פתרון למתווה הגז: דלק ונובל הסכימו לסעיף יציבות חדש

בפגישת שר האנרגיה שטייניץ עם חברות האנרגיה הוסכם לאפשר לממשלות הבאות שיקול-דעת בשינויי מדיניות בתחום הגז הטבעי

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

סעיף היציבות במתווה הגז רוכך בצורה משמעותית. לאחר סדרת דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים בין צוות המשא ומתן הממשלתי לחברות הגז, הגיעו הצדדים להבנה. הצעת מחליטים בעניין תובא לאישור הממשלה כבר בימים הקרובים .

על פי הפשרה הנוכחית, הממשלה מבטיחה לפעול לטובת יציבות רגולטורית ל-10 שנים, אך לא מבטיחה שלא לשנות דבר, ולא תתנגד להצעות חוק פרטיות שיבקשו לערוך שינויים. זאת בניגוד לסעיף המקורי שכבל את ידיה של הממשלות הבאות ל-15 שנה ומנע הצעות חוק פרטיות שביקשו לחולל שינויים בתחומי מיסוי, שינויי הבעלות על מאגרים וייצוא. בכך, טוענים בממשלה, מאפשר הנוסח החדש לממשלות הבאות מרחב של שיקול-דעת לעריכת שינויי מדיניות בתחום הגז הטבעי.

במידה ואכן יתקיימו שינויים, מבטיחה הממשלה "לשקול בחיוב" אם לפצות בדרך כלשהיא את חברות הגז. בממשלה מחדדים כי לא מדובר בהתחייבות אלא ברצון טוב לשמור על אקלים השקעות יציב בישראל. "נבחן מהי התשואה המקובלת במאגרים דומים, ונשקול אם יש צורך בפיצוי" אמר גורם בכיר שלקח חלק במשא ומתן.

במארס האחרון, נזכיר, פסקו שופטי בג"ץ כי אישור מתווה הגז יותנה בשינוי פסקת היציבות. "פסקת היציבות נקבעה בחוסר סמכות, ודינה בטלות", נכתב בפסק הדין. "זאת מן הטעם שהיא נקבעה בניגוד לכלל הבסיסי במשפט המינהלי בדבר איסור על כבילת שיקול-הדעת של הרשות". השופטים העניקו לממשלה ולחברות הגז שנה לשנות את הסעיף.

 

יום לאחר מכן הודיע שר האנרגיה יובל שטייניץ כי יקים צוות מקצועי שיבחן את החלופות לסעיף היציבות. בראש הצוות עמד מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, והיו חברים בו נציגים מרשות הגז, הממונה על הנפט, אגף התקציבים, משרד המשפטים, ממונה על ההגבלים ומהמועצה הלאומית לכלכלה.

אחד המשתתפים בצוות אומר כעת כי "בנובל למעשה התקפלו. הם הבינו שזה מה שאנחנו מוכנים להציע ושעם זה הם מוכרחים לחיות. הם לא יכולים או מעוניינים להשתולל כי מאגר תמר הוא המאגר הכי רווחי שלהם, וכך צפוי לקרות גם עם לווייתן".

נזכיר, כי שטייניץ טען כבר מספר פעמים בעבר כי המדינה תיאלץ לפצות את נובל על פסילת סעיף היציבות. משרד האוצר, לעומת זאת, התנגד. רק בחודש שעבר טען הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי , כי " בג"ץ אישר 90% מהמתווה. הוא אישר את שאלת הבעלות, את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים ואת המחירים. חברות הגז צריכות כעת לגלות בגרות, לקחת אחריות ולפתח את לווייתן". הוא הוסיף, כי למרות שהמתווה לא יכלול את סעיף היציבות, לפחות לא כמו שנובל רוצה שהוא יהיה, "החברות יכולות להיות רגועות ולדעת שהמדינה תגן על הזכויות שלהן".

שטייניץ מסר כי "לאחר עבודה מאומצת, הצלחנו לגבש תחליף הולם לסעיף היציבות בהתאם לעקרונות שהתווה בג"צ, שמטרתו לייצר סביבה רגולטורית מעודדת השקעות. כולי תקווה, שפיתוח שדה הגז לוויתן שהחל בינואר האחרון יימשך כעת בהתאם ללוחות הזמנים המקוריים שנקבעו במתווה, ושכבר במהלך השנה ניתן יהיה לפתוח את המים הכלכליים של ישראל לחידוש חיפושי הגז והנפט באמצעות חברות אנרגיה בינלאומיות נוספות".

להלן התייחסות נובל אנרג'י להודעת משרד האנרגיה: נציגי נובל אנרג'י השתתפו בדיונים עם נציגי הממשלה במסגרת מאמצי הממשלה לגבש נוסחה ליציבות שתאפשר לנו להמשיך ולהתקדם עם פרויקט לוויתן בלוחות הזמנים שהוצבו. בדיונים אלה נובל לא ויתרה על זכויותיה המשפטיות. זו אבן-דרך חשובה המייצרת סביבת השקעות יציבה. נובל מחוייבת להמשיך לפעול יחד עם הממשלה להשיג את מטרתנו המשותפת שהיא להביא גז מלוויתן במועד המוקדם ביותר.

בדלק ביקשו שלא להגיב.