ירידות שערים בסיום המסחר באירופה; נעילה מעורבת באסיה

היום יתקיים כינוס המדיניות המוניטרית של הבנק האירופאי המרכזי ■ הדולר מתחזק בעקבות הספקולציות להעלאת הריבית בארה"ב ביוני ■ מאקרו: הזמנות המכונות ביפן זינקו ב-5.5% באפריל

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

הבורסות באירופה סגרו היום (ה') בירידות שערים, על רקע הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה שפורסמו אתמול והגבירו את הספקולציות שלפיהן הבנק המרכזי יעלה את הריביות כבר בחודש יוני. 

 

כתוצאה מסוגיית הפד, החל הדולר במגמת התחזקות מול המטבעות המובילים בעולם שמביאה לירידה במחיר הנפט ובמחירי המתכות. כתוצאה מכך, ניכרה ירידה במניות של חברות הכרייה וביניהן מניות החברות אנגלו אמריקן , ו-Fresnillo .

לעומתן, המניות של חברת האנרגיה הצרפתית Technip  עלו לאחר שזו הכריזה על מיזוג מניותיה עם החברה האמריקנית FMC .

חברת התרופות הגרמנית Bayer  ריכזה עניין לאחר שחברת הזרעים האמריקאית מונסנטו  אישרה שהיא קיבלה הצעה ממנה. לפי שעה, אין פרטים קונקרטיים הנוגעים להצעה, אך ברויטרס מעריכים כי מדובר בעסקה בשווי של עשרות מליארדי דולרים.

חברת הכימיקלים הגרמנית Merck KGaA  דיווחה כי הרווח לפני ריבית מיסים פחת והפחתות שלה עלה ב-27% ברבעון הראשון של השנה. 

מניות חברת הנסיעות הבריטית  Thomas Cook  לדיווח על ירידה ב-5% בהזמנותיה לעונת הקיץ בהשוואה לתקופה המגבילה אשתקד.

היום התקיים כינוס המדיניות המוניטרית של הבנק האירופאי המרכזי. בבריטניה פורסם דוח המכירות הקמעונאי לחודש אפריל ונרשמה עלייה של 1.7%. זאת, לאחר שבדוח שהתייחס לחודש מארס נרשמה ירידה של 1.3% כשההערכות לחודש אפריל חזו עלייה של 0.6%.

המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת. מדד הניקיי מחק עליות של יותר מ-1% אך ננעל כמעט ללא שינוי. זאת, חרף התחזקות הדולר מול הין, שתורמת ליצוא המקומי. 

 

בתוך כך היום פורסם ביפן כי הזמנות הציוד המכני צמחו באפריל ב-5.5%, הרבה מעל צפי האנליסטים בשוק לירידה של 1.9% ולאחר ירידה של 9.2% בחודש הקודם.

כאמור, מרבית חברי ועדת השוק הפתוח של הפד תומכים בהעלאת ריבית בחודש הבא, זאת אם השיור הנתונים הכלכליים של ארה"ב יימשך. כך עולה מפרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה. שוקי המניות הגיבו לפרסום הפרוטוקולים בירידות שערים, הדולר מתחזק בעוד המשקיעים נוהרים משוק האג"ח.

מאחר שהעלאת ריבית מיטיבה עם הבנקים, מניות הפיננסים בארה"ב זינקו אתמול בחדות והבוקר סקטור הפיננסים באסיה נסחר במגמה חיובית. נציין את ANZ  באוסטרליה,  Mitsubishi UFJ  ביפן ו-HSBC בהונג קונג.