משרד התקשורת: המיזוג בין גולן וסלקום יביא לצמצום התחרות בשוק

בחוות-הדעת של אגף הכלכלה נקבע כי בחינה של מדדי ריכוזיות מראה כי המיזוג יגדיל באופן מסוכן את הריכוזיות בשוק הסלולר

מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'
מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'

"הרכישה של גולן על-ידי סלקום היא מיזוג בין השחקן הגדול אשר מבקש לרכוש את השחקן הקטן אשר מעמדו הוא מחולל תחרות מובהק בשוק. המיזוג מביא לעלייה משמעותית בריכוזיות בשוק. בהתאם גדל החשש להשפעות מתואמות ותיאום מחירים אשר יובילו להיווצרות של שיווי משקל לא תחרותי ונטרול התהליכים המרכזיים של רפורמת הסלולר משנת 2011" - כך נכתב בחוות-הדעת של משרד התקשורת במסגרת ההתנגדות למיזוג גולן-סלקום אשר פורסמה היום.

בחוות-הדעת, שחוברה על-ידי סמנכ"ל כלכלה הרן לבאות וטל אלימלך, נמצא כי במדינות ה-OECD חוץ מהמפעילים בעלי התשתית, ישנן עוד שתי קומות של מפעילים וירטואליים ומשווקים, שבמדינות ה-OECD מהווים כוח שיווקי משמעותי. בישראל לדעת המשרד לשתי הקומות הללו אין השפעה על השוק, ולכן מיזוג של שני מפעילים קיימים בבסיס הפירמידה יביא בהכרח למצב של 4 מפעילים בשוק ללא מתחרים ריאליים.

המשרד הסתמך על דוח של ה-OECD, שמראה כי בשוק שיש בו יותר מפעילים בעלי תשתיות, יש סבירות גבוהה יותר לשירותים חדשניים ותחרותיים. הדוח הראה שהתחרות מביאה לפישוט ההצעות של המתחרים ולתחרות גבוהה יותר בהתאם והיא משפרת את מצב הצרכנים.

 

המשרד גם חלק על הדוחות שהציגו החברות לפיהן אין אף מדינה בגודל של ישראל שיש בה 5 מפעילים בעלי תשתית או בעלי רשת משותפת. לדברי המשרד ההשוואה שהוצגה בפניהם בעייתית מפני שמבנה השווקים הוא שונה - כלומר במדינות ה-OECD, כוחם של המשווקים והמפעילים הווירטואליים משמעותי יותר.

אגף הכלכלה השתמש בעבודה שלו לבחינת הריכוזיות בשוק הסלולר במדד מתחום ההגבלים העסקיים הקרוי HHI. על-פי המדד, הריכוזיות בשוק הסלולר טרום המיזוג מצביעה על ריכוזיות בינונית, אך לאחר המיזוג הריכוזיות קופצת ונהיית מסוכנת. גולן, בשל מעמדה כמחוללת תחרות, מהווה גורם חשוב בשל המוטיבציה שלה לגרוף נתחי שוק. לכן, כמחוללת תחרות, אין ספק שהוצאתה מהשוק, תביא למגמה שלילית בשוק.

לגבי הוט מובייל, קובעת העבודה כי היא גם גורם שמחולל תחרות, אך בניגוד לגולן, מדובר בחברה שהיא חלק מקבוצת תקשורת, ולכן יש לה שיקולים נוספים מעבר לתחרות נטו בשוק הסלולר. המשרד טען כי הוט מובייל היא חברה שמלינה תדיר על מספר השחקנים בשוק, על ההשקעות שנדרשות ממנה, על רמת הרווחיות הנמוכה, ולכן סביר להניח שלחברה כמוה התמריץ לתחרות ילך ויירד בעקבות המיזוג של סלקום וגולן.

לדברי המשרד, קבוצת הוט משתמשת בסלולר ככלי בתחרות על שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. במידה ותצומצם התחרות בסלולר, כמו במקרה של המיזוג, המשמעות היא שעבור הוט מובייל יקטן התמריץ להתחרות בשוק הטלוויזיה.