למרות הזינוק במניות הגז - הבורסה סיימה בירידות

חוזים שליליים בוול סטריט; ירידות באירופה ■ פרוטוקולי הפד: רוב להעלאת ריבית ביוני ■ מתווה הגז: סעיף היציבות ירוכך ■ ירידה חדה ברווחי הבנקים ברבעון הראשון

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בתל-אביב הסתיים (ה') בירידות שערים, על רקע נעילה יציבה אמש בוול סטריט. מניות הבנקים ירדו ביותר מ-1% לאחר שהציגו ירידה חדה ברווחים הרבעוניים. מנגד, מניות הגז זינקו בעקבות התפתחות מהותית במתווה הגז (על כך בהמשך). המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות חדות במקביל למגמה שלילית בחוזים העתידיים בוול סטריט. 

 

פרוטוקולי הפד חשפו כאמור כי מרבית חברי ועדת השוק הפתוח ( FOMC ) תומכים בהעלאת ריבית כבר בחודש יוני וזאת ככל שהנתונים שהיו אז לפניהם ימשיכו להצביע על שיפור בכלכלה האמריקאית. התגובות בשווקים לפרסום פרוטוקולי הריבית הייתה זינוק חד בדולר ובתשואות האג"ח הממשלתיות. כעת, החוזים על הריבית מצביעים על סיכוי של יותר מ-30% להעלאת הריבית ביוני, לעומת 12% בלבד לפני פרסום הפרוטוקולים.

בזירה המקומית, אומנם נתוני התמ"ג שפורסמו השבוע היו מאכזבים והצביעו על קצב צמיחה של 0.8% ברבעון הראשון, נמוך בהרבה מהתחזיות המוקדמות, אך אתמול פורסם נתון חיובי לפיו האוצר הצליח להפחית את יחס החוב-תוצר ב-2.1% ב-2015. (לסיפור המלא).

מניות האנרגיה בלטו במסחר. בתום מרתון פגישות שקיימו נציגי הממשלה וחברות הגז, הצדדים הגיעו אתמול לפשרה לפיה סעיף היציבות במתווה הגז ירוכך באופן משמעותי. על פי הפשרה הנוכחית, הממשלה מבטיחה לפעול לטובת יציבות רגולטורית ל-10 שנים, אך לא מבטיחה שלא לשנות דבר. נציין את דלק קידוחים , רציו  ואבנר . (לסיפור המלא).

"להערכתנו, המגעים במערכת הפוליטית והחשש משינוי פוליטי משמעותי בטווח הקצר (ובמיוחד חשש מהצטרפות המחנה הציוני לממשלה), היוו זרז להחלטתה של נובל להתפשר על פסקת היציבות", מציינים בירושלים ברוקראז'.

 

עונת הדוחות לרבעון הראשון נמצאת בעיצומה, והיום דיווחו הבנקים הגדולים. הפועלים  דיווח על ירידה של כ-16.5% ברווח הנקי לרמה של 674 מיליון שקל. ההכנסות הסתכמו בכ-3.5 מיליארד שקל. גם לאומי  דיווח על ירידה חדה ברווחי הרבעון הראשון, לרמה של 459 מיליון שקל, לעומת כ-1.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. דיסקונט  דיווח על ירידה של כ-30% ברווח הנקי ל-179 מיליון שקל. ההכנסות מריבית נטו עלו ב-3.6% לרמה של 1.057 מיליארד שקל.

אתמול דיווח מזרחי טפחות   על גידול של כ-16% ברווח הנקי ל-288 מיליון שקל ברבעון הראשון. ההכנסות ממימון צמחו גם הן בעיקר בשל הגידור המתמשך בסגמנט ההלוואות לדיור.

המניות והאג"ח של אפריקה ישראל  המשיכו להיסחר תחת לחץ על רקע הודעת החברה לפיה בכוונתה לפתוח במגעים להסדר חוב נוסף.