הירידה בהיצע הנפט לא תימשך לאורך זמן

למרות הסימנים להידללות היצע-היתר בנפט, מעטים מאמינים שמצב זה יהפוך לקבוע - ונראה כי האיזון שהושג הוא זמני, וכי רבים הגורמים הצפויים להעלות שוב את ההיצע ■ מיהן תעודת הסל על הנפט ?

שדה נפט בבצרה, עיראק / צילום: רויטרס
שדה נפט בבצרה, עיראק / צילום: רויטרס

שוק הנפט התחיל לומר שלום להיצף העולמי של הנפט הגולמי - אבל הפרידה הזו אולי מוקדמת מדי. למרות שכמה סוחרים ואנליסטים מסכימים שהיצע-היתר של הנפט הגולמי, שהיכה בשוק במשך יותר משנתיים, מידלדל, או אפילו הופך לגירעוני, אך מעטים מאמינים שזה מצב שיהפוך לקבוע.

"הפסקות הפקה בקנדה ובניגריה עוזרות להחזיר את השוק לאיזון, אבל הן זמניות מטבען", אומר מאט סמית, מנהל יחידת מחקרי הסחורות ב- ClipperData. לדבריו, "השוק אמור להתקרב לאיזון מאוחר יותר השנה, כאשר התפוקה בארה"ב תמשיך לרדת, ויצטרפו אליה ירידות קטנות יותר אבל מצטברות בכמה אזורים נוספים, ממקסיקו דרך הים הצפוני עד קזחסטן".

בסקירה מיום שני השבוע העלו כלכלני גולדמן זאקס את תחזית מחיר הנפט הגולמי WTI מטקסס במחצית השנייה של 2016 מ-45 דולר לחבית ל-50 דולר לחבית. "השוק ממשיך לספק את מנת ההפתעות שלו, עם מחירים נמוכים שגורמים הפרעה בתפוקה בניגריה, עלייה בתפוקה באיראן וביקוש גבוה יותר", הם כתבו. להערכתם, "שוק הנפט עבר מקרוב לרוויה ביכולת האחסון שלו לגירעון בהיצע הרבה יותר מוקדם מכפי שחשבנו".

 

מחיר הנפט  מסוג WTI קיבל ביום שני זריקת עידוד מהדיבורים על גירעון בהיצע, וננעל ב-47.72 דולר לחבית, המחיר הגבוה ביותר בשוק החוזים מאז נובמבר.

גולדמן זאקס צופה ברבעון השני (הנוכחי) של השנה היצע של 95.63 מיליון חביות נפט גולמי ביום, מול ביקוש של 95.7 מיליון חביות, כלומר גירעון היצע של 71,000 חביות ביום. אבל חזרה לתפוקה רגילה בניגריה והגדלת תפוקה באיראן ובעיראק - וסיבות נוספות - צפויות להחזיר את השוק להיצע-יתר של 258 אלף חביות ביום ברבעון הראשון של 2017.

כתוצאה מכך צופים כלכלני גולדמן מחיר של 45 דולר לחבית ברבעון הראשון של 2017, והמחיר יגיע ל-60 דולר לחבית רק ברבעון הרביעי של השנה הבאה.

מחיר ה-WTI ירד מ-30 דולר לחבית בפברואר, ומאז הוא עלה בדרך כלל, אם כי לא באופן עקבי.

מתיו פרי, אנליסט נפט בכיר בסוכנות האנרגיה הבינלאומית, אומר שמה שהפתיע אותו יותר מכל בשוק עד כה השנה הם שני הגורמים המנוגדים שקשורים להיצע: המהירות שבה איראן חזרה להיצע מלפני תקופת העיצומים, והמספר הגדול של שיבושי ההפקה במקומות האחרים". בקנדה הסיבה לירידה בהפקה היתה דליקות ענק, ובניגריה ולוב הסיבה היתה עימותים. בוונצואלה המצב הכלכלי אחראי לשיבושי ההפקה.

כאשר המשבר בוונצואלה מחריף, יש סכנה שהחברות המערביות בה יפנו את עובדיהן, מה שיגרום לקריסת ההפקה", אמר רוברט ווהבה, מנהל תיקים של משאבי טבע בבוסטון קומפני מקבוצת BMY מלון.

"בכל יום אפשר לבחור את הסיבה לתנודות בשוק - והמסקנה היא שהשוק קרוב לאיזון ללא יכולת הפקה נוספת שתאזן מתיחות גיאופוליטית כלשהי", הוא אמר.

נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית רק מתחילים לחשוף איזון בין ההיצע לביקוש. דוח הנפט החודשי של הסוכנות, שפורסם במחצית מאי, הראה שהיצע הנפט הגולמי העולמי באפריל היה 96.2 מיליון חביות ביום , ואילו הביקוש נאמד ב-95.8 מילון חביות ביום בממוצע שנתי.

"זהו קרב צמוד, אבל השוק בהחלט קרוב מאד לאיזון", אמר פרי. "אני הייתי מסיק שהעלייה החדה בהיצע שנבנתה בחודשים האחרונים מתקרבת לסיומה".

פשיטות רגל של חברות נפט וקיצוצים בהשקעה תרמו גם הם להאטה בהיצע, אך גם הם יתהפכו בסופו של דבר.

העלייה בפשיטות הרגל "תוביל להתייצבות ההשקעות, והנכסים במגזר יעברו לידי חברות ממומנות ויעילות יותר", אמר רוב הוורת, אסטרטג השקעות בכיר במחלקת הלקוחות הפרטיים ביו.אס בנק. לדבריו, "התחזקות המחיר האחרונה משקפת שיבושים זמניים בהפקה הלא-אמריקאית, שצפויה לעודד הפקה והשקעה יציבות יותר בארה"ב ברבעון הקרוב".

גם ווהבה מודה ש"קשה לראות לאן המחיר הולך מכאן", אם כי הוא מניח שהנטייה היא להתחזקות המחיר.

"עם המלאים בארה"ב שנמצאים בשיא, והביקוש שממשיך לעלות, כל עוד ההשקעות בהפקה חדשה ממשיכות לרדת, מחיר הנפט צפוי לעלות עם פרסום נתונים חדשים", הוא אמר. "החשש היחיד שלנו הוא מהמהירות שבה ההיצע בארה"ב יכול להגיב, אבל ההשקעות הופחתו בצורה כה חדה, שיהיה קשה להפוך את המגמה בבת אחת".

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016