מזור: "ההסכם עם מדטרוניק מפנה לנו משאבים לנושאים אחרים"

אורי הדומי: "שתי החברות פועלות ביחד לפיתוח משותף של מוצרים ויישומים חדשים, ומדטרוניק לוקחת על עצמה את רוב המימון של המו"פ הזה"

אורי הדומי, מנכ"ל מזור. "עוד שני מקורות פוטנציאליים לאפסייד" / צילום: איל יצהר
אורי הדומי, מנכ"ל מזור. "עוד שני מקורות פוטנציאליים לאפסייד" / צילום: איל יצהר

מניית מזור רובוטיקה   עלתה אתמול (ד') בכ-30% בנאסד"ק, לאחר ההודעה על חתימת הסכם השקעה ושיווק אסטרטגי עם מדטרוניק, חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם. ההסכם כולל השקעה של עשרות מיליוני דולרים על-ידי מדטרוניק במניות מזור, הנסחרת כעת בשווי של 281 מיליון דולר. בראיון ל"גלובס" לרגל פרסום ההסכם, הסביר מנכ"ל מזור, אורי הדומי, את החזון שלו לעתיד החברה תחת ההסכם החדש.

מזור הייתה עד כה במידה רבה חברה של מוצר אחד, רובוט לניתוחי עמוד שדרה. אף שהיא מכרה יפה (כ-26 מיליון דולר ב-2015), והכנסותיה צמחו משנה לשנה (23% בין 2014 ל-2015), היא לא סימנה חלום עתידי או מתווה לפריצת דרך, וגם המשיכה לרשום הפסדים. נראה היה שהיא צפויה להירכש על-ידי אחת מחברות המכשור הרפואי הגדולות, ולהיטמע בתוכה.

אפשרות המכירה היא עדיין תרחיש אפשרי, אך כעת למזור יש עוד אפשרויות. ההסכם אמנם גורס כי מדטרוניק תיקח בהדרגה את האחריות לשיווק מוצר הדור הבא של מזור לעמוד השדרה, שיחליף בהדרגה את המוצר הקיים, אולם מזור עדיין תמשיך לקחת בעצמה חלק בתהליך השיווקי, וגם תוכל להתפתח לתחומים אחרים.

הדומי: "העובדה שבהסכם מדטרוניק לוקחת בהדרגה את רוב ההשקעה בתמיכה במוצר בתהליך המכירה, מפנה לנו המון משאבים ניהוליים וכספיים לעסוק בנושאים אחרים". תחומים אחרים אלה טרם פורטו, אך נראה כי מדובר בהשמשת הרובוט של מזור לניתוחים בחלקי גוף אחרים. היום קיימים בשוק רובוטים לתחומי ניתוחי המוח, הברך, הערמונית ועוד. תיאורטית, הרובוט (יותר נכון מערכת למיקום כלים לניתוח על בסיס תמונות הדמיה) מתאים לכל ניתוח שבו נדרש דיוק רב. ניתן להעריך כי החברה כבר פועלת לפיתוח הרובוט לתחומים הנוספים הללו.

"להסכם יש עוד שני מקורות פוטנציאליים לאפסייד, מלבד עצם שיווק המערכת הרובוטית על-ידי מדטרוניק וחלוקת ההכנסות", מסביר הדומי. "ראשית, גם אם מדטרוניק תבחר לממש את מלוא ההסכם ולקחת בלעדיות על שיווק הרובוט של מזור לתחום עמוד השדרה, מזור עדיין תמשיך לשווק את המתכלים הנדרשים בכל ניתוח ולתת את השירות למערכות", ולכן היא תהיה בקשר עם חדרי הניתוח גם לאחר מכירת המערכת. "אם בתקופה הזו, הרופאים יבחרו להשתמש במערכת יחד עם השתלים של מדטרוניק (המערכת מתאימה לשימוש היום עם כל שתל של כל חברה, ויש מספר חברות מתחרות - ג' ו'), הרי שמזור תקבל בונוס משמעותי על כל ניתוח כזה.

"נוסף על כך, ייתכן כי בעתיד מדטרוניק, המובילה את שוק מערכות הניווט התוך-גופי, תבחר להטמיע את התוכנה העומדת בבסיס המערכת של מזור גם בתוך מערכות אחרות שלה". התשלום עבור תוכנה נמוך מתשלום עבור מערכת רובוטית פר מערכת, אך כמות ההטמעות יכולה להגיע לאלפים רבים ויותר. הדומי ציין, כי: "שתי החברות פועלות ביחד לפיתוח משותף של מוצרים ויישומים חדשים, ומדטרוניק לוקחת על עצמה את רוב המימון של המו"פ הזה". בהודעת החברה נמסר כי שתי החברות כבר החלו לפתח ביחד מוצרים ויישומים חדשים.

כבר בטווח הקצר, מדטרוניק מתכננת להקצות מאות אנשי מכירות לשיווק המוצר המשותף. מזור מצדה לא צריכה להגדיל את מאמצי השיווק שלה, כך שככל הנראה תוכל לצמצם את הפסדיה, אם ההסכם אכן יעלה יפה. הצלחת ההסכם תלויה במידה רבה במחויבות האמיתית של מדטרוניק למהלך. בשלב הבא ממתין השוק לאישור השיווק של המוצר המשותף.