היא לשמור את גולן פעילה בכל צורה שהיא. במקרה של עתירות לבג"ץ, זה מה שיגידו, שבאין ציפור שיר גם עורב ייחשב לזמיר.