פלאי הטכנולוגיה: כך מחפשים מטמון אבוד במעמקי הים

בשנת 1993 התגלה מיקומה של אוניה שטבעה לפני מאות שנים, אבל מאז ועד היום לא חולצו מתוכה הפריטים ההיסטוריים בשל הסיכון שבשליחת צוללנים לעומק שכזה ■ צפו בפתרון המרשים שנמצא לבעיה

רובוט צוללן / צילום: מהוידאו
רובוט צוללן / צילום: מהוידאו

באדיבות אילן גלר, וואלה!

"לה לונה" (הירח) היא אוניית מלחמה שנבנתה עבור המלך הצרפתי לואי ה-14 וטבעה לפני מאות שנים בלב ים. מיקומה ידוע זה מכבר לחוקרים ולהיסטוריונים, אך עד כה לא הייתה שום אפשרות פרקטית להגיע אליה כיוון שהאוניה שוכבת על קרקעית הים התיכון, מול חופי צרפת.

הספינה אמנם התגלתה בשנת 1993 על-ידי צוללת, אך מאז אף אחד לא נגע בה מאחר שהיא מונחת בעומק של 90 מטר - עומק שאליו צוללנים מתקשים להגיע ולבצע בו עבודות עדינות. הפתרון החדשני שבחרו החוקרים הוא רובוט צוללן דמוי אדם בשם OceanOne, המאפשר לחוקרים לסייר בתוך שלד האוניה ממש כאילו היו שם.

OceanOne ניחן באינטליגנציה מלאכותית, המאפשרת לו להגיב בזריזות ולנווט בכוחות עצמו מתחת לפני הים, כשהוא גם באותה עת ניתן לשליטה. בדרך זו הצליח החוקר אוסמה קטיב מאוניברסיטת סטנפורד לצלול למעמקי המים, לסייר בתוך האוניה ואפילו לאסוף מתוכה חפצים שאותם הוא העביר למעבדות האוניברסיטה, כל זאת מבלי שנאלץ אפילו להרטיב אצבע.

"האפשרות להפעיל צוללן בעל כישורים דומים לאלה של אדם מבלי להקריב את גופו של הצוללן ולסכן את חייו היא פשוט מדהימה", סיכם החוקר הנרגש את החוויה בעבודה עם הרובוט הצוללן.