ירידה במכירות כיל; נפילה של 56% ברווח ל-85 מיליון דולר

הכנסות כיל הסתכמו ברבעון החולף ל-1.265 מיליארד דולר ■ הסיבות לירידה במכירות: ירידה בכמויות המכירה ובמחירי המכירה, מכירת פעילויות שאינן ליבה ושינויים בשערי חליפין

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

החולשה בשוק הדשנים העולמי פוגעת בכיל. החברה, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, הציגה ירידה של כ-10% בהכנסות הרבעון הראשון של 2016 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.3 מיליארד דולר. זאת על רקע ירידה בכמויות האשלג שמכרה, לצד נסיגה במחירים. בשורה התחתונה דיווחה כיל על רווח נקי של כ-66 מיליון דולר, צניחה של כ-70% בהשוואה לרבעון המקביל.

הרווח התפעולי ברבעון הסתכם ב-107 מיליון דולר, צניחה של 66% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי המתואם (בנטרול הפרשות לפרישה מוקדמת ופיצויים לעובדים לעומת נטרול השפעת שביתת העובדים ונטרול רווחי ההון ממימוש פעילויות של החברה ברבעון המקביל ב-2015) הצטמק בכ-58% והסתכם ב-115 מיליון דולר.

בכיל מציינים כי שוק האשלג מושפע לרעה מעיכוב בחתימת החוזים ל-2016 עם סין, המהווה טריגר לשווקים אחרים ומספקת בסיס השוואה למחירים בהמשך השנה. עם זאת, החברה "המשיכה את הייצור בקצב מלא, ותהיה בעמדה ממנה תוכל להגיב במהירות כשהפעילות תשוב לשגרה".

על רקע עיכוב בחתימה על חוזים חדשים עם לקוחות בסין וירידה במשלוחים להודו, כמות האשלג שנמכרה ברבעון הייתה נמוכה בכ-174 אלף טונות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשל הירידה החדה במחירי הדשנים בשנה האחרונה, ולאור המגמה המתמשכת של אי-ודאות בשוקי הסחורות החקלאיות, החליט דירקטוריון כיל לצמצם את שיעור חלוקת הדיבידנדים של החברה מעד 70% מהרווח לרמה של עד 50% מהרווח הנקי בשנים 2016 ו-2017. עבור הרבעון הנוכחי תחלק כיל דיבידנד בהיקף של כ-35 מיליון דולר, 3 סנטים למניה.

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל, ציין כי "המודל העסקי המאוזן של כיל ממשיך למתן את השפעת המגמה השלילית בשוק הדשנים. מגזר המוצרים התעשייתיים שלנו השיג תוצאות חזקות, הודות לעלייה במחירי הברום ולמכירות חזקות של מעכבי בעירה פולימריים, וכן בזכות יישום צעדי התייעלות. יחידת תוספי המזון המיוחדים שלנו רשמה מכירות חזקות של מוצרי חלבון חלב ופתרונות משולבים.

"בחודשים האחרונים אנחנו מניעים מהלך לשינוי מבנה החברה, כדי לרתום את יכולות החברה לצרכיה העסקיים, ולשפר את יכולות הביצוע שלה ואת האוריינטציה השיווקית. בהמשך, המבנה החדש צפוי ליצור הזדמנויות התייעלות נוספות".