ויתרתם על 2 מיליארד ד' כדי שתשובה ימכור גז למצרים

בין נתניהו לנשיא מצרים, עבדל פתח אל סיסי, מתקיים שיתוף-פעולה ביטחוני ופוליטי הדוק ■ חבל שהפעם הוא פעל לטובת האינטרסים של החברות השותפות במונופול הגז

פתחי אחמד אל סיסי / צילום: רויטרס
פתחי אחמד אל סיסי / צילום: רויטרס

התשלום הראשון שאזרחי ישראל יצטרכו לשלם עבור ההתכנות הקלושה שמונופול הגז הישראלי ייצא גז באמצעות מתקני ההנזלה במצרים, עומד על כ-2 מיליארד דולר, הסכום אותו חויבה מצרים לשלם לחברת החשמל בהליך בוררות, בגין הפסקת אספקת הגז הטבעי ב-2012.

אמנם, לפי פרסום בבלומברג ישראל תוותר רק על מחצית מהחוב, כמיליארד דולר, ומצרים תשלם את היתרה ב-14 תשלומים שנתיים. אבל, האם מישהו באמת מאמין שהתשלומים ייצאו אל הפועל?

המרוויחים הגדולים מהתפתחות זו לא יהיו המצרים, שממילא לא היו משלמים את הקנס שנגזר עליהם, אלא חברות מונופול הגז הטבעי הישראלי, שיהיו משוחררות כעת לייצא גז דרך מצרים תמורת לא יותר מ-3 דולר ליחידת חום, בעוד שבישראל הן ימשיכו לגבות מחברת החשמל סכום של כ-6 דולר ויותר ליחידת חום.

פועל יוצא: אזרחי ישראל, אלה שאינם מחוברים ליצרניות החשמל הפרטיות, ימשיכו לסבול מהמחירים הגבוהים שמכתיב מונופול הגז הטבעי בחסותה של ממשלת ישראל. היה נחמד, כמובן, אם ממשלת ישראל, שהחליטה לוותר על גביית החוב המצרי לחברת החשמל, הייתה מפצה את החברה (וצרכניה) בהורדת מחיר הגז הטבעי.

בין נתניהו לנשיא מצרים, עבדל פתח אל סיסי, מתקיים שיתוף-פעולה ביטחוני ופוליטי הדוק, שבא לידי ביטוי הן בתמיכה הישראלית בלחימה המצרית בסיני נגד דעא"ש, בסגירה המצרית ההרמטית של המעברים והמנהרות בין עזה למצרים וכעת גם בוויתור על חובה של מצרים לישראל. בכל מקרה, שיתוף-הפעולה בין השניים לא יוכל להמשיך בגזרת הגז הטבעי. רוסיה היא היום בת ברית של מצרים - ושתי המדינות עוינות את טורקיה.

אגב טורקיה, בסוף החודש שעבר דווח על התקדמות במגעים בין ישראל לטורקיה ונמסר שבאמצע מאי תערך פגישה מכרעת שאחרי יוכרז על שיקום היחסים החלפת שגרירים, קימום יחסי גז ושאר מעדנים טורקיים. אמצע מאי עומד לחלוף ושום דבר לא קורה, אולי בגלל התפטרות ראש הממשלה הטורקי.

מחירי הגז הטבעי אינם מתאוששים

בשעה שמחירי הנפט זינקו לאחרונה בשיעור של כ-80%, מחירי הגז בהנרי האב בארה"ב נותרו ברמה של כ-2 דולר ליחידת חום ומחירי הגז באירופה גלשו לרמה של 4-4.5 דולר. כתוצאה מהעליות במחירי הנפט מחירי הגז הרוסי, הצמודים למחירי הברנט בפיגור של תשעה חודשים, צפויים אם כן לעלות לקראת סוף השנה.

אולם מי שצפה בטלוויזיה במרוץ הגרנד פרי הספרדי למכוניות פורמולה 1 שנערך ביום ראשון האחרון בספרד, יודע שהעלילה הולכת ומסתבכת והסיכוי לעליה במחירי הגז הטבעי באירופה הוא נמוך.

מי שהקפיד לעקוב אחרי המירוץ יכול היה להבחין שברקע היציאה מפניה מס. 4 על המסלול היו פרוסות פרסומות ענק של חברת Cheniere Energy , יצואנית ה- LNG הראשונה מארה"ב. עלותן של פרסומות כאלה במרוצי גרנד פרי מוערכת במיליוני דולרים.

הנוכחות של Cheniere במסלולי הגרנד פרי היא לא פחות ממפתיעה. חברות אנרגיה שמנצלות את הזירה הזו לפרסום הן לרוב חברות המוכרות דלק ומוצרים למכוניות כשקהל היעד הם צופי הטלוויזיה. היעד של Cheniere הם לקוחות מסוג אחר לגמרי, חברות אנרגיה הצורכות כיום גז רוסי. ה- LNG הזה עתיד להסב כאב ראש לא קטן לגאזפרום הרוסית, שעתידה למצוא את עצמה, החל ב-2018, מתחרה לא נגד מונופול הגז לווייתן, אלא מול חברות אמריקניות שידחפו את הגז לאירופה במחירים שייאלצו את הרוסים להפחית את מחיריהם ולנתק את הקשר בין מחירי הגז למחירי הברנט.

ה- LNG אמנם לא יעקוף את הגז הטבעי הרוסי בכמויות, כשם שהפקת נפט הפצלים בארה"ב לא הפכה למקור גז עיקרי, אולם היא אפשרה לכמות בינונית של נפט להיות לשובר שוויון ולשבור את מדיניות המחירים של קרטל אופ"ק. ה- LNG האמריקני ישחק תפקיד דומה בשוק הגז האירופי ויאלץ את רוסיה לנקוט במדיניות שנקטה ערב הסעודית כדי לחסל את יצרני נפט הפצלים בארה"ב, קרי: מדיניות אגרסיבית של הורדת מחירים.

ובמציאות שבה גאזפרום הגדולה נאלצת להגן על פלח השוק שלה באירופה מול הפלישה האמריקנית, מה יעשו אזובי המזרח התיכון?