צפי לתוצאות חלשות יחסית בדוחות הבנקים שיפורסמו השבוע

הבנקים בישראל צפויים לפרסם את תוצאותיהם השבוע ■ התוצאות שתפורסמנה צפויות להיות חלשות יחסית, בעיקר עקב האינפלציה השלילית והורדת מס החברות שצפויות להשפיע על התוצאות

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

עונת הדוחות בעיצומה, והבנקים בישראל צפויים לפרסם את תוצאותיהם השבוע. בסקירה שפורסמה מטעם לידר שוקי הון נטען כי התוצאות שתפורסמנה צפויות להיות חלשות יחסית, בעיקר עקב האינפלציה השלילית והורדת מס החברות שצפויים להשפיע עליהן.

כך, האינפלציה השלילית ברבעון עמדה על שיעור של 0.9%- וצפויה לפגוע בהכנסות המימון (לבנקים עודף נכסים צמודי מדד). עם זאת, יש לציין כי גם ברבעון המקביל אשתקד וגם ברבעון האחרון של שנת 2015 נרשמה אינפלציה שלילית, כך שלא צפויה הרעה בהשוואה לרבעונים אלה.

אמנם בטווח הארוך הורדת מס החברות צפויה לתרום לרווחים, אולם ברבעון הנוכחי מסתמנת פגיעה חד פעמית של עשרות מיליון שקל בבנקים הבינוניים ושל כ-120-130 מיליון שקל בבנק הפועלים ובבנק לאומי כתוצאה מהורדת המס. זאת, מאחר שבבנקים המיסים הנדחים רשומים כנכס.

נוסף על כך, צפויים לבוא לידי ביטוי השפעה שלילית של הצמיחה הנמוכה במשק, המשך ההשפעה השלילית של הריבית הנמוכה הפוגעת ברווחי המימון וכן השפעה של הירידה בשער הדולר הפוגעת ברווחים ומשליכה על ההון המתורגם לשקלים.

עם זאת, ישנם גם מספר גורמים שצפויים לקזז חלק מהפגיעה בבנקים ברבעון. ביניהם, הפרשות נמוכות להפסדי אשראי על רקע המצב היציב של המשק ושל שוק הדיור, האבטלה הנמוכה והעובדה שאין חברות נוספות שנכנסו לבעיות בשנה האחרונה.

כמו כן, ברבעונים האחרונים מסתמן תהליך של גידול משמעותי יותר באשראי והוא צפוי לתרום מעט להכנסות המימון. לכך מצטרפים גם מהלכי ההתייעלות שנעשו בבנקים ברבעונים האחרונים המביאים לבלימה ולקיטון קל בהוצאות השכר בבנקים וההערכה היא כי מגמה זו תימשך.

עוד יש לציין כי לצד החשש מפגיעה עתידית בתוצאות, ניתן להצביע על נקודות חיוביות לגבי התוצאות בעתיד. הבנקים כבר נמצאים סביב יחסי ההון הנדרשים, ובנוסף תוצאות אלה משקפות אינפלציה וריבית שסביר שיהיו גבוהות יותר ושיתמכו בעלייה בהכנסות המימון.