ביוזמת אדלסון: טראמפ מגיע לביקור בישראל בשבועות הקרובים

"גארדיאן": הביקור הצפוי יהיה דומה לביקורו של מיט רומני בירושלים ב-2012, לפני הבחירות לנשיאות אז, שבמהלכו נפגש עם נתניהו ■ כמה חברים בקואליציה היהודית הרפובליקאית מסייעים בארגון הביקור, אך חבר אחר בקואליציה אמר: אצביע בעד טראמפ כשידי האחרת סותמת את האף

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שלדון אדלסון וגורמים שמרניים מסוימים במפלגה הרפובליקאית מכשירים את הקרקע לביקור של דונאלד טראמפ בישראל בשבועות הקרובים, לפני ועידת המפלגה הרפובליקאית שתחל ב-18 ביולי - כך מדווח העיתון הבריטי "גארדיאן".

לדברי העיתון, אמרו שלושה מקורות שמרניים, בעלי קשרים חזקים עם אדלסון, שבעל בתי הקזינו העלה באוזני טראמפ את התועלות שיוכל להפיק מביקור בישראל, ותכנון הביקור כבר החל. יחד עם זאת, דבר עדיין לא נסגר. "בזמן זה, אין שום תוכניות לביקור", אמרה הופ היקס, דוברת בקמפיין של טראמפ. אך היא נמנעה מלומר האם היו דיונים על ביקור אפשרי בקיץ או האם הוחל בתכנון המסע.

תורם שמרני שמקורב לאדלסון אמר "לגארדיאן": "אני בטוח ששלדון הציע (לטראמפ) לקיים את המסע (לישראל)". מורטון קליין, ראש ארגון ציוני אמריקה (ZOA), שנחשב מקורב לאדלסון, אמר לעיתון שג'ייסון גרינבלאט, יהודי חרדי, עו"ד שמתמחה בעסקאות נדל"ן בארגון טראמפ ואיש הקשר של טראמפ לכל מה שקשור בישראל, אמר לו - לקליין - לפני כמה שבועות, שטראמפ "עומד לצאת לישראל לפני הוועידה הרפובליקאית".

טראמפ תיכנן לבקר בישראל בדצמבר אשתקד, אך ביטל את היוזמה לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מקורבו של אדלסון, גינה בפומבי את קריאתו של טראמפ להטיל איסור זמני על כניסת מוסלמים לארה"ב. לאחר מכן, מציין "גארדיאן", אמר טראמפ כמה פעמים שבדעתו לבקר בישראל אחרי הבחירות לנשיאות, בנובמבר השנה, אם אכן יזכה בבחירות.

 

אדלסון וחברים מסוימים בקואליציה היהודית הרפובליקאית - ארגון של יהודים שמרנים, שנהנה מתמיכה כספית של אדלסון - פועלים עתה יחדיו במאמץ להבטיח, שהביקור המתוכנן של טראמפ יהיה דומה לביקורו של מיט רומני בירושלים ב-2012. רומני, שהיה המועמד הרפובליקאי בבחירות לנשיאות באותה שנה, ולימים הובס ע"י ברק אובמה, נפגש עם נתניהו. אדלסון וחברים עשירים אחרים של הקואליציה טסו אז לישראל כדי להשתתף באירוע גדול לגיוס כספים לקמפיין של רומני. טראמפ עצמו אמר ל"ישראל היום", החינמון בבעלות אדלסון, כי יגיע לישראל "בקרוב", כחלק ממסע שיכלול כמה מדינות, אחרי ועידת המפלגה.

"גארדיאן" מציין, כי החלטת אדלסון לתרום לקמפיין של טראמפ כ-100 מיליון דולר נובעת במידה רבה מהשקפתו שהמועמד הרפובליקאי בפועל יהיה "נשיא יוצא מהכלל" בשביל ישראל. לדברי שלושה מקורות שמרניים, החלטה זו התקבלה על סמך דיווחים מרגיעים מכמה בעלי ברית קרובים וותיקים של אדלסון, בכללם יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ניוט גינגריץ', שקיבל תמיכה פיננסית חזקה מאדלסון כאחד מהמתמודדים הרפובליקאים על הנשיאות ב-2012. פעיל רפובליקאי אמר לעיתון: "אני חושב שניוט ניסה למכור את טראמפ לשלדון זה חודשים". יש דיווחים שגינגריץ' כלול ברשימת מועמדים פוטנציאליים לסגנות הנשיא בממשל טראמפ, והוא אכן אותת שהוא מעוניין במשרה כזו.

דיווח מרגיע נוסף התקבל ממורט קליין שנפגש, כאמור, עם גרינבלאט (איש הקשר של טראמפ לענייני ישראל) והתרשם שמדובר באדם שישראל יקרה מאוד ללבו. בכל זאת, כמה מבעלי ברית קרובים לאדלסון טוענים, שתמיכה בטראמפ היא מהלך מסוכן ואופציה בלתי נעימה. "כרגע, הדבר היחידי שאני בטוח שאעשה הוא להצביע בשביל טראמפ ביד אחת, ולסתום את האף ביד האחרת", אמר ל"גארדיאן" מייקל אפסטין, חבר בדירקטוריון של הקואליציה.

במקביל, משקיפים מחוץ למעגל של אדלסון אמרו ל"גארדיאן", כי יש אירוניה בעובדה שאדם כמוהו תומך בטראמפ בשעה שכמה מהקבוצות האנטישמיות ביותר בארה"ב, כקו-קלאקס-קלן, תומכות אף הן בו.