סערה באפריקה: מחזיקי האג"ח ינסו להשתלט על החברה ולממש נכסים

ככל הנראה הבנק הרוסי יממש את העיקול על אפימול ■ מחזיקי האג"ח דורשים מלבייב הזרמה של 500 מיליון שקל כתנאי להישארותו בחברה

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

איש העסקים לב לבייב מרים ידיים ומכניס את אפריקה ישראל להסדר חוב שני. כפי שפורסם ב"גלובס", בתקופה האחרונה ההחרפה במשבר ברוסיה הביאה את הבנק הרוסי שהלווה כסף לאפי פיתוח לשלוח מכתב לחברה כי החברה מפרה את התחייבויותיה, ולכן בכוונתו להעמיד את ההלוואות שנתן לה לפירעון מיידי.

מחזיקי האג"ח של החברה נזעקו ודרשו לכנס את המחזיקים הגדולים כדי לבחון צעדים להביא לפירעון החוב אליהם שמסתכם בכ-3 מיליארד שקל. בחברה טענו כי הם מקיימים מו"מ עם הבנק הרוסי, ולמרות שפג האולטימטום של הבנק לחברה, נשמעו בכיריה אופטימיים.

 

מהודעה שמפרסמת החברה בשעה האחרונה עולה כי בכוונתה להיכנס למו"מ עם כל מחזיקי האג"ח במטרה לפרוס את החובות מחדש.

מחזיקי האג"ח הגדולים הודיעו לנאמן על סדרות האג"ח כי הם מסמיכים אותו (ודורשים ממנו) למנות מעריך שווי לנכסי אפריקה ישראל, לקראת מהלך משמעותי של השתלטות על החברה ומכירת נכסיה. המחזיקים הגדולים דורשים מלבייב להזרים סכום של 500 מיליון שקל עד מיליארד שקל כתנאי להישארותו בחברה.

מניתוח שנעשה לסדרה כ"ח עולה כי גם אם הבנק הרוסי יממש את העיקול על אפימול, הרי שפירוק אפריקה ישראל יניב להם החזר שבחישוב שמרני יעמוד על כ-50 אגורות לשקל ובחישוב שמרני פחות אף 70 אגורות לשקל, כך שבפועל כדי לצמצם את נזקי הסדר החוב הרי שמחזיקי האג"ח מעדיפים להשתלט על החברה, לפרק אותה ולהיפגש עם הכסף.

יש לציין כי ללא אפימול אין כמעט סיכוי להחזר מלוא החוב של אפריקה ישראל, גם אם כלכלת רוסיה תחזור לעוצמתה מלפני המשבר הגדול.

בהודעת החברה נכתב כי בתקופה האחרונה, כפועל יוצא מהחרפת הקונפליקט המדיני-פוליטי בין רוסיה לבין אוקראינה שגרר הטלת סנקציות כלכליות על רוסיה על-ידי הקהילה הבינלאומית, לצד ירידה דרמטית במחירי הנפט בעולם ופיחות חריף בשער החליפין של הרובל לעומת הדולר, נקלע המשק הרוסי למשבר עמוק, שטרם ניתן לעמוד בבירור על סיומו בטווח הקצר ואף מעבר לכך.

השלכותיו של משבר כלכלי נרחב זה, לא פסחו על החברה-הבת המהותית של החברה, אפי פיתוח, המרכזת את נכסיה ופעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה. החברה ספגה שחיקה מתמשכת בהכנסותיה וברווחיה ורשמה הפחתות בהיקף מצטבר של מאות מיליוני דולר בשווי נכסי הנדל"ן להשקעה שלה.

עוד נכתב בהודעת החברה כי הבנק הרוסי בוחן פירעון של ההלוואות שהעמיד לאפי פיתוח בתמורה למימוש נכסים מהותיים, כלומר מימוש אפימול - הנכס המרכזי של אפי פיתוח. נראה בשלב זה כי בעלי האג"ח ייאלצו לפעול במהירות כדי שלא ייוותרו ללא הנכס המרכזי עליו בנו לריקוברי של האג"ח של החברה.