42 מנהלי מחלקות בוולפסון: לאפשר מינוי מנכ"לית שאינה רופאה

מדובר באיריס לוונשטיין, מנהלת קרן המחקרים ■ מכתב חסר תקדים בעניין נשלח לשר הבריאות למרות קרב מאסף שמנהלת בעניין ההסתדרות הרפואית נגד שינוי תנאי הסף במכרז, המחייבים מינוי רופא

אומרים שהגילדה הרפואית שומרת ודואגת לעצמה יותר מכל הפרופסיות האחרות, אבל לפחות במקרה של בית החולים וולפסון בחולון לא כך הדבר. 42 מתוך 54 מנהלי מחלקות ויחידות בביה"ח שלחו השבוע מכתב חסר תקדים לשר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), ובו הם דורשים ממנו לשנות את תנאי הסף במכרז שצפוי להתפרסם בקרוב למינוי מנכ"ל במקומו של ד"ר יצחק ברלוביץ שיפרוש לגמלאות בחודש אוקטובר - זאת כדי לאפשר גם למי שאינו רופא להתמודד על התפקיד, ולסלול בכך את הדרך למינויה של איריס לוונשטיין-לוי, מנהלת תאגיד הבריאות (קרן המחקרים) בוולפסון.

"אנו נמצאים בתקופה חדשה", הדהימו מנהלי המחלקות במכתבם לליצמן. "כבוד השר כבר הבין את החשיבות של מנהל בעל יכולת ניהולית ואנליטית בתחום כלכלת הבריאות, שאינו בהכרח רופא", הם כתבו, כשהם מתכוונים למינויו התקדימי של משה בר סימן טוב למנכ"ל הראשון של משרד הבריאות שאינו מגיע עם רקע של רופא. "אנו מבקשים לאפשר מודל דומה בבית החולים שלנו, במיוחד כשקיים מועמד ראוי מתוך בית החולים", הם הסבירו. "צורכי המערכת היום דורשים ניהול מיטבי ללא פשרות. אנו הרופאים שואפים לניהול מקצועי בכיר, עם ניסיון בהתמודדות במוסדות מוגבלים תקציבית, ויכולת ביצוע תוכניות פיתוח ושיפור מתמיד. אנחנו מבקשים מנהלת המבינה את צורכי המערכת, המצטיינת בניהול המשאב האנושי, בעלת יכולת ביצירת אסטרטגיות, מיצוב ופיתוח, ומובילה בבניית קואליציות ליצירת סינרגטיות".

מנהלי המחלקות כתבו לשר הבריאות כי לוונשטיין חוללה בשנתיים האחרונות "שינוי דרמטי" בקרן המחקרים של וולפסון, שאחראית להפעלת תשתיות ביה"ח וחדרי הניתוח אחר הצהריים. לדבריהם, הקרן הייתה בגירעון משמעותי ועמדה בפני חדלות פירעון, עד שלוונשטיין הובילה שורה של מהלכים והסכמים שהביאו את הקרן לעודף תקציבי. לוונשטיין, נציין, שימשה בעבר בין היתר המנהלת האדמיניסטרטיבית בביה"ח לילדים "שניידר" של שירותי בריאות כללית וסגנית מנהל אגף התקציבים בקופה.

מול הצעד התקדימי הזה של מנהלי המחלקות יצא אתמול (ד') יו"ר ההסתדרות הרפואיתד"ר ליאוניד אידלמן, לקרב מאסף. "עמדת הארגון בנושא זה הייתה ועודנה כי רק מי שהינו רופא יכול להיות כשיר לכהן כמנהל בית חולים", הבהיר אידלמן במכתב ששלח לכל הרופאים בוולפסון. אידלמן ציין כי עד היום כל מכרז לתפקיד מנהל של בי"ח ממשלתי כלל רקע של רופא, כמה שהוא מכנה "תנאי סף בסיסי ביותר".

"הידע והניסיון של המנהל נבחנים מדי יום, כאשר הוא נדרש לקבל החלטות הנוגעות ישירות לחיים ומוות, וכן כשעליו לשקול שיקולים רפואיים בעת קבלת החלטות 'אדמיניסטרטיביות' לכאורה", הוסיף.

גורמים בוולפסון הביעו חשש השבוע, כי דווקא מנכ"ל משרד הבריאות שאיננו רופא יהסס לתמוך בשינוי תנאי הסף ובקידום מינויה של לוונשטיין - כדי לא לקומם עליו עוד יותר את ההסתדרות הרפואית, במיוחד אחרי שזו הסכימה באחרונה להגביל את הכהונות של מנהלי המחלקות ומנהלי בתי החולים, למרות התנגדות מצד ארגון רופאי המדינה (אר"מ). עם זאת, לפי הערכות בר סימן טוב צפוי להמליץ על פרסום מכרז ללא תנאי הסף שהונהג בעבר. גם ליצמן צפוי לתמוך בהתמודדות של לוונשטיין, אחרי שדחף בעבר למינוי מנהלים שאינם רופאים וקידם באחרונה נשים רבות לתפקידים בכירים כמו ד"ר אורלי ויינשטיין (ראש חטיבת בתי החולים), ד"ר ורד עזרא (ראש מינהל רפואה), עינב שימרון (סמנכ"לית תקשורת והסברה) ואיריס גינזבורג (סמנכ"לית כלכלה בחטיבת בתי החולים).